- 3207
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 284 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 284
علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است که بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد که آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى که سرچشمه اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد.
ممکن است مراد آیه از کیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد که ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند کفر و کتمان حقّ، نه مواردى که مقدّمه گناه بیرونى است.
انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مکرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
* «یؤاخذکم بماکسبت قلوبکم» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما کسب نموده است مؤاخذه مى کند.
* «فانّه اثم قلبه» براستى که کتمان کننده، دل او گناهکار است.
* «انّالسّمع و البصر والفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً» همانا گوش و چشم و دل، هر کدام مورد سؤال هستند.
* «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است.
حضرت على (ع) مى فرمایند: مردم بر اساس افکار ونیّات خود مجازات مىشوند.
پیام ها
1- خداوند، هم مالک مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على کلّ شىء قدیر»
2- از کوزه همان برون تراود که در اوست. اعمال انسانها نشانگر طرز تفکّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسکم»
3- مربّى باید مردم را میان بیم وامید نگه دارد. «یغفر، یعذّب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است که بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد که آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى که سرچشمه اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد.
ممکن است مراد آیه از کیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد که ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند کفر و کتمان حقّ، نه مواردى که مقدّمه گناه بیرونى است.
انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مکرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
* «یؤاخذکم بماکسبت قلوبکم» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما کسب نموده است مؤاخذه مى کند.
* «فانّه اثم قلبه» براستى که کتمان کننده، دل او گناهکار است.
* «انّالسّمع و البصر والفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً» همانا گوش و چشم و دل، هر کدام مورد سؤال هستند.
* «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است.
حضرت على (ع) مى فرمایند: مردم بر اساس افکار ونیّات خود مجازات مىشوند.
پیام ها
1- خداوند، هم مالک مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على کلّ شىء قدیر»
2- از کوزه همان برون تراود که در اوست. اعمال انسانها نشانگر طرز تفکّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسکم»
3- مربّى باید مردم را میان بیم وامید نگه دارد. «یغفر، یعذّب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است