- 1988
- 1000
- 1000
- 1000
موانع بندگی خدا و پیروی از رسول الله (ص) - جلسه سوم
سخنرانی حجةالاسلام والمسلمین ماندگاری با عنوان "موانع بندگی خدا و پیروی از رسول الله (ص)"، جلسه سوم، سال 1397
همه پیامبران آمدند که ما بنده خدا باشیم؛ به ویژه وجود نازنین خاتم انبیاء (ص). همه امامان، علماء و صلحاء تلاش می کنند که بندگی خدا کنیم و این یعنی معامله با خدا بکنیم؛ چون معامله با خدا هم بهترین پاداش را به ما می دهد و هم چون خدا نیاز به ما ندارد، به نفع ماست. ما با وجود اینکه می دانیم معامله با خدا همیشه سود دارد، ولی فقط گاهی و نه همیشه با خدا معامله می کنیم. سه مانع بر سر معامله و بندگی خدا وجود دارد: 1. وسوسه های نفس امّاره و شیاطین جنّ و انس 2. جلوه های دنیا 3. حرف مردم. امروز می خواهیم درباره دارو و درمان مانع اول صحبت کنیم.
هرکس می خواهد معامله با خدا کند، باید از وسوسه های شیاطین جن و انس و نفس اماره در امان باشد. اگر می خواهیم از دست وسوسه ها خلاص شویم، باید این سه دارو همراه ما باشد. مانند بیمارها که باید دارو همراهشان باشد، ما نیز باید به این داروها مجهز باشیم؛ چون مریضی وسوسه شیطان و نفس اماره همواره همراه با ماست و ما را تهدید می کند. حضرت یوسف (ع) که پیغمبر بود فرمود:« إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی» یعنی « نفس (سرکش) بسیار به بدی ها امر میکند». خداوند در سوره نور آیه 21 می فرماید: «و اگر فضل و رحمت الهی شامل حال شما نبود و اینکه خدا مهربان و رحیم است (مجازات سختی دامانتان را میگرفت)». در قرآن داریم که شیطان از مقابل، پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ به ما حمله می کند. شیطان از جلو می آید یعنی از طرف قیامت می آید و یاد قیامت را از دل انسان می برد. شیطان از پشت سر می آید یعنی از طرف خانواده و اهل و عیال می آید. شیطان از سمت راست می آید یعنی شیطان برای انسان توجیه دینی درست می کند؛ مثلا می گوید: با نامحرم صحبت کن با توجیه روابط خواهر و برادری. از سمت چپ می آید یعنی از ناحیه دنیا و جلوه های دنیا می آید. شیطانی که دست از پیامبر خدا بر نمی دارد، مطمئنا دست از من و شما برنمی دارد.
اولین دارو استعاذه است. استعاذه یعنی پناه بردن به خداوند متعال از فتنه انگیزان و شرّ آنها. استعاذه یعنی بگوییم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و اللهم لا تکلنی إلی نفسی طرفة عین أبدا. وسوسه شیطان جدی، متنوع و عمیق است و برای هرکسی اصطلاحاً قلق خودش را دارد.
داروی دوم پناه بردن به دین خدا و ولی خداست. اگر شخص به دین خدا و ولی خدا پناه برد، شیطان نمی تواند برای او کاری کند. شیطان سراغ آدم هایی می رود که تک روی می کنند، ولی کسانی که همراه با اُمّت هستند، شیطان خیلی نمی تواند سراغ آن ها برود. شیطان انسان را از امت جدا می کند و سپس وقتی تنهاست به جنگ با او می رود. خداوند در آیه 124 سوره طه می فرماید: «و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم» امام صادق (ع) ذیل این آیه می فرماید: «ذکر یعنی ولایت محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم)». پیامبر (ص) این درمان را در روز آخرِعمر شریفشان مکرر می فرمودند، ولی دشمنان نگذاشتند مکتوب شود؛ ایشان می فرمودند که ای مردم اگر می خواهید دچار وسوسه های شیاطین جن و انس نشوید، از قرآن و عترت جدا نشوید. پس راه دوم این است که برویم سراغ دین، ولیّ خدا و امروزه روحانیت و ولایت تا تکالیفمان را سوال کنیم. خداوند در قرآن می فرماید:« شما اگر خود نمیدانید بروید و از اهل ذکر (و دانشمندان امت) سؤال کنید». به زبان ساده، داروی دوم به تعبیر ما «پرسش قبل از عمل، نه بعد از هچل» است. مردم معمولا بعد از هچل به دنبال پرسش می روند.
داروی سومِ درمانِ وسوسه ها پناه بردن به استغفار است. برای استغفار کردن می گوییم: «أستغفرالله ربی و أتوب الیه». در سیره پیامبر اکرم (ص) یکی از کارهای روزانه پیامبری که خلاصه عالم خلقت است هفتاد مرتبه استغفار بود. ایشان به استغفار پناه می بردند. خداوند در سوره انفال می فرماید که مادامی که انسان اهل استغفار باشد، مشمول عذاب خداوند قرار نمی گیرد. پیامبر فرمود: «درد جامعه شما گناهان شماست و داروی شما استغفار است». استغفار دژ و محافظ است و مانع حمله شیاطین می شود.
همه پیامبران آمدند که ما بنده خدا باشیم؛ به ویژه وجود نازنین خاتم انبیاء (ص). همه امامان، علماء و صلحاء تلاش می کنند که بندگی خدا کنیم و این یعنی معامله با خدا بکنیم؛ چون معامله با خدا هم بهترین پاداش را به ما می دهد و هم چون خدا نیاز به ما ندارد، به نفع ماست. ما با وجود اینکه می دانیم معامله با خدا همیشه سود دارد، ولی فقط گاهی و نه همیشه با خدا معامله می کنیم. سه مانع بر سر معامله و بندگی خدا وجود دارد: 1. وسوسه های نفس امّاره و شیاطین جنّ و انس 2. جلوه های دنیا 3. حرف مردم. امروز می خواهیم درباره دارو و درمان مانع اول صحبت کنیم.
هرکس می خواهد معامله با خدا کند، باید از وسوسه های شیاطین جن و انس و نفس اماره در امان باشد. اگر می خواهیم از دست وسوسه ها خلاص شویم، باید این سه دارو همراه ما باشد. مانند بیمارها که باید دارو همراهشان باشد، ما نیز باید به این داروها مجهز باشیم؛ چون مریضی وسوسه شیطان و نفس اماره همواره همراه با ماست و ما را تهدید می کند. حضرت یوسف (ع) که پیغمبر بود فرمود:« إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی» یعنی « نفس (سرکش) بسیار به بدی ها امر میکند». خداوند در سوره نور آیه 21 می فرماید: «و اگر فضل و رحمت الهی شامل حال شما نبود و اینکه خدا مهربان و رحیم است (مجازات سختی دامانتان را میگرفت)». در قرآن داریم که شیطان از مقابل، پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ به ما حمله می کند. شیطان از جلو می آید یعنی از طرف قیامت می آید و یاد قیامت را از دل انسان می برد. شیطان از پشت سر می آید یعنی از طرف خانواده و اهل و عیال می آید. شیطان از سمت راست می آید یعنی شیطان برای انسان توجیه دینی درست می کند؛ مثلا می گوید: با نامحرم صحبت کن با توجیه روابط خواهر و برادری. از سمت چپ می آید یعنی از ناحیه دنیا و جلوه های دنیا می آید. شیطانی که دست از پیامبر خدا بر نمی دارد، مطمئنا دست از من و شما برنمی دارد.
اولین دارو استعاذه است. استعاذه یعنی پناه بردن به خداوند متعال از فتنه انگیزان و شرّ آنها. استعاذه یعنی بگوییم: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و اللهم لا تکلنی إلی نفسی طرفة عین أبدا. وسوسه شیطان جدی، متنوع و عمیق است و برای هرکسی اصطلاحاً قلق خودش را دارد.
داروی دوم پناه بردن به دین خدا و ولی خداست. اگر شخص به دین خدا و ولی خدا پناه برد، شیطان نمی تواند برای او کاری کند. شیطان سراغ آدم هایی می رود که تک روی می کنند، ولی کسانی که همراه با اُمّت هستند، شیطان خیلی نمی تواند سراغ آن ها برود. شیطان انسان را از امت جدا می کند و سپس وقتی تنهاست به جنگ با او می رود. خداوند در آیه 124 سوره طه می فرماید: «و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم» امام صادق (ع) ذیل این آیه می فرماید: «ذکر یعنی ولایت محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم)». پیامبر (ص) این درمان را در روز آخرِعمر شریفشان مکرر می فرمودند، ولی دشمنان نگذاشتند مکتوب شود؛ ایشان می فرمودند که ای مردم اگر می خواهید دچار وسوسه های شیاطین جن و انس نشوید، از قرآن و عترت جدا نشوید. پس راه دوم این است که برویم سراغ دین، ولیّ خدا و امروزه روحانیت و ولایت تا تکالیفمان را سوال کنیم. خداوند در قرآن می فرماید:« شما اگر خود نمیدانید بروید و از اهل ذکر (و دانشمندان امت) سؤال کنید». به زبان ساده، داروی دوم به تعبیر ما «پرسش قبل از عمل، نه بعد از هچل» است. مردم معمولا بعد از هچل به دنبال پرسش می روند.
داروی سومِ درمانِ وسوسه ها پناه بردن به استغفار است. برای استغفار کردن می گوییم: «أستغفرالله ربی و أتوب الیه». در سیره پیامبر اکرم (ص) یکی از کارهای روزانه پیامبری که خلاصه عالم خلقت است هفتاد مرتبه استغفار بود. ایشان به استغفار پناه می بردند. خداوند در سوره انفال می فرماید که مادامی که انسان اهل استغفار باشد، مشمول عذاب خداوند قرار نمی گیرد. پیامبر فرمود: «درد جامعه شما گناهان شماست و داروی شما استغفار است». استغفار دژ و محافظ است و مانع حمله شیاطین می شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است