- 2319
- 1000
- 1000
- 1000
اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش اول) - نیاز به پیامبران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش اول) - نیاز به پیامبران
علامه طباطبایی می فرمایند همانطور که هستی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شود، بشر نیز باید در راهی قدم گذارد که درست باشد و انحرافی در آن نباشد. هماهنگی هستی و بشر در کنار هم می تواند شرایط خوبی ایجاد کند. برای مثال اگر اعضای بدن با هم هماهنگ نباشند، بدن دچار مشکل می شود و نظم آن به هم می ریزد.
اگر انبیاء الهی نبودند انسان ها در گمراهی خویش باقی می ماندند و هیچ گاه مسیر درست را نمی شناختند. انبیاء به منزله ی معلمانی بودند که وظیفه شان هدایت انسان ها بود و هدف شناخت خداوندی بود که خالق همه ی هستی است. از آنجایی که خداوند خود را مالک ما می داند پس نبوت امری درست و به جا است تا ما گمراه نشویم.
انسان ها هر قدر که درس بخوانند و علم خود را بالا ببرند باز هم نسبت به مسائلی چون ماوراء و اموری که مربوط به آینده می شود، ناتوان هستند. عقل و علم انسان محدودیت هایی دارد که نمی توان بر آنها تکیه کرد پس باید با انبیاء همراه شد.
به طور کلی قانون انبیاء سه شرط اصلی دارد :
1. احاطه ی کامل بر نیازهای ظاهری و باطنی
2. احاطه به روح و جسم
3. احاطه به امروز و فردا
کسی که این قوانین را وضع کرده نیز باید شرایطی داشته باشد :
1. خوشنام باشد.
2. از صفر شروع کرده باشد.
3. از خودش شروع کرده باشد.
4. معجزه داشته باشد.
5. قوانینش امید آفرین باشد.
علامه طباطبایی می فرمایند همانطور که هستی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شود، بشر نیز باید در راهی قدم گذارد که درست باشد و انحرافی در آن نباشد. هماهنگی هستی و بشر در کنار هم می تواند شرایط خوبی ایجاد کند. برای مثال اگر اعضای بدن با هم هماهنگ نباشند، بدن دچار مشکل می شود و نظم آن به هم می ریزد.
اگر انبیاء الهی نبودند انسان ها در گمراهی خویش باقی می ماندند و هیچ گاه مسیر درست را نمی شناختند. انبیاء به منزله ی معلمانی بودند که وظیفه شان هدایت انسان ها بود و هدف شناخت خداوندی بود که خالق همه ی هستی است. از آنجایی که خداوند خود را مالک ما می داند پس نبوت امری درست و به جا است تا ما گمراه نشویم.
انسان ها هر قدر که درس بخوانند و علم خود را بالا ببرند باز هم نسبت به مسائلی چون ماوراء و اموری که مربوط به آینده می شود، ناتوان هستند. عقل و علم انسان محدودیت هایی دارد که نمی توان بر آنها تکیه کرد پس باید با انبیاء همراه شد.
به طور کلی قانون انبیاء سه شرط اصلی دارد :
1. احاطه ی کامل بر نیازهای ظاهری و باطنی
2. احاطه به روح و جسم
3. احاطه به امروز و فردا
کسی که این قوانین را وضع کرده نیز باید شرایطی داشته باشد :
1. خوشنام باشد.
2. از صفر شروع کرده باشد.
3. از خودش شروع کرده باشد.
4. معجزه داشته باشد.
5. قوانینش امید آفرین باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است