سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حج - آیه 29
ثُمَّ لْیَقْضُواْ تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُواْ نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُواْ بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ
ترجمه
(زائران خانه خدا در روز عید قربان که قربانى کردند) سپس باید آلودگى خود را بر طرف سازند وبه نذرهاى خود وفا کنند و بر گرد خانهى کهن و آزاد (کعبه) طواف نمایند.
کلمه «تَفث» به معناى چرک، مو، ناخن و شارب است، و «قضاء تفث»، یعنى با گرفتن ناخن و مو از احرام بیرون آیید و سپس براى ادامه اعمال حج، دور خانه کعبه طواف کنید.
در روز عید قربان، در سرزمین منا، در کنار مکّه براى زائران خانه خدا سه کار واجب است:
1- پرتاب هفت سنگریزه به جایگاه شیطان که آن را «رمى جمره» مى گویند.
2- ذبح و قربانى که در آیهى قبل به آن اشاره شد.
3- تراشیدن سر و یا کوتاه کردن مو و ناخن که در این آیه آمده است.
امام باقر (ع) فرمود: کعبه نه ساکنى دارد و نه مالکى، بلکه خانهاى حُر و آزاد است.
پیام ها
1- بهداشت و نظافت، در بعض عبادات مثل نماز، شرط ورود است، و در بعضى دیگر مثل حج، جزء آن و در مواردى مثل قرائت قرآن و اعتکاف شرط کمال آن به حساب مىآید. «ثُمّ لْیَقضوا تَفَثهم»
2- سنّت چرکزدایى و رفع آلودگى، یک فرمان حتمى و جدّى است، نه یک توصیه. «ثمّ لْیَقضوا»
3- آلودگى ها از خود انسان است، «تَفَثهم» ولى منافع، لطف الهى است که براى انسان قرار داده شد. «منافع لهم»
4- براى طواف دور خانهى مقدّس و آزاد، باید از آلودگىها و تعهدها آزاد شوید. «ثمّ لیَقضوا - ولْیُوفوا - ولیَطّوفوا»
5 - انجام نذر، واجب است. «و لیوفوا»
6- سابقه، مى تواند یک ارزش باشد. «العَتیق» (کلمه «عَتیق» به معناى قدیمى است و عتیقه به اشیاى قدیمى گویند).
7- خانهى خدا ملک هیچ کس نیست. «العَتیق»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ لْیَقْضُواْ تَفَثَهُمْ وَلْیُوفُواْ نُذُورَهُمْ وَلْیَطَّوَّفُواْ بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ
ترجمه
(زائران خانه خدا در روز عید قربان که قربانى کردند) سپس باید آلودگى خود را بر طرف سازند وبه نذرهاى خود وفا کنند و بر گرد خانهى کهن و آزاد (کعبه) طواف نمایند.
کلمه «تَفث» به معناى چرک، مو، ناخن و شارب است، و «قضاء تفث»، یعنى با گرفتن ناخن و مو از احرام بیرون آیید و سپس براى ادامه اعمال حج، دور خانه کعبه طواف کنید.
در روز عید قربان، در سرزمین منا، در کنار مکّه براى زائران خانه خدا سه کار واجب است:
1- پرتاب هفت سنگریزه به جایگاه شیطان که آن را «رمى جمره» مى گویند.
2- ذبح و قربانى که در آیهى قبل به آن اشاره شد.
3- تراشیدن سر و یا کوتاه کردن مو و ناخن که در این آیه آمده است.
امام باقر (ع) فرمود: کعبه نه ساکنى دارد و نه مالکى، بلکه خانهاى حُر و آزاد است.
پیام ها
1- بهداشت و نظافت، در بعض عبادات مثل نماز، شرط ورود است، و در بعضى دیگر مثل حج، جزء آن و در مواردى مثل قرائت قرآن و اعتکاف شرط کمال آن به حساب مىآید. «ثُمّ لْیَقضوا تَفَثهم»
2- سنّت چرکزدایى و رفع آلودگى، یک فرمان حتمى و جدّى است، نه یک توصیه. «ثمّ لْیَقضوا»
3- آلودگى ها از خود انسان است، «تَفَثهم» ولى منافع، لطف الهى است که براى انسان قرار داده شد. «منافع لهم»
4- براى طواف دور خانهى مقدّس و آزاد، باید از آلودگىها و تعهدها آزاد شوید. «ثمّ لیَقضوا - ولْیُوفوا - ولیَطّوفوا»
5 - انجام نذر، واجب است. «و لیوفوا»
6- سابقه، مى تواند یک ارزش باشد. «العَتیق» (کلمه «عَتیق» به معناى قدیمى است و عتیقه به اشیاى قدیمى گویند).
7- خانهى خدا ملک هیچ کس نیست. «العَتیق»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است