- 3584
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 274 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 274
در تفاسیر صافى، مجمع البیان، قرطبى و کبیر فخررازى آمده که این آیه در شأن حضرت على (ع) نازل شده است. هنگامى که آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز، یک درهم را در شب، سومین آن را مخفیانه، و چهارمین درهم را آشکارا در راه خدا انفاق نمود.
البته وعده این آیه، شامل همه کسانى مى شود که اینگونه عمل کنند. چنین افرادى نه از فقر و تنگدستى بیم دارند، چون به وعده هاى خداوند ایمان داشته و به او توکّل مى کنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگین مى شوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند.
شاید دلیل آنکه «لیل» بر «نهار» ویا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد که انفاق هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد.
این آیه به منزله جمع بندى چهارده آیه گذشته است که درباره انفاق بحث مى کرد. موضوعى که هیچ موردى در قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر کسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت وکم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شکوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند.
انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز مى شود. کلمه ى انفاق، در لغت به معناى پر کردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر کردن و بر طرف نمودن کمبودهاى مالى است.
یادآورى این نکته لازم است که توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تکدّى گرى نیست. زیرا در بسیارى از روایات، از کسانى که بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست کمک مى کنند، مذمّت شده و از سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار کار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
پیام ها
1- داشتن روحیّه انفاق و سخاوت مهم است، نه یکى دو بار انفاق آن هم از روى ترحّم. «ینفقون» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد.
2- تعیین نشدن اجر الهى، نشانه گستردگى آن است. «اجرهم»
3- وعده هاى الهى، بهترین مشوّق انسان در کارهاى نیک است. «فلهم اجرهم»
4- آرامش و امنیّت، از برکات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در تفاسیر صافى، مجمع البیان، قرطبى و کبیر فخررازى آمده که این آیه در شأن حضرت على (ع) نازل شده است. هنگامى که آن حضرت فقط چهار درهم ذخیره داشت، یک درهم را در روز، یک درهم را در شب، سومین آن را مخفیانه، و چهارمین درهم را آشکارا در راه خدا انفاق نمود.
البته وعده این آیه، شامل همه کسانى مى شود که اینگونه عمل کنند. چنین افرادى نه از فقر و تنگدستى بیم دارند، چون به وعده هاى خداوند ایمان داشته و به او توکّل مى کنند، و نه بخاطر انفاق، اندوهگین مى شوند، چون به رضایت الهى و آثار اخروى انفاق توجّه دارند.
شاید دلیل آنکه «لیل» بر «نهار» ویا «سرّ» بر «علانیة» مقدّم شده است، آن باشد که انفاق هاى پنهانى در دل شب ارزش بیشترى دارد.
این آیه به منزله جمع بندى چهارده آیه گذشته است که درباره انفاق بحث مى کرد. موضوعى که هیچ موردى در قرآن اینگونه مفصّل بحث نشده است. آثار انفاق بر کسى پوشیده نیست، از جمله: تعدیل ثروت وکم شدن اختلافات طبقاتى، ایجاد محبّت، شکوفایى روح سخاوت و بالاتر از همه قرب به خداوند.
انفاق، علاوه بر انفاق مال و ثروت، شامل انفاقِ علم، آبرو و مقام نیز مى شود. کلمه ى انفاق، در لغت به معناى پر کردن گودال و در اصطلاح، به معناى پر کردن و بر طرف نمودن کمبودهاى مالى است.
یادآورى این نکته لازم است که توجّه اسلام به مسئله انفاق، به معناى گداپرورى و رواج تکدّى گرى نیست. زیرا در بسیارى از روایات، از کسانى که بدون داشتن نیاز، از دیگران درخواست کمک مى کنند، مذمّت شده و از سوى دیگر بهترین نوع انفاق، در اختیار قراردادن ابزار کار به جاى پول دادن، معرفى شده است.
پیام ها
1- داشتن روحیّه انفاق و سخاوت مهم است، نه یکى دو بار انفاق آن هم از روى ترحّم. «ینفقون» فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد.
2- تعیین نشدن اجر الهى، نشانه گستردگى آن است. «اجرهم»
3- وعده هاى الهى، بهترین مشوّق انسان در کارهاى نیک است. «فلهم اجرهم»
4- آرامش و امنیّت، از برکات انفاق است. «لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است