- 6640
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 30 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 30
یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
روزى که هر کس، هر کار نیکى انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدى کرده، آرزو مى کند اى کاش بین آن عمل و او فاصلهاى دور مى بود. و خداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مى دارد و (در عین حال) خداوند به بندگان مهربان است.
در آیه قبل، سخن از علم و قدرت خداوند بود، این آیه نمونه اى از علم و قدرت الهى را بیان مى کند. این آیه شبیه آیه 49 سوره کهف است که مى فرماید: در روز قیامت مردم تمام اعمال خود را در برابر خویش حاضر مى یابند. در تفسیر برهان آمده است که امام سجّاد (ع) در هر جمعه در مسجد النبى هنگام موعظه، این آیه را براى مردم تلاوت مى فرمود.
پیام ها
1- اعمال انسان محو نمى شود و در قیامت در برابر او حاضر مى گردد. «محضرا»
2- اعتقاد به حضور عمل در قیامت، مانع گناه است. «محضرا»
3- گنهکاران، در قیامت از اعمال خود شرمنده اند، امّا چه سود؟ «تودّ لو انّ بینها»
4- بسیارى از اعمالى که در دنیا مورد علاقه انسان است، در قیامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تودّ لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً»
5 - در روز قیامت، پشیمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. کلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بکار مى رود. «لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً»
6- خدا پروایى، مانع گناه است. «یحذّرکم اللّه»
7- سرچشمه هشدارهاى الهى، محبّت و رأفت اوست. «یحذّرکم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد»
8 - بیم و امید در کنار هم نقش تربیتى دارند. امید، به تنهایى سبب غرور، و بیم از تنهایى، سبب یأس مى شود. «یحذّرکم اللّه نفسه... واللّه رؤف بالعباد»
9- لطف و رأفت خداوند شامل حال همه بندگان است. «رؤف بالعباد»
منبع: پایگاه درس های از قرآن
یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُّحْضَراً وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
روزى که هر کس، هر کار نیکى انجام داده حاضر بیابد و هرچه بدى کرده، آرزو مى کند اى کاش بین آن عمل و او فاصلهاى دور مى بود. و خداوند شما را از (مخالفت امرش) بر حذر مى دارد و (در عین حال) خداوند به بندگان مهربان است.
در آیه قبل، سخن از علم و قدرت خداوند بود، این آیه نمونه اى از علم و قدرت الهى را بیان مى کند. این آیه شبیه آیه 49 سوره کهف است که مى فرماید: در روز قیامت مردم تمام اعمال خود را در برابر خویش حاضر مى یابند. در تفسیر برهان آمده است که امام سجّاد (ع) در هر جمعه در مسجد النبى هنگام موعظه، این آیه را براى مردم تلاوت مى فرمود.
پیام ها
1- اعمال انسان محو نمى شود و در قیامت در برابر او حاضر مى گردد. «محضرا»
2- اعتقاد به حضور عمل در قیامت، مانع گناه است. «محضرا»
3- گنهکاران، در قیامت از اعمال خود شرمنده اند، امّا چه سود؟ «تودّ لو انّ بینها»
4- بسیارى از اعمالى که در دنیا مورد علاقه انسان است، در قیامت مورد تنفّر او قرار خواهد گرفت. «تودّ لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً»
5 - در روز قیامت، پشیمانى سودى ندارد و آرزوها نشدنى است. کلمه (لو) در مورد آرزوهاى نشدنى بکار مى رود. «لو انّ بینها و بینه أمداً بعیداً»
6- خدا پروایى، مانع گناه است. «یحذّرکم اللّه»
7- سرچشمه هشدارهاى الهى، محبّت و رأفت اوست. «یحذّرکم اللّه نفسه واللّه رؤف بالعباد»
8 - بیم و امید در کنار هم نقش تربیتى دارند. امید، به تنهایى سبب غرور، و بیم از تنهایى، سبب یأس مى شود. «یحذّرکم اللّه نفسه... واللّه رؤف بالعباد»
9- لطف و رأفت خداوند شامل حال همه بندگان است. «رؤف بالعباد»
منبع: پایگاه درس های از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است