- 4466
- 1000
- 1000
- 1000
حکمت هایی از نهج البلاغه - ویژه ی شب نهم فاطمیه اول 1398
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی نیا با موضوع حکمت هایی از نهج البلاغه - ویژه ی شب نهم فاطمیه اول 1398
نهج البلاغه نیز مانند قرآن بسیار پر محتوا بوده و همینطور ابعاد بسیاری دارد. دانستن و درک آن احتیاج به فراگیری علومی دارد که با علم الهی در ارتباط است. یکی از ابعاد نهج البلاغه موعظه است و در کنار آن اخلاق نظری و عملی نیز به طور کامل مطرح شده است.
یکی از بحث های مهم نهج البلاغه توحید است. توحید در نگاه اول همان خداشناسی بوده و انسان در راه بندگی ابتدا باید خدا را بشناسد تا بتواند به مفاهیم دیگر دست پیدا کند. یکی از موضوعات در بحث خداشناسی این است که ما فکر کنیم که خدا منفعل می شود و خواسته ی ما، نظر او را تغییر می دهد. برخی بر همین اساس می گویند که چیزی را به زور از خدا نخواهیم و این بسیار اشتباه است.
کمترین امر در خداشناسی این است که خدا منفعل نمی شود و کمال معرفت تصدیق است. بعد از این به توحید می رسیم و در ادامه اخلاص بیان می شود. کمال اخلاص در این است که صفات را از خدا نفی کنیم.
در توضیح این جمله باید گفت که صفات خدا عین ذاتش است و جدایی این دو کفر است. همه ی صفات، صفات ذات نیستند و برخی از آنها صفات فعل هستند. اگر صفتی مقابل و متضاد نداشت،یعنی هر دو اینها در وجود خدا بود،(غضب و رحمت) عین ذات اوست اما اگر مقابل داشت از صفات فعلی خداوند محسوب می شود.(علم و جهل)
نهج البلاغه نیز مانند قرآن بسیار پر محتوا بوده و همینطور ابعاد بسیاری دارد. دانستن و درک آن احتیاج به فراگیری علومی دارد که با علم الهی در ارتباط است. یکی از ابعاد نهج البلاغه موعظه است و در کنار آن اخلاق نظری و عملی نیز به طور کامل مطرح شده است.
یکی از بحث های مهم نهج البلاغه توحید است. توحید در نگاه اول همان خداشناسی بوده و انسان در راه بندگی ابتدا باید خدا را بشناسد تا بتواند به مفاهیم دیگر دست پیدا کند. یکی از موضوعات در بحث خداشناسی این است که ما فکر کنیم که خدا منفعل می شود و خواسته ی ما، نظر او را تغییر می دهد. برخی بر همین اساس می گویند که چیزی را به زور از خدا نخواهیم و این بسیار اشتباه است.
کمترین امر در خداشناسی این است که خدا منفعل نمی شود و کمال معرفت تصدیق است. بعد از این به توحید می رسیم و در ادامه اخلاص بیان می شود. کمال اخلاص در این است که صفات را از خدا نفی کنیم.
در توضیح این جمله باید گفت که صفات خدا عین ذاتش است و جدایی این دو کفر است. همه ی صفات، صفات ذات نیستند و برخی از آنها صفات فعل هستند. اگر صفتی مقابل و متضاد نداشت،یعنی هر دو اینها در وجود خدا بود،(غضب و رحمت) عین ذات اوست اما اگر مقابل داشت از صفات فعلی خداوند محسوب می شود.(علم و جهل)
کاربر مهمان
کاربر مهمان