- 8734
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 42 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 42
وَلَا تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَ أَنْتُم تَعْلَمُونَ
ترجمه
و حقّ را با باطل نپوشانید و حقیقت را با اینکه مى دانید، کتمان نکنید.
امتیاز انسان، به شناخت اوست و کسانی که با ایجاد شکّ و وسوسه و شیطنت، حقّ را از مردم می پوشانند و شناخت صحیح را از مردم می گیرند، در حقیقت یگانه امتیاز انسان بودن را گرفته اند و این بزرگ ترین ظلم است.
امام علی (ع) میفرماید: اگر باطل خالصانه مطرح شود، نگرانی نیست. (چون مردم آگاه میشوند و آن را ترک می کنند.) و اگر حقّ نیز خالصانه مطرح شود، زبان مخالف بسته می شود. لکن خطر آنجاست که حقّ و باطل، به هم آمیخته شده و از هر کدام بخشی چنان جلوه داده می شود که زمینه تسلّط شیطان بر هوادارانش فراهم شود.
1- نه حقّ را با باطل مخلوط کنیم و آنرا تغییر دهیم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازیم. (لا تَلبسوا الحقّ، لا تکَتموا الحَقّ)
2- وجدان و فطرت، بهترین گواه بر حقّ پوشی انسان است. (و انتم تعلَمون)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَا تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَ أَنْتُم تَعْلَمُونَ
ترجمه
و حقّ را با باطل نپوشانید و حقیقت را با اینکه مى دانید، کتمان نکنید.
امتیاز انسان، به شناخت اوست و کسانی که با ایجاد شکّ و وسوسه و شیطنت، حقّ را از مردم می پوشانند و شناخت صحیح را از مردم می گیرند، در حقیقت یگانه امتیاز انسان بودن را گرفته اند و این بزرگ ترین ظلم است.
امام علی (ع) میفرماید: اگر باطل خالصانه مطرح شود، نگرانی نیست. (چون مردم آگاه میشوند و آن را ترک می کنند.) و اگر حقّ نیز خالصانه مطرح شود، زبان مخالف بسته می شود. لکن خطر آنجاست که حقّ و باطل، به هم آمیخته شده و از هر کدام بخشی چنان جلوه داده می شود که زمینه تسلّط شیطان بر هوادارانش فراهم شود.
1- نه حقّ را با باطل مخلوط کنیم و آنرا تغییر دهیم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازیم. (لا تَلبسوا الحقّ، لا تکَتموا الحَقّ)
2- وجدان و فطرت، بهترین گواه بر حقّ پوشی انسان است. (و انتم تعلَمون)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان