- 6382
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 28 سوره توبه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره توبه - آیه 28
یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَآءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! قطعاً مشرکان، پلید و ناپاکند، پس بعد از این سال نباید به مسجدالحرام نزدیک شوند و اگر (به خاطر راندن کفّار و قطع داد و ستد) از فقر و تنگدستى مىترسید، پس به زودى خداوند اگر بخواهد از فضل خویش شما را بى نیاز خواهد کرد، قطعاً خداوند آگاه و حکیم است.
یکى از فرمانهاى چهارگانه اى که حضرت على (ع) در حج سال نهم هجرى به مشرکان ابلاغ کرد این بود که از سال آینده، حقّ ورود به مسجدالحرام را ندارند.
پیام ها
1- شرک، پلیدى است. «نجس» پاکى واقعى در سایه ایمان است.
2- مؤمن باید نسبت به مشرک، تنفّر داشته باشد. «الّذین آمنوا انّماالمشرکون نجس»
3- در احکام دین باید قاطعانه عمل کرد، نه با تعارف. «انّما المشرکون نجس»
4- در اعلام برنامه و دیدگاه، توجّه به توان اجرایى خود داشته باشیم. «انّما المشرکون نجس» (با آنکه پلیدبودن مشرکان مربوط به سال نهم وسال اعلام برائت نبود، لکن چون در آن سال مسلمانان قدرت اجرا پیدا کردند، این امر اعلام شد)
5 - چون نزدیک شدن، زمینه وارد شدن است، پس مشرکان نباید به مکانهاى مقدّس حتّى نزدیک شوند. «لایقربوا»
6- در قرآن، فلسفه برخى نهى ها و تحریم ها بیان شده است. «نجس فلایقربوا»
7- همه زمینها از نظر قداست، یکسان نیستند. «فلایقربوا المسجدالحرام»
8 - با مخالفان هم مدارا کنیم و به آنان مهلت دهیم. «بعد عامهم هذا»
9- در دستورات و آئین نامه ها، به تنشها و پیامدهاى آن نیز توجّه کنیم. «نجس فلایقربوا... و ان خفتم عیلة...»
10- تنگناهاى اقتصادى و فشارهاى مالى، ما را نسبت به دینمان بى تعهّد نسازد. «ان خفتم عیلةً»
11- هرکجا احساس نگرانى اجتماعى شد، باید روحیّه امید و توکّل را در مردم زنده کرد. «ان خفتم عیلةً فسوف یغنیکم اللّه من فضله»
12- رزق ما به دست دیگران (مسافران و جهانگردان) نیست، بلکه به دست خداست. «یغنیکم اللَّه»
13- از قطع رابطه اقتصادى با کفّار، به خاطر مکتب، نگران نباشیم.«یغنیکم اللّه»
14- بیش از زرنگى و مدیریّت و سرمایه و...، فضل الهى در غناى مردم نقش دارد. «یغنیکم اللَّه من فضله»
15- احکام دین، بر پایه علم و حکمت الهى است. «علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَآءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده اید! قطعاً مشرکان، پلید و ناپاکند، پس بعد از این سال نباید به مسجدالحرام نزدیک شوند و اگر (به خاطر راندن کفّار و قطع داد و ستد) از فقر و تنگدستى مىترسید، پس به زودى خداوند اگر بخواهد از فضل خویش شما را بى نیاز خواهد کرد، قطعاً خداوند آگاه و حکیم است.
یکى از فرمانهاى چهارگانه اى که حضرت على (ع) در حج سال نهم هجرى به مشرکان ابلاغ کرد این بود که از سال آینده، حقّ ورود به مسجدالحرام را ندارند.
پیام ها
1- شرک، پلیدى است. «نجس» پاکى واقعى در سایه ایمان است.
2- مؤمن باید نسبت به مشرک، تنفّر داشته باشد. «الّذین آمنوا انّماالمشرکون نجس»
3- در احکام دین باید قاطعانه عمل کرد، نه با تعارف. «انّما المشرکون نجس»
4- در اعلام برنامه و دیدگاه، توجّه به توان اجرایى خود داشته باشیم. «انّما المشرکون نجس» (با آنکه پلیدبودن مشرکان مربوط به سال نهم وسال اعلام برائت نبود، لکن چون در آن سال مسلمانان قدرت اجرا پیدا کردند، این امر اعلام شد)
5 - چون نزدیک شدن، زمینه وارد شدن است، پس مشرکان نباید به مکانهاى مقدّس حتّى نزدیک شوند. «لایقربوا»
6- در قرآن، فلسفه برخى نهى ها و تحریم ها بیان شده است. «نجس فلایقربوا»
7- همه زمینها از نظر قداست، یکسان نیستند. «فلایقربوا المسجدالحرام»
8 - با مخالفان هم مدارا کنیم و به آنان مهلت دهیم. «بعد عامهم هذا»
9- در دستورات و آئین نامه ها، به تنشها و پیامدهاى آن نیز توجّه کنیم. «نجس فلایقربوا... و ان خفتم عیلة...»
10- تنگناهاى اقتصادى و فشارهاى مالى، ما را نسبت به دینمان بى تعهّد نسازد. «ان خفتم عیلةً»
11- هرکجا احساس نگرانى اجتماعى شد، باید روحیّه امید و توکّل را در مردم زنده کرد. «ان خفتم عیلةً فسوف یغنیکم اللّه من فضله»
12- رزق ما به دست دیگران (مسافران و جهانگردان) نیست، بلکه به دست خداست. «یغنیکم اللَّه»
13- از قطع رابطه اقتصادى با کفّار، به خاطر مکتب، نگران نباشیم.«یغنیکم اللّه»
14- بیش از زرنگى و مدیریّت و سرمایه و...، فضل الهى در غناى مردم نقش دارد. «یغنیکم اللَّه من فضله»
15- احکام دین، بر پایه علم و حکمت الهى است. «علیم حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است