- 6583
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 64 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 64
قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ تَعَالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
ترجمه
بگو: اى اهلکتاب! به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است. جز آنکه خداوند را نپرستیم وچیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم.
دعوت به سوى توحید وحقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشترکات.
در تفسیر مراغى آمده است: عدىّبن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر عرض کرد: ما زمانى که مسیحى بودیم، هرگز یکدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس مراد از جمله «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبرفرمودند: آیا علماى شما احکام خدا را تغییر نمى دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى که قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست.
پیام ها
1- مسلمانان باید بر سر مشترکات، با اهل کتاب به توافق برسند. «قل یا اهلالکتاب تعالوا الى کلمة...»
2- باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الکتاب»
3- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نکنید. «تعالوا الى کلمة...»
4- یکى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشترکات است. «کلمة سواء بیننا و بینکم» قرآن مىتواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است.
5 - در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «کلمة سواء بیننا و بینکم»
6- یگانه پرستى و بیزارى از شرک، از مشترکات تمام ادیان آسمانى است. «کلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه»
7- توحید، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بکار مى رود که دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه»
8 - اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسانها، نشانه پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها و یک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى که همه انسان ها با یکدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
9- اندیشه آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
10- اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون»
11- هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى کند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...»
12- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع کنید. «فان تولّوا فقولوا...»
13- بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاکمیّت غیر خداوند، از ویژگى هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون»
منبع پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ تَعَالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
ترجمه
بگو: اى اهلکتاب! به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است. جز آنکه خداوند را نپرستیم وچیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم.
دعوت به سوى توحید وحقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشترکات.
در تفسیر مراغى آمده است: عدىّبن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر عرض کرد: ما زمانى که مسیحى بودیم، هرگز یکدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس مراد از جمله «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبرفرمودند: آیا علماى شما احکام خدا را تغییر نمى دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى که قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست.
پیام ها
1- مسلمانان باید بر سر مشترکات، با اهل کتاب به توافق برسند. «قل یا اهلالکتاب تعالوا الى کلمة...»
2- باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الکتاب»
3- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نکنید. «تعالوا الى کلمة...»
4- یکى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشترکات است. «کلمة سواء بیننا و بینکم» قرآن مىتواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است.
5 - در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «کلمة سواء بیننا و بینکم»
6- یگانه پرستى و بیزارى از شرک، از مشترکات تمام ادیان آسمانى است. «کلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه»
7- توحید، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بکار مى رود که دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه»
8 - اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسانها، نشانه پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها و یک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى که همه انسان ها با یکدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
9- اندیشه آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
10- اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون»
11- هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى کند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...»
12- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع کنید. «فان تولّوا فقولوا...»
13- بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاکمیّت غیر خداوند، از ویژگى هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون»
منبع پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است