- 103
- 1000
- 1000
- 1000
جامعه شناسی مردم زمان پیامبر صلی الله و حضرت علی علیه السلام، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع " جامعه شناسی مردم زمان پیامبر صلی الله و حضرت علی علیه السلام"، جلسه دوم، سال 1403
به همین سادگی نمیتوان گفت که چند نفر دشمنی کردند و تاریخ اسلام به توقف رسید و یا این شکست نسبی برایش ایجاد شد. نمی شود عظمت کاری که نبی مکرم اسلام انجام دادند را متوقف در دشمنی چندین نفر کنیم. واقع مطلب این است که دشمنان امیرالمومنین که دشمنان اسلام بودند زیاد قدرتمند نبودند و اشخاصشان تناسب اجتماعی نداشتند. دوران حکومت نبی مکرم اسلام صلی الله و حضرت علی علیه السلام کوتاه بود. رسول خدا میان مردم محبوبیت داشتند اما بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله مردم عوض شدند و فرزندان ایشان را مورد بیمهری بی لطفی قرار دادند. دشمنان پیامبر و حضرت علی علیه السلام شخصیت و قدرتشان خیلی موثر نبود. مردم زمان رسول خدا احساس مسئولیت اجتماعی نداشتند و اینگونه بود که حکومت به دست نااهلان افتاد. بزرگترین مبارزه پیامبر بر سر مباحث سیاسی با مردم جاهل بود. در قرآن هم مبارزه بر سر قدرت سیاسی بزرگترین مبارزه است. مسئله جهاد کبیر است که جهاد خیلی بزرگی است و موضوع آن قدرت سیاسی است. اینها میخواستند قدرت مرکزی را تضعیف کنند. یعنی با معاد مشکلی نداشتند، با نماز مشکلی نداشتند و با دین مشکلی نداشتند ولی میگفتند هر جامعهای یک پیغمبر داشته باشد. پس اینها اینطور نبود که هدایت پذیر نباشند بلکه ولایت پذیر نبودند. آیه اذن دلیلی بر مظلومیت و غربت نبی مکرم اسلام است و حضرت زهرا سلام الله علیها برای غربت پیغمبر اکرم صلی الله میگریستند.
به همین سادگی نمیتوان گفت که چند نفر دشمنی کردند و تاریخ اسلام به توقف رسید و یا این شکست نسبی برایش ایجاد شد. نمی شود عظمت کاری که نبی مکرم اسلام انجام دادند را متوقف در دشمنی چندین نفر کنیم. واقع مطلب این است که دشمنان امیرالمومنین که دشمنان اسلام بودند زیاد قدرتمند نبودند و اشخاصشان تناسب اجتماعی نداشتند. دوران حکومت نبی مکرم اسلام صلی الله و حضرت علی علیه السلام کوتاه بود. رسول خدا میان مردم محبوبیت داشتند اما بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله مردم عوض شدند و فرزندان ایشان را مورد بیمهری بی لطفی قرار دادند. دشمنان پیامبر و حضرت علی علیه السلام شخصیت و قدرتشان خیلی موثر نبود. مردم زمان رسول خدا احساس مسئولیت اجتماعی نداشتند و اینگونه بود که حکومت به دست نااهلان افتاد. بزرگترین مبارزه پیامبر بر سر مباحث سیاسی با مردم جاهل بود. در قرآن هم مبارزه بر سر قدرت سیاسی بزرگترین مبارزه است. مسئله جهاد کبیر است که جهاد خیلی بزرگی است و موضوع آن قدرت سیاسی است. اینها میخواستند قدرت مرکزی را تضعیف کنند. یعنی با معاد مشکلی نداشتند، با نماز مشکلی نداشتند و با دین مشکلی نداشتند ولی میگفتند هر جامعهای یک پیغمبر داشته باشد. پس اینها اینطور نبود که هدایت پذیر نباشند بلکه ولایت پذیر نبودند. آیه اذن دلیلی بر مظلومیت و غربت نبی مکرم اسلام است و حضرت زهرا سلام الله علیها برای غربت پیغمبر اکرم صلی الله میگریستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است