- 1020
- 1000
- 1000
- 1000
معرفت حسینی، جلسه هفتم
سخنرانی از آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «معرفت حسینی»، جلسه هفتم، سال 1399
کاری که از روی اختیار باشد، چه سطح عالی اختیار(که در خدای متعال قرار و تحقق دارد و مرتبه آن بی نهایت است) و چه مراتب نازل تر اختیار(که در انسان بخصوص و ظاهرا در جن هم وجود دارد) منشاء تصور پاداش و کیفر برای عمل می شود. البته اختیاری که انسان بتواند طرف نفی یا اثبات آن را انتخاب کند و آثاری بتوان برای آن مترتب دانست که در جهت دینی آثار ثواب برای انجام فعل اختیاری و آثار عقاب برای ترک فعل یا فعل حرام باشد.
برای اینکه چنین فعل اختیاری انسانی در این عالم تحقق پیدا کند این است که قوام چنین اختیاری دو چیز است. یکی به شناخت و یکی هم به انگیزه ای که انسان را به سمت انجام یا ترک فعل سوق می دهد. حالا باید گفت که انگیزه چگونه شکل می گیرد؟ در روانشناسی تجربی چنین بحثی را ظاهرا نمی توانند به ریشه برسانند و علوم مادی و طبیعی توان حل چنین مسائلی را ندارند. اما در بحث های فلسفیِ مربوط به نفس انسان و مطالب عقلی که در این زمینه وجود دارد، قدم های بلندتری را در این زمینه می توان برداشت.
کاری که از روی اختیار باشد، چه سطح عالی اختیار(که در خدای متعال قرار و تحقق دارد و مرتبه آن بی نهایت است) و چه مراتب نازل تر اختیار(که در انسان بخصوص و ظاهرا در جن هم وجود دارد) منشاء تصور پاداش و کیفر برای عمل می شود. البته اختیاری که انسان بتواند طرف نفی یا اثبات آن را انتخاب کند و آثاری بتوان برای آن مترتب دانست که در جهت دینی آثار ثواب برای انجام فعل اختیاری و آثار عقاب برای ترک فعل یا فعل حرام باشد.
برای اینکه چنین فعل اختیاری انسانی در این عالم تحقق پیدا کند این است که قوام چنین اختیاری دو چیز است. یکی به شناخت و یکی هم به انگیزه ای که انسان را به سمت انجام یا ترک فعل سوق می دهد. حالا باید گفت که انگیزه چگونه شکل می گیرد؟ در روانشناسی تجربی چنین بحثی را ظاهرا نمی توانند به ریشه برسانند و علوم مادی و طبیعی توان حل چنین مسائلی را ندارند. اما در بحث های فلسفیِ مربوط به نفس انسان و مطالب عقلی که در این زمینه وجود دارد، قدم های بلندتری را در این زمینه می توان برداشت.
تاکنون نظری ثبت نشده است