- 3686
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 170 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 170
آیه 170 یکى از مصادیق راه شیطان را که تقلید کورکورانه است بیان مى کند. پیروى و اطاعت عقلانى مانعى ندارد، مورد انتقاد قرآن، تقلید از کسانى است که نه خود داراى تعقّل بوده اند و نه هدایت انبیا را پذیرفته اند.
هدایت الهى، در هر عصر و زمانى وجود دارد. از اینکه قرآن مى فرماید: نیاکان آنان هدایت پذیر نبودند، استفاده مى شود که هدایت الهى در هر زمانى بوده، ولى آنها نمى پذیرفتند. حضرت على (ع) در نهج البلاغه مى فرماید: «بلى لاتخلوا الارض من قائم للّه ظاهراً او خائفاً» زمین از رهبر آسمانى هرگز خالى نیست، خواه آشکارا و خواه مخفیانه مردم را به راه خدا دعوت مى نماید.
پیام ها
1- ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پیروى از سنّت و راه نیاکان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذیرش نمىباشد. «الفینا علیه ابائنا»
2- تعصّباتِ نژادى و قبیله اى، از زمینه هاى نپذیرفتن حقّ است. «بلنتّبع... ابائنا»
3- آداب و عقاید نیاکان، در آیندگان اثر گذار است. «ما الفینا علیه ابائنا»
4- راه حقّ، با عقل و وحى به دست مى آید. «لایعقلون شیئاً و لایهتدون»
5 - انتقال تجربه و دانش ارزش است، ولى انتقال خرافات از نسل گذشته به نسل آینده، ضد ارزش مى باشد. «اباؤهم لایعقلون»
6- عقل، ما را به پیروى از وحى، رهبرى مى کند. «اتّبعوا ما انزلنا... او لوکان اباؤهم لا یعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
آیه 170 یکى از مصادیق راه شیطان را که تقلید کورکورانه است بیان مى کند. پیروى و اطاعت عقلانى مانعى ندارد، مورد انتقاد قرآن، تقلید از کسانى است که نه خود داراى تعقّل بوده اند و نه هدایت انبیا را پذیرفته اند.
هدایت الهى، در هر عصر و زمانى وجود دارد. از اینکه قرآن مى فرماید: نیاکان آنان هدایت پذیر نبودند، استفاده مى شود که هدایت الهى در هر زمانى بوده، ولى آنها نمى پذیرفتند. حضرت على (ع) در نهج البلاغه مى فرماید: «بلى لاتخلوا الارض من قائم للّه ظاهراً او خائفاً» زمین از رهبر آسمانى هرگز خالى نیست، خواه آشکارا و خواه مخفیانه مردم را به راه خدا دعوت مى نماید.
پیام ها
1- ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پیروى از سنّت و راه نیاکان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذیرش نمىباشد. «الفینا علیه ابائنا»
2- تعصّباتِ نژادى و قبیله اى، از زمینه هاى نپذیرفتن حقّ است. «بلنتّبع... ابائنا»
3- آداب و عقاید نیاکان، در آیندگان اثر گذار است. «ما الفینا علیه ابائنا»
4- راه حقّ، با عقل و وحى به دست مى آید. «لایعقلون شیئاً و لایهتدون»
5 - انتقال تجربه و دانش ارزش است، ولى انتقال خرافات از نسل گذشته به نسل آینده، ضد ارزش مى باشد. «اباؤهم لایعقلون»
6- عقل، ما را به پیروى از وحى، رهبرى مى کند. «اتّبعوا ما انزلنا... او لوکان اباؤهم لا یعقلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است