- 5867
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 73 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 73
وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ یُؤْتَى أَحَدٌ مِّثْلَ مَآ أُوتِیتُمْ أَوْ یُحَآجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
(بزرگان یهود، براى جلوگیرى از گرایش یهود به اسلام، به آنان مى گفتند:) جز به کسى که آیین شما را پیروى کند، ایمان نیاورید. (زیرا دینِ حقّ منحصر به ماست. اى پیامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است که خدا بنماید (ومانعى ندارد) که به امّتى دیگر نیز همانند آنچه (از کتاب و شریعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج کنند. (همچنین اى پیامبر! به آنان) بگو: فضل و رحمت بدست خداست، او به هر که بخواهد عطا مى کند و خداوند داراى رحمت وسیع و علم بى انتهاست.
اهل کتاب، از گرایش یهود به اسلام نگران بودند و براى پیشگیرى از آن تبلیغ مى کردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینکم»
پیام ها
1- دشمنان اسلام، در توطئه هاى خود سفارش به پنهان کارى مى کنند و به غیر خود نیز اعتماد ندارند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینکم»
2- هدایت الهى، یک جریان مستمر در طول تاریخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «ان الهدى هدى اللّه»
3- تعصّب و خودبرتربینى، یکى از آفت هاى دیندارى است. «الاّ لمَن تبع دینکم»
4- الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نیست. نبوّت و هدایت، فضل الهى است که به هرکس بخواهد مى دهد. «انّ الفضل بید اللّه»
5 - گزینش پیامبران از سوى خداوند، بر اساس علم اوست. «واسع علیم»
یکى از معانى ایمان، اعتماد و اطمینان است.
منبع: پایکگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تُؤْمِنُوا إِلَّا لِمَنْ تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى هُدَى اللَّهِ أَنْ یُؤْتَى أَحَدٌ مِّثْلَ مَآ أُوتِیتُمْ أَوْ یُحَآجُّوکُمْ عِنْدَ رَبِّکُمْ قُلْ إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَآءُ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِیمٌ
ترجمه
(بزرگان یهود، براى جلوگیرى از گرایش یهود به اسلام، به آنان مى گفتند:) جز به کسى که آیین شما را پیروى کند، ایمان نیاورید. (زیرا دینِ حقّ منحصر به ماست. اى پیامبر! به آنان) بگو: راه سعادت راهى است که خدا بنماید (ومانعى ندارد) که به امّتى دیگر نیز همانند آنچه (از کتاب و شریعت) به شما داده شده، داده شود، تا در نزد پروردگار با شما احتجاج کنند. (همچنین اى پیامبر! به آنان) بگو: فضل و رحمت بدست خداست، او به هر که بخواهد عطا مى کند و خداوند داراى رحمت وسیع و علم بى انتهاست.
اهل کتاب، از گرایش یهود به اسلام نگران بودند و براى پیشگیرى از آن تبلیغ مى کردند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینکم»
پیام ها
1- دشمنان اسلام، در توطئه هاى خود سفارش به پنهان کارى مى کنند و به غیر خود نیز اعتماد ندارند. «لا تؤمنوا الا لمَن تبع دینکم»
2- هدایت الهى، یک جریان مستمر در طول تاریخ بوده است و اختصاص به قوم خاصّى ندارد. «ان الهدى هدى اللّه»
3- تعصّب و خودبرتربینى، یکى از آفت هاى دیندارى است. «الاّ لمَن تبع دینکم»
4- الطاف پروردگار، در انحصار گروه خاصّى نیست. نبوّت و هدایت، فضل الهى است که به هرکس بخواهد مى دهد. «انّ الفضل بید اللّه»
5 - گزینش پیامبران از سوى خداوند، بر اساس علم اوست. «واسع علیم»
یکى از معانى ایمان، اعتماد و اطمینان است.
منبع: پایکگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان