- 67
- 1000
- 1000
- 1000
تقویت اخلاق توحیدی در انسان، جلسه چهل و یکم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد فقیهی با موضوع «تقویت اخلاق توحیدی در انسان»، جلسه چهل و یکم، سال 1402
در روایت هست که الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ )( فرصت ها مثل برق می گذرد. الان که ما اینجا هستیم چند ساعت از ماه مبارک رمضان گذشت. اصلا اینکه من بتوانم درک کنم که ماه رمضان چه ماهی است خیلی سخت است. این ها را ما سطحی می گیریم. که حالا ماه رمضان است و روزه می گیریم و تمام شد. در حالی که در دعا دارد اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ مالک ماه رمضان خداست. همه ماه ها ماه خداست. اما چرا در مورد این ماه به خصوص میگوید اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ؟ بلافاصله هم، چه در این دعاها چه در قرآن می فرماید: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ. )( این ها قرین همدیگر هستند. ماه رمضان یک ویژگی هایی دارد که حالا در مسائل اخلاقی و تربیتی توجه به این ویژگی ها مهم است .
مرحوم علامه طباطبایی )ره( در المیزان این روایت را در مورد ماه رمضان می آورد که خداوند می فرماید: الصوم لی و انا اجزی به. ایشان می فرماید هر دو را می توان خواند. خب اولا می فرمایند اینکه می گوید الصوم لی چرا؟ علتش این است که روزه دار هیچ کار نمی کند. نماز که می خوانم قیام و رکوع و سجود و ... دارد اما روزه که می گیرم هیچ کار نمی کنم چون روزه ترک است نه فعل. عبادات و اعمال ما دو دسته اند:
دسته ای فعل هستند و دسته ای ترک هستند. روزه ترک است. فقط از مبطلات خودداری می کند هیچ کس هم نمی فهمد. اخلاص در روزه داری خیلی بیشتر است تا بقیه اعمال. این مطلب مهمی است. ما همیشه دنبال دستورالعمل می گردیم که به ما بگویند یک کاری را انجام بده یک ذ کری را بگو، نمازی را بخوان. اما در کارها یک سری کارها ترک است. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت )ره( مهمترین توصیه اخلاقیشان این بود که گناه نکن.
در روایت هست که الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ )( فرصت ها مثل برق می گذرد. الان که ما اینجا هستیم چند ساعت از ماه مبارک رمضان گذشت. اصلا اینکه من بتوانم درک کنم که ماه رمضان چه ماهی است خیلی سخت است. این ها را ما سطحی می گیریم. که حالا ماه رمضان است و روزه می گیریم و تمام شد. در حالی که در دعا دارد اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ مالک ماه رمضان خداست. همه ماه ها ماه خداست. اما چرا در مورد این ماه به خصوص میگوید اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ؟ بلافاصله هم، چه در این دعاها چه در قرآن می فرماید: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ. )( این ها قرین همدیگر هستند. ماه رمضان یک ویژگی هایی دارد که حالا در مسائل اخلاقی و تربیتی توجه به این ویژگی ها مهم است .
مرحوم علامه طباطبایی )ره( در المیزان این روایت را در مورد ماه رمضان می آورد که خداوند می فرماید: الصوم لی و انا اجزی به. ایشان می فرماید هر دو را می توان خواند. خب اولا می فرمایند اینکه می گوید الصوم لی چرا؟ علتش این است که روزه دار هیچ کار نمی کند. نماز که می خوانم قیام و رکوع و سجود و ... دارد اما روزه که می گیرم هیچ کار نمی کنم چون روزه ترک است نه فعل. عبادات و اعمال ما دو دسته اند:
دسته ای فعل هستند و دسته ای ترک هستند. روزه ترک است. فقط از مبطلات خودداری می کند هیچ کس هم نمی فهمد. اخلاص در روزه داری خیلی بیشتر است تا بقیه اعمال. این مطلب مهمی است. ما همیشه دنبال دستورالعمل می گردیم که به ما بگویند یک کاری را انجام بده یک ذ کری را بگو، نمازی را بخوان. اما در کارها یک سری کارها ترک است. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله بهجت )ره( مهمترین توصیه اخلاقیشان این بود که گناه نکن.
تاکنون نظری ثبت نشده است