- 2529
- 1000
- 1000
- 1000
اعمال مبغوض خداوند از منظر امام رضا (ع)
سخنرانی حجت الاسلام علی نظری منفرد با موضوع فرمایش امام رضا (ع) در مورد اعمالی که خداوند دوست ندارد
خطیب در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت دهه کرامت، به نقل حدیثی از امام رضا (ع) می پردازد. و بیان می دارند که خداوند سه عمل بنده را دوست نمی دارد و بنده مومن و موحد بایستی این سه عمل را ترک کند:
1. قیل و قال
توضیح این مطلب این است که در معنای رایج، قیل و قال سر و صدا است اما خطیب، مراد از قیل و قال را مجادله بیان می کند. مجادله یعنی بحث و گفت و گوی بی حاصل؛ یعنی انسان سر یک مسئله ای اصرار و مجادله بیش از اندازه بکند که این مذموم است زیرا که شاید دشمنی و کینه در بین بندگان خداوند ایجاد بکند.
2. ضایع کردن مال
ایشان در توضیح این مسئله، اشاره به دو مفهوم اسراف و تبذیر می کنند که هر دوی این مفاهیم در قرآن آمده است. اسراف به معنای زیاده روی است؛ تبذیر به معنای از بین بردن مالی که قابل استفاده است و این ضایع کردن مال که مصادیق زیادی دارد جزء ناسپاسی محسوب می شود.
3. زیاد سوال کردن
سوال خوب آن است که با هدف آموزش، آموختن و فهمیدن باشد نه برتری جویی و اذیت دیگران. اما سوالی که خدا دوست ندارد، سوال در مورد اموری است که دانستن آن لزوم ندارد و مصداق آن را دستور خداوند به قوم بنی اسرائیل در خصوص ذبح گاو بیان می دارند که با سوالات بی شمار، کار را برای خود سخت کردند. خطیب همچنین سوال کردن از افراد در مسائل مالی را نهی می فرمایند.
خطیب در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت دهه کرامت، به نقل حدیثی از امام رضا (ع) می پردازد. و بیان می دارند که خداوند سه عمل بنده را دوست نمی دارد و بنده مومن و موحد بایستی این سه عمل را ترک کند:
1. قیل و قال
توضیح این مطلب این است که در معنای رایج، قیل و قال سر و صدا است اما خطیب، مراد از قیل و قال را مجادله بیان می کند. مجادله یعنی بحث و گفت و گوی بی حاصل؛ یعنی انسان سر یک مسئله ای اصرار و مجادله بیش از اندازه بکند که این مذموم است زیرا که شاید دشمنی و کینه در بین بندگان خداوند ایجاد بکند.
2. ضایع کردن مال
ایشان در توضیح این مسئله، اشاره به دو مفهوم اسراف و تبذیر می کنند که هر دوی این مفاهیم در قرآن آمده است. اسراف به معنای زیاده روی است؛ تبذیر به معنای از بین بردن مالی که قابل استفاده است و این ضایع کردن مال که مصادیق زیادی دارد جزء ناسپاسی محسوب می شود.
3. زیاد سوال کردن
سوال خوب آن است که با هدف آموزش، آموختن و فهمیدن باشد نه برتری جویی و اذیت دیگران. اما سوالی که خدا دوست ندارد، سوال در مورد اموری است که دانستن آن لزوم ندارد و مصداق آن را دستور خداوند به قوم بنی اسرائیل در خصوص ذبح گاو بیان می دارند که با سوالات بی شمار، کار را برای خود سخت کردند. خطیب همچنین سوال کردن از افراد در مسائل مالی را نهی می فرمایند.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان