display result search
منو
تفسیر آیه 31 سوره بقره

تفسیر آیه 31 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 1383 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ 31

وَعَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسْمَآءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَئِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِى بِأَسْمَآءِ هَؤُلَا ءِ إِن کُنْتُمْ صَدِقِینَ‏

ترجمه
و خداوند همه‏ى اسماء (حقائق و اسرار هستى) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست مى‏گویید، از اسامى اینها به من خبر دهید؟


خداوند متعال اسماء و اسرار عالم هستى را، از نام اولیاى خود تا جمادات را به آدم تعلیم داد. به تعبیر امام صادق (ع) که در تفسیر مجمع‏‌البیان آمده است: تمام زمین‏ها، کوه‌ها، دره‏‌ها، بستر رودخانه‏‌ها و حتّى همین فرشى که در زیر پاى ماست، به آدم شناسانده شد.

پیام ها:

1- معلّم واقعى خداست و قلم، بیان، استاد و کتاب، زمینه‏‌هاى تعلیم هستند.«عَلّم»
2- برترى انسان بر فرشتگان، به خاطر علم است. «و علّم آدم...»
3- انسان براى دریافت تمام علوم، استعداد و لیاقت دارد. «کُلّها»
4- فرشتگان عبادت بیشترى داشتند و آدم، علم بیشترى داشت. رابطه مقام خلافت با علم، بیشتر از عبادت است. «نسبّح بحمدک... علّم آدم الاسماء»
5 - براى روشن کردن دیگران، بهترین راه، برگزارى امتحان و به نمایش گذاشتن تفاوت‏‌ها و لیاقت‏‌هاست. «علّم... ثم عرضهم... فقال انبئونى»
6- فرشتگان، خود را به مقام خلیفةاللهى لایق‏تر مى‏‌دانستند. «ان کُنتُم صادقین» در روایتى از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمودند:«ان کُنتُم صادقین» یعنى اگر شما فرشتگان در ادّعاى لایق‏تر بودن خود، صادق هستید. تفسیر نورالثقلین.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:12

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    خوب بودولی من توضیحات بیشتری میخواستم
  • کاربر مهمان
    تفسیر جامع تر ی انتظار داشتم
  • کاربر مهمان
    عالیه ❤
  • کاربر مهمان
    تفسیر جامع تری لطفا
  • کاربر مهمان
    سلام خیلی هم خوب بود.
  • کاربر مهمان
    عالی بود، ممنونم
  • کاربر مهمان
    سلام انتظار تفسیر بسیار کامل تری داشتم چون از دوستی شنیده بودم که منظور اصلی از اسما نام پنج تن هست میخواستم در این مورد بیشتر تحقیق کنم ،اما متأسفانه مطلب جدیدی دریافت نکردم
  • کاربر مهمان
    ⁣در تحقیقاتم پیرامون این ایه به این حدیث از امام صادق (علیه السلام) رسیدم که چون برام جالب بود خدمت عزیزان ارسال کردم زمانی که هیچ‌چیزی وجود نداشت، خداوند تبارک‌وتعالی بود و پنج چیز را از نور جلال خود، خلق کرد و بر هرکدام از آن‌ها نامی برگرفته از نام‌های خودش فروفرستاد. خداوند «حمید» است و مرا «محمّد» نامید؛ او خود «اعلی» است و امیرالمؤمنین را «علی» خواند؛ و او «اسماءالحسنی» دارد که حسن و حسین را از اشتقاق آن گرفته است؛ او «فاطر» است که برای «فاطمه» اسمی از اسماء خودش برگزیده است.
  • کاربر مهمان
    خوب بود ولی کاش توضیح بیشتر و واضحتر بود
  • کاربر مهمان
    خوب بود منم انتظار تفسیر جامع تری داشتم

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی