- 4647
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 260 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 260
تنها از یگانه ابر مرد تاریخ پس از رسول خدا (ص) یعنى حضرت على (ع) نقل شده است که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً» اگر پرده ها کنار روند، بر یقین من افزوده نمى شود. ولى سایر مردمان همه دوست دارند که شنیده ها و حتّى باورهاى خود را به صورت عینى مشاهده نمایند. چنانکه همه مى دانند قند را از چغندر مىگیرند، ولى دوست دارند چگونگى آن را مشاهده کنند.
در تفاسیر آمده است: حضرت ابراهیم (ع) از کنار دریایى مى گذشت، مردارى را دید که در کنار دریا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى دیگر در خشکى است و پرندگان و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى از هر سو آن را طعمه ى خود قرار داده اند. حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یکجا جمع و زنده مى شوند. لذا از خداوند درخواست کرد که نحوهى زنده شدن مردگان را مشاهده کند. خداوند نیز با این نمایش، ابراهیم را به نور یقین و اطمینان رهسپار نمود.
پیام ها
1- زنده کردن مردگان، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّ ارنى کیف تحیى»
2- براى آموزش عمیق، استفاده از نمایش و مشاهدات حسى لازم است. «أرنى»
3- کشف و شهود تنها براى کسانى است که مراتبى از علم، ایمان و استدلال را طى کرده باشند. درخواست «أرنى» ابراهیم پاسخ داده مى شود، نه هر کس دیگر.
4- در پى آن باشیم که ایمان و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژوهش و کنجکاوى یک ارزش است. «لِیطمئنّ قلبى»
5 - ایمان، داراى مراحل و درجاتى است. «لیطمئن قلبى»
6- قلب، مرکز آرامش است. «لیطمئنّ قلبى»
7- اولیاى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند که به آن ولایت تکوینى گفته مى شود. «ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیاً»
8 - معاد، جسمانى است و در قیامت بازگشت روح به همین ذرات بدن خواهد بود. «یأتینک سعیاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تنها از یگانه ابر مرد تاریخ پس از رسول خدا (ص) یعنى حضرت على (ع) نقل شده است که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً» اگر پرده ها کنار روند، بر یقین من افزوده نمى شود. ولى سایر مردمان همه دوست دارند که شنیده ها و حتّى باورهاى خود را به صورت عینى مشاهده نمایند. چنانکه همه مى دانند قند را از چغندر مىگیرند، ولى دوست دارند چگونگى آن را مشاهده کنند.
در تفاسیر آمده است: حضرت ابراهیم (ع) از کنار دریایى مى گذشت، مردارى را دید که در کنار دریا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى دیگر در خشکى است و پرندگان و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى از هر سو آن را طعمه ى خود قرار داده اند. حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یکجا جمع و زنده مى شوند. لذا از خداوند درخواست کرد که نحوهى زنده شدن مردگان را مشاهده کند. خداوند نیز با این نمایش، ابراهیم را به نور یقین و اطمینان رهسپار نمود.
پیام ها
1- زنده کردن مردگان، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّ ارنى کیف تحیى»
2- براى آموزش عمیق، استفاده از نمایش و مشاهدات حسى لازم است. «أرنى»
3- کشف و شهود تنها براى کسانى است که مراتبى از علم، ایمان و استدلال را طى کرده باشند. درخواست «أرنى» ابراهیم پاسخ داده مى شود، نه هر کس دیگر.
4- در پى آن باشیم که ایمان و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژوهش و کنجکاوى یک ارزش است. «لِیطمئنّ قلبى»
5 - ایمان، داراى مراحل و درجاتى است. «لیطمئن قلبى»
6- قلب، مرکز آرامش است. «لیطمئنّ قلبى»
7- اولیاى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند که به آن ولایت تکوینى گفته مى شود. «ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیاً»
8 - معاد، جسمانى است و در قیامت بازگشت روح به همین ذرات بدن خواهد بود. «یأتینک سعیاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است