- 6440
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 13 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیه 13
قَدْ کَانَ لَکُمْ ءَایَةٌ فِى فِئَتَیْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَتِلُ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَ أُخْرى کَافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِّثْلَیْهِمْ رَأْىَ الْعَیْنِ وَاللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشَآءُ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَعِبْرَةً لِّأُولِى الْأَبْصَرِ
ترجمه
به یقین در دو گروهى که (در جنگ بدر) با هم روبه رو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى کردند و گروه دیگر که کافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) کفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى دیدند (واین عاملى براى ترس آنان مى شد) و خداوند هر کس را بخواهد به یارى خود تأیید مى کند. همانا در این امر براى اهل بینش، پند و عبرت است.
این آیه مربوط به جنگ بدر است که دو گروهِ مسلمانان و کفّار در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد و سیزده نفر بود که هفتاد و هفت نفر آنها از مهاجرین و دویست و سى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على (ع) و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشکر کفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست و دو شهید - 14 نفر از مهاجرین و 8 نفر از انصار - بر دشمن کافر با 70 کشته و70 اسیر پیروز شدند.
جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال کفّار به تلافى مصادره اموال مسلمین مهاجر از مکّه بود که به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا»
سؤال: در این آیه مى خوانیم که کفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى که در آیه 44 سوره انفال مى خوانیم: مسلمانان در چشم کفّار کم جلوه کردند؛ «یقلّلکم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممکن است؟
پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را کم دیدند تا جرأت هجوم پیدا کنند و از کفّار مکّه کمک نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین کم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست.
پیام ها
1- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه»
2- رزمندگان مسلمان داراى یک هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان کافر هرکدام براى هدفى به جنگ آمدهاند.)
3- آنجا که خدا بخواهد دیدها، برداشت ها و افکار عوض مىشود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مىبیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین»
4- یکى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد»
5 - جنگ بدر نشان داد که اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امکانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء»
6- گرچه خداوند هر کس را بخواهد یارى مى کند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است که مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند. «فى سبیل اللّه»
7- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة»
8 - گرچه حوادث براى همه مایه پند و عبرت است؛ «کان لکم آیة» ولى درس گرفتن از نشانهها، بصیرت وب ینش مى خواهد. «لعبرة لأولى الأبصار»
9- کسانى که از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرةلاولى الابصار»
16) در جاى دیگر نیز مى فرماید: «ان تنصروا اللّه ینصرکم» محمّد، 7.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَدْ کَانَ لَکُمْ ءَایَةٌ فِى فِئَتَیْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَتِلُ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَ أُخْرى کَافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِّثْلَیْهِمْ رَأْىَ الْعَیْنِ وَاللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشَآءُ إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَعِبْرَةً لِّأُولِى الْأَبْصَرِ
ترجمه
به یقین در دو گروهى که (در جنگ بدر) با هم روبه رو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى کردند و گروه دیگر که کافر بودند (در راه شیطان و هوس خود.) کفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى دیدند (واین عاملى براى ترس آنان مى شد) و خداوند هر کس را بخواهد به یارى خود تأیید مى کند. همانا در این امر براى اهل بینش، پند و عبرت است.
این آیه مربوط به جنگ بدر است که دو گروهِ مسلمانان و کفّار در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این نبرد تعداد مسلمانان سیصد و سیزده نفر بود که هفتاد و هفت نفر آنها از مهاجرین و دویست و سى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرین حضرت على (ع) و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشیر داشتند، ولى لشکر کفر بیش از هزار رزمنده و صد اسب سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بیست و دو شهید - 14 نفر از مهاجرین و 8 نفر از انصار - بر دشمن کافر با 70 کشته و70 اسیر پیروز شدند.
جنگ بدر با پیش بینى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال کفّار به تلافى مصادره اموال مسلمین مهاجر از مکّه بود که به جنگ و برخورد نظامى انجامید. «فى فئتین التقتا»
سؤال: در این آیه مى خوانیم که کفّار، مسلمانان را دو برابر دیدند؛ «یرونهم مثلیهم» در حالى که در آیه 44 سوره انفال مى خوانیم: مسلمانان در چشم کفّار کم جلوه کردند؛ «یقلّلکم فى اعینهم» چگونه چنین چیزى ممکن است؟
پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمین را کم دیدند تا جرأت هجوم پیدا کنند و از کفّار مکّه کمک نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زیادى دیدند و خود را باختند. بنابراین کم دیدن و زیاد دیدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نیست.
پیام ها
1- هدف جنگ باید خدا و دین خدا باشد. «فى سبیل اللّه»
2- رزمندگان مسلمان داراى یک هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبیل اللّه» (ولى رزمندگان کافر هرکدام براى هدفى به جنگ آمدهاند.)
3- آنجا که خدا بخواهد دیدها، برداشت ها و افکار عوض مىشود. با همین چشم همین جمعیّت را دو برابر مىبیند. «یرونهم مثلیهم رأى العین»
4- یکى از امدادهاى غیبى، ایجاد رُعب در دل دشمنان است. «یرونهم مثلیهم... و اللّه یؤیّد»
5 - جنگ بدر نشان داد که اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امکانات مادّى، عامل پیروزى نیست. «یؤیّد بنصره من یشاء»
6- گرچه خداوند هر کس را بخواهد یارى مى کند؛ «من یشاء» ولى شرط یارى آن است که مردم در مقام نصرت دین او بپاخیزند. «فى سبیل اللّه»
7- هدف از بیان تاریخ باید عبرت و پندگیرى باشد. «لعبرة»
8 - گرچه حوادث براى همه مایه پند و عبرت است؛ «کان لکم آیة» ولى درس گرفتن از نشانهها، بصیرت وب ینش مى خواهد. «لعبرة لأولى الأبصار»
9- کسانى که از جنگ بدر درس نگیرند، صاحب بصیرت نیستند. «لعبرةلاولى الابصار»
16) در جاى دیگر نیز مى فرماید: «ان تنصروا اللّه ینصرکم» محمّد، 7.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است