- 15807
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 25 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 25
وَبَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ کُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَبِهاً وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
و کسانى را که ایمان آورده وکارهاى شایسته انجام داده اند، مژده بده که برایشان باغهایى است که نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه میوهاى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گویند: این همان است که قبلاً نیز روزى ما بوده، در حالى که همانند آن نعمتها به ایشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاک و پاکیزه است و در آنجا جاودانه اند.
شاید مراد از «متشابهاً» این باشد که بهشتیان در نگاه اوّل، میوه ها را مانند میوه هاى دنیوى مى بینند ومى گویند: شبیه همان است که در دنیا خورده بودیم، لکن بعد از خوردن مى فهمند که طعم و لذّت تازهاى دارد. و شاید مراد این باشد که میوههایى به آنان داده مىشود که همه از نظر خوبى و زیبایى و خوش عطرى یکسانند و مانند میوههاى دنیا درجه یک، دو و سه ندارد.
در قرآن، معمولاً ایمان و عمل صالح در کنار هم مطرح شده است، ولى ایمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است. آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع این نور از روزنه و پنجرهها بیرون خواهد زد. ایمان، درونِ انسان را نورانى و قلب نورانى، تمام کارهاى انسان را نورانى مىکند. برکات ایمان و عمل صالح بسیار است که در آیات قرآن به آنها اشاره شده است.
همسران بهشتى دو نوع هستند:
الف: یکى حور العین که همچون لؤلؤ و باکره هستند و در همان عالم آفریده مىشوند. «أنشاناهنّ إنشاء»
ب: همسران مؤمن دنیایى که با چهره اى زیبا در کنار همسرانشان قرار مى گیرند. «ومن صلح من ابائهم و أزواجهم»
از امام صادق (ع) درباره ازواج مطهّره سؤال شد، فرمودند: همسران بهشتى آلوده به حیض و حدث نمى شوند.
پیام ها:
1- مژده و بشارت همراه با هشدار و اخطار (در آیه قبل) یکى از اصول تربیت است. «فَاتقوا النار... وبَشّر الذین آمنوا...»
2- ایمان قلبى باید توأم با اعمال صالح باشد. «آمنوا و عَملوا الصالحات»
3- انجام همهى کارهاى صالح و شایسته، کارساز است، نه بعضى از آنها. «عَملوا الصالحات» («الصالحات» هم جمع است و هم (الفولام) دارد که به معناى همه کارهاى خوب است.)
4- کارهاى شایسته و صالح، در صورتى ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد، نه تمایلات شخصى و جاذبههاى اجتماعى. اوّل «آمنوا» بعد «عملوا الصالحات»
5 - محرومیتهایى که مؤمن به جهت رعایت حرام و حلال در این دنیا مىبیند، در آخرت جبران مىشود. «رُزقوا»
6- ما در دنیا نگرانِ از دست دادن نعمتها هستیم، امّا در آخرت این نگرانى نیست. «و ُهم فیها خالدون»
7- آشنایى با سابقهى نعمتها، بر لذّت کامیابى مىافزاید. «رزقنا من قبل»
8 - همسران بهشتى نیز پاکیزه اند. «ازواج مطهّرة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَبَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ کُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُواْ بِهِ مُتَشَبِهاً وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَلِدُونَ
ترجمه
و کسانى را که ایمان آورده وکارهاى شایسته انجام داده اند، مژده بده که برایشان باغهایى است که نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه میوهاى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گویند: این همان است که قبلاً نیز روزى ما بوده، در حالى که همانند آن نعمتها به ایشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاک و پاکیزه است و در آنجا جاودانه اند.
شاید مراد از «متشابهاً» این باشد که بهشتیان در نگاه اوّل، میوه ها را مانند میوه هاى دنیوى مى بینند ومى گویند: شبیه همان است که در دنیا خورده بودیم، لکن بعد از خوردن مى فهمند که طعم و لذّت تازهاى دارد. و شاید مراد این باشد که میوههایى به آنان داده مىشود که همه از نظر خوبى و زیبایى و خوش عطرى یکسانند و مانند میوههاى دنیا درجه یک، دو و سه ندارد.
در قرآن، معمولاً ایمان و عمل صالح در کنار هم مطرح شده است، ولى ایمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است. آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع این نور از روزنه و پنجرهها بیرون خواهد زد. ایمان، درونِ انسان را نورانى و قلب نورانى، تمام کارهاى انسان را نورانى مىکند. برکات ایمان و عمل صالح بسیار است که در آیات قرآن به آنها اشاره شده است.
همسران بهشتى دو نوع هستند:
الف: یکى حور العین که همچون لؤلؤ و باکره هستند و در همان عالم آفریده مىشوند. «أنشاناهنّ إنشاء»
ب: همسران مؤمن دنیایى که با چهره اى زیبا در کنار همسرانشان قرار مى گیرند. «ومن صلح من ابائهم و أزواجهم»
از امام صادق (ع) درباره ازواج مطهّره سؤال شد، فرمودند: همسران بهشتى آلوده به حیض و حدث نمى شوند.
پیام ها:
1- مژده و بشارت همراه با هشدار و اخطار (در آیه قبل) یکى از اصول تربیت است. «فَاتقوا النار... وبَشّر الذین آمنوا...»
2- ایمان قلبى باید توأم با اعمال صالح باشد. «آمنوا و عَملوا الصالحات»
3- انجام همهى کارهاى صالح و شایسته، کارساز است، نه بعضى از آنها. «عَملوا الصالحات» («الصالحات» هم جمع است و هم (الفولام) دارد که به معناى همه کارهاى خوب است.)
4- کارهاى شایسته و صالح، در صورتى ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد، نه تمایلات شخصى و جاذبههاى اجتماعى. اوّل «آمنوا» بعد «عملوا الصالحات»
5 - محرومیتهایى که مؤمن به جهت رعایت حرام و حلال در این دنیا مىبیند، در آخرت جبران مىشود. «رُزقوا»
6- ما در دنیا نگرانِ از دست دادن نعمتها هستیم، امّا در آخرت این نگرانى نیست. «و ُهم فیها خالدون»
7- آشنایى با سابقهى نعمتها، بر لذّت کامیابى مىافزاید. «رزقنا من قبل»
8 - همسران بهشتى نیز پاکیزه اند. «ازواج مطهّرة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است