- 4758
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 20 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیه 20
فَإِنْ حَآجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ وَالْأُمِّیِّینَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
(از این رو) پس اگر با تو به گفتگو وستیز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مکن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم کرده ایم. و به اهل کتاب (یهود و نصارى) و اُمیّین (مشرکان بى سواد مکّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافتهاند، و اگر سرپیچى کردند (نگران مباش، زیرا) وظیفهى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واکراه) و خداوند به حال بندگان بیناست.
اینکه مى گویند: سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، قانون کلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل کفّار نمى نشست. با آنکه حضرت از عمق دل
مىفرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى کردند؛ «وان تولّوا»
محور اصلى دین، اسلام به معناى تسلیم حقّ بودن است که در آیه قبل و این آیه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا»
پیام ها
1- جدال و محاجّه، از خصلتهاى مخالفان انبیاست. «فان حاجّوک»
2- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستیز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ»
3- به مجادلات بى نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ»
4- در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام کنیم. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ... ومن اتبعن»
5 - پیروان واقعى پیامبر، کسانى هستند که تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن»
6- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مىکند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه»
7- انبیا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته اند. «وجهى للّه»
8 - توجّه رهبر، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الکتاب و الامیّین»
9- کتاب هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الکتاب و الامیّین»
10- هدایت واقعى، در سایهى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا»
11- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...»
12- علم و کتاب به تنهایى کافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الکتاب... وان تولّوا»
13- ما مأمور انجام وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیک البلاغ»
14- خداوند از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مىکند. «فانما علیک البلاغ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَإِنْ حَآجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ وَالْأُمِّیِّینَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
(از این رو) پس اگر با تو به گفتگو وستیز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مکن و) بگو: من و پیروانم روى به خدا تسلیم کرده ایم. و به اهل کتاب (یهود و نصارى) و اُمیّین (مشرکان بى سواد مکّه) بگو: آیا شما هم (در برابر خدا) تسلیم شده اید، پس اگر تسلیم شدند و اسلام آوردند همانا هدایت یافتهاند، و اگر سرپیچى کردند (نگران مباش، زیرا) وظیفهى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واکراه) و خداوند به حال بندگان بیناست.
اینکه مى گویند: سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند، قانون کلّى نیست. زیرا سخن پیامبر از دل بود، ولى بر دل کفّار نمى نشست. با آنکه حضرت از عمق دل
مىفرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسلیم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى کردند؛ «وان تولّوا»
محور اصلى دین، اسلام به معناى تسلیم حقّ بودن است که در آیه قبل و این آیه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا»
پیام ها
1- جدال و محاجّه، از خصلتهاى مخالفان انبیاست. «فان حاجّوک»
2- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستیز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ»
3- به مجادلات بى نتیجه و بیهوده، پایان دهید. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ»
4- در گفتگوها، موضع خود و یاران خود را صریح اعلام کنیم. «فان حاجّوک فقل اسلمتُ... ومن اتبعن»
5 - پیروان واقعى پیامبر، کسانى هستند که تسلیم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن»
6- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مىکند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه»
7- انبیا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته اند. «وجهى للّه»
8 - توجّه رهبر، باید هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الکتاب و الامیّین»
9- کتاب هاى آسمانى، یک سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آیه مردم به دو دسته تقسیم شده اند؛ فرهنگیان وعوام. «اوتوا الکتاب و الامیّین»
10- هدایت واقعى، در سایهى تسلیم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا»
11- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...»
12- علم و کتاب به تنهایى کافى نیست، چه بسا علم باشد، ولى تسلیم نباشد. «اوتوا الکتاب... وان تولّوا»
13- ما مأمور انجام وظیفه ایم، نه ضامن نتیجه. «انمّا علیک البلاغ»
14- خداوند از طریق پیامبران، با مردم اتمام حجّت مىکند. «فانما علیک البلاغ»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است