display result search
منو
تفسر آیه 44 سوره بقره

تفسر آیه 44 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 870 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ 44

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَبَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ‏
ترجمه
آیا مردم را به نیکى دعوت کرده و خودتان را فراموش مى‏ نمایید؟ با اینکه شما کتاب (آسمانى) را مى‏ خوانید، آیا هیچ فکر نمى ‏کنید؟


دانشمندان یهود، قبل از بعثت حضرت رسول (ص)، مردم را به ایمان آوردن به آن حضرت دعوت مى‌‏کردند و بشارت ظهور حضرت را مى‏ دادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ایمان نیاوردند و حتّى بعضى از آنان به بستگان خود که اسلام آورده بودند، توصیه مى‏‌کردند که مسلمان بمانند، ولى خودشان اسلام نمى‏ آوردند.
در روایات آمده است: دانشمندى که دیگران را به بهشت دعوت کند، ولى خودش اهل جهنّم باشد، بزرگ‌ترین و سخت‏‌ترین حسرت‏ها را خواهد داشت.
حقّ تلاوت، عمل است. امام صادق (ع) فرمود: «کونوا دعاة النّاس باعمالکم و لاتکونوا دعاةً بالسنتکم» با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید، نه تنها با گفتار. از حضرت على (ع) نقل شده است که فرمود: سوگند که من شما را به کارى دعوت نمى‏‌کنم، مگر آنکه خودم پیشگام باشم و از کارى نهى نمى‏ کنم مگر آنکه خودم قبل از شما آن را ترک کرده باشم.
در نهج‌‏البلاغه آمده است: هر کس خود را امام دیگران قرار داد، ابتدا باید به تعلیم خود بپردازد.
امام کاظم (ع) فرموده‏‌اند: «طوبى للعلماء بالفعل و ویل للعلماء بالقول» درود بر عالمانى که به گفته خود عمل مى‏‌کنند و واى بر عالمانى که فقط حرف مى ‏زنند.
عالم بى‏‌عمل در قالب تمثیل
الف: در قرآن: عالم بى‌‏عمل، الاغى است که بار کتاب حمل مى‏‌کند، ولى خود از آن بهره ‏اى نمى‏‌برد.
ب: در روایات:
*حضرت رسول (ص): عالم بى‌‏عمل، مثل چراغى است که خودش مى‏ سوزد، ولى نورش به مردم مى‏‌رسد.
* حضرت رسول (ص): عالم بى‏‌عمل، چون تیرانداز بدون کمان است.
* حضرت عیسى (ع): عالم بى‏‌عمل، مثل چراغى است بر پشت‏ بام که اتاق‏‌ها تاریک‏ند.
* امام على (ع): عالم بى‌‏عمل، چون درخت بى‏ ثمر وگنجى است که انفاق نشود.
* امام صادق (ع): موعظه‏‌ى عالم بى‏‌عمل، چون باران بر روى سنگ است که در دلها نفوذ نمى‏‌کند.
ج: در کلام اندیشمندان:
* عالم بى‏‌عمل:
گرسنه‌‏اى است روى گنج خوابیده.
تشنه‏‌اى است بر کنار آب و دریا.
طبیبى است که خود از درد مى‏‌نالد.
بیمارى است که دائماً نسخه درمان را مى ‏خواند، ولى عمل نمى‏‌کند.
منافقى است که سخن و عملش یکى نیست.
پیکرى است بى‏‌روح.


پیام ها:

1-آمران به معروف،باید خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ»
2-اگر مقدّمات فراموشی را خودمان فراهم کرده باشیم،معذور نیستیم.عذر فراموش‌کاری پذیرفته است که بی تقصیر باشد. «تَنْسَوْنَ، تَتْلُونَ»
3-تلاوت کتاب آسمانی کافی نیست،تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْکِتابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ»
4-خود فراموشی،نشانه بی خردی است. «أَفَلا تَعْقِلُونَ»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:32

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی