- 8066
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 37 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 37
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتاً حَسَناً وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الِْمحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ یَمَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَآءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ
ترجمه
پس پروردگارش او را به پذیرشى نیکو پذیرفت و به رویشى نیکو رویاند و سرپرستى او را به زکریّا سپرد. هرگاه زکریّا در محراب عبادت بر مریم وارد مى شد، خوراکى (شگفت آورى) نزد او مى یافت. مى پرسید: اى مریم این (رزق تو) از کجاست؟! مریم در پاسخ مى گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر کس که بخواهد بى شمار روزى مى دهد.
کسى که در راه خدا گام بر دارد، دنیاى او نیز تأمین مى شود. مادر مریم فرزندش را براى خدا نذر کرد، خداوند در این آیه مى فرماید: هم جسم او را رشد دادیم و هم سرپرستى مانند زکریّا براى او قرار دادیم و هم مائده آسمانى بر او نازل کردیم.
رزق بى حساب، به معناى نداشتن حساب نیست، بلکه به معناى خارج بودن از محاسبات عمومى است. «یرزق من یشاء بغیر حساب»
حضرت مریم از نظر ظاهرى و جسمى، رشد کامل وخوبى داشت. «فانبتها نباتاً حسناً»
مادرى همانند مریم، محل تربیتى مثل مسجد و سرپرستى همچون زکریّاى پیامبر و با تغذیه اى بهشتى، محصولش فرزندى چون عیسى مى شود. عوامل مؤثّر در تربیت عبارتند از:
روح پاک مادر. «تقبّلها ربّها بقبول حسن»
جسم سالم. «نباتاً حسناً»
تعلیم و تربیت الهى. «کفّلها زکریّا»
تغذیه پاک. «وجد عندها رزقاً»
در تاریخ آمده است: زمانى قحطى مدینه را فرا گرفت، روزى حضرت فاطمهعلیها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پیامبر آورد. پیامبر (ص) پرسید: در زمان قحطى این غذا کجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هو من عنداللّه» پیامبر فرمود: خدا را شکر که تورا مانند مریم قرارداد. آنگاه پیامبر، حضرت على(ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را جمع کرد واز آن غذا همگى خوردند و به همسایگان نیز دادند.
پیام ها
1- پذیرش دعا، جلوه اى از ربوبیّت الهى است. «تقبّلها ربّها»
2- قبولى خداوند درجاتى دارد. خداوند نذر مادر مریم را به بهترین وجه پذیرفت. «بقبول حسن»
3- کسى که با اخلاص است، خداوند کارش را به نیکى مى پذیرد. «بقبول حسن»
4- مادر مریم نذر کرد کودکش خادم خانه خدا شود، خداوند در پاسخ، پیامبرش را خادم و متکفّل این کودک قرار داد. «کفّلها زکریّا»
5 - هر که تحت تکفّل انبیا درآید، از شیطان دور مى شود. «اعیذها... من الشیطان الرّجیم... و کفّلها زکریّا»
6- عبادت، نباید موسمى و مقطعى باشد. «کلّما دخل»
7- شرط تکفّل، نظارت و تفحّص است. «کفّلها... دخل علیها... انّى لک هذا»
8 - عبادت، جنگ با شیطان و محلّ عبادت، مِحراب یعنى محلّ نبرد است. «دخل علیها زکریّا المحراب»
9- رزق پاک در سایه عبادت است. «المحراب وجد عندها رزقا»
10- زن مى تواند بدان مقام رسد که پیامبر خدا را به شگفتى وادارد. «اَنّى لکِ هذا»
11- صادر شدن کرامت از اولیاى الهى، کار مشکلى نیست. «هو من عنداللّه»
12- نعمت ها را از او بدانید، نه از تلاش خود. «هو من عنداللّه»
13- خداوند مى تواند خارج از اسباب مادّى روزى بدهد. «هذا من عند اللّه»
14- در شرایط و محیطى سالم، زن و مرد مى توانند با هم سخن بگویند. «انّى لک هذا قالت هو من عنداللّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتاً حَسَناً وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الِْمحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ یَمَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَآءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ
ترجمه
پس پروردگارش او را به پذیرشى نیکو پذیرفت و به رویشى نیکو رویاند و سرپرستى او را به زکریّا سپرد. هرگاه زکریّا در محراب عبادت بر مریم وارد مى شد، خوراکى (شگفت آورى) نزد او مى یافت. مى پرسید: اى مریم این (رزق تو) از کجاست؟! مریم در پاسخ مى گفت: آن از نزد خداست. همانا خداوند به هر کس که بخواهد بى شمار روزى مى دهد.
کسى که در راه خدا گام بر دارد، دنیاى او نیز تأمین مى شود. مادر مریم فرزندش را براى خدا نذر کرد، خداوند در این آیه مى فرماید: هم جسم او را رشد دادیم و هم سرپرستى مانند زکریّا براى او قرار دادیم و هم مائده آسمانى بر او نازل کردیم.
رزق بى حساب، به معناى نداشتن حساب نیست، بلکه به معناى خارج بودن از محاسبات عمومى است. «یرزق من یشاء بغیر حساب»
حضرت مریم از نظر ظاهرى و جسمى، رشد کامل وخوبى داشت. «فانبتها نباتاً حسناً»
مادرى همانند مریم، محل تربیتى مثل مسجد و سرپرستى همچون زکریّاى پیامبر و با تغذیه اى بهشتى، محصولش فرزندى چون عیسى مى شود. عوامل مؤثّر در تربیت عبارتند از:
روح پاک مادر. «تقبّلها ربّها بقبول حسن»
جسم سالم. «نباتاً حسناً»
تعلیم و تربیت الهى. «کفّلها زکریّا»
تغذیه پاک. «وجد عندها رزقاً»
در تاریخ آمده است: زمانى قحطى مدینه را فرا گرفت، روزى حضرت فاطمهعلیها السلام مقدارى نان وگوشت خدمت پیامبر آورد. پیامبر (ص) پرسید: در زمان قحطى این غذا کجا بوده است؟ حضرت فرمود: «هو من عنداللّه» پیامبر فرمود: خدا را شکر که تورا مانند مریم قرارداد. آنگاه پیامبر، حضرت على(ع) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را جمع کرد واز آن غذا همگى خوردند و به همسایگان نیز دادند.
پیام ها
1- پذیرش دعا، جلوه اى از ربوبیّت الهى است. «تقبّلها ربّها»
2- قبولى خداوند درجاتى دارد. خداوند نذر مادر مریم را به بهترین وجه پذیرفت. «بقبول حسن»
3- کسى که با اخلاص است، خداوند کارش را به نیکى مى پذیرد. «بقبول حسن»
4- مادر مریم نذر کرد کودکش خادم خانه خدا شود، خداوند در پاسخ، پیامبرش را خادم و متکفّل این کودک قرار داد. «کفّلها زکریّا»
5 - هر که تحت تکفّل انبیا درآید، از شیطان دور مى شود. «اعیذها... من الشیطان الرّجیم... و کفّلها زکریّا»
6- عبادت، نباید موسمى و مقطعى باشد. «کلّما دخل»
7- شرط تکفّل، نظارت و تفحّص است. «کفّلها... دخل علیها... انّى لک هذا»
8 - عبادت، جنگ با شیطان و محلّ عبادت، مِحراب یعنى محلّ نبرد است. «دخل علیها زکریّا المحراب»
9- رزق پاک در سایه عبادت است. «المحراب وجد عندها رزقا»
10- زن مى تواند بدان مقام رسد که پیامبر خدا را به شگفتى وادارد. «اَنّى لکِ هذا»
11- صادر شدن کرامت از اولیاى الهى، کار مشکلى نیست. «هو من عنداللّه»
12- نعمت ها را از او بدانید، نه از تلاش خود. «هو من عنداللّه»
13- خداوند مى تواند خارج از اسباب مادّى روزى بدهد. «هذا من عند اللّه»
14- در شرایط و محیطى سالم، زن و مرد مى توانند با هم سخن بگویند. «انّى لک هذا قالت هو من عنداللّه»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است