display result search
منو
تفسیر آیه 203سوره اعراف

تفسیر آیه 203سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 62 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 203

وَإِذَا لَمْ تَأْتِهِم بَِایَةٍ قَالُواْ لَوْلَا اجْتَبَیْتَهَا قُلْ إِنَّمَآ أَتَّبِعُ مَا یُوحَى‏ إِلَىَّ مِن رَّبِّى هَذَا بَصَائِرُ مِن رَّبِّکُمْ وَهُدَىً وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ‏

ترجمه

و هرگاه آیه‏ اى براى آنان نیاورى (و چند روزى تلاوت وحى قطع شود)، مى‏ گویند: چرا آیه ‏اى برنگزیدى؟ بگو: من فقط چیزى را پیروى مى‏ کنم که از سوى پروردگارم بر من وحى مى‏شود. این (قرآن) بصیرت‏هایى از سوى پروردگارتان است و براى کسانى که ایمان آورند، مایه‏ هدایت و رحمت است.

«اجتباء» از «جبایت»، به معناى جمع کردن آب در حوض است. به حوض نیز «جابیه» مى ‏گویند. جمع‏ آورى خراج و مالیات را هم «جبایت» مى‏ گویند، سپس به جمع‏ آورى چیزهاى گزیده شده، «اجتباء» گفته شده است.
و شاید معناى آیه این باشد که چرا معجزه ‏اى را که از تو درخواست کردیم، برنگزیدى و معجزه‏ دیگرى آوردى و طبق سلیقه ما عمل نکردى؟
پیامبر اکرم فرمودند: «اذا أردتُم عیش السعداء و موت الشهداء و النّجاة یوم الحشر و الظلّ یوم الحرور و الهدى یوم الضّلالة فادرسوا القرآن فانّه کلام الرّحمن و حرز من الشیطان و رجحان فى المیزان»، اگر خواهان زندگى سعادتمند و مرگ شهادت‏ گونه و نجات و رهایى در روز گرم و سوزان قیامت مى ‏باشید، قرآن بیاموزید، زیرا کلام خداوند رحمن و مایه‏ ایمنى از شیطان و سنگینى میزان در قیامت مى‏ باشد. در روایت دیگرى فرمودند: قرآن، کمال دین شماست، هرکس از قرآن رویگردان شود، جایگاهش آتش است. «فیه کمال دینکم ما عَدل احدٌ عن القرآن الاّ الى النّار».

پیام ها

1- آیات قرآن، معجزه و نشانه‏ حقّانیّت رسالت پیامبر اکرم است. «لم تأتهم بآیة»
2- آیات قرآن، گاهى با فاصله زمانى طولانى نازل مى‏شد. «و اذا لم تأتهم بآیة»
3- لازم نیست مُبلّغ، هر روز سخن جدیدى ارائه کند، شاید گاهى سکوت لازم باشد. «لم تأتهم بآیة»
4- کفّار، آیات قرآن را مطالبى برگزیده‏ى پیامبر مى‏ پنداشتند که از این سو و آن سو جمع‏ آورى کرده وبه مردم ارائه مى ‏دهد، نه آنکه و حى‏اله باشد. «لولااجتبیتها»
5 - کفّار بهانه‏ جو، پیامبر را به خاطر فاصله افتادن در نزول وحى شماتت مى ‏کردند. «قالوا لولا اجتبیتها»
6- رهبر آسمانى نباید تحت تأثیر بهانه‏ گیرى ‏ها و تقاضاهاى نابجا قرار گیرد، بلکه باید پاسخ بهانه ‏ها را صریح و قاطع بیان کند. «قل انّما اتّبع...»
7- پیامبر، تنها از سرچشمه‏ وحى فرمان مى ‏گیرد، نه آنکه مطالبى را از پیش خود برگزیده و ارائه دهد. «انّما اتّبع ما یوحى الىّ»
8 - وحى، وسیله‏ تربیت پیامبر وامّت و لازمه‏ى ربوبیّت خداست. «ربىّ، ربّکم»
9- هدایت‏ هاى قرآن، ناب است و ذرّه‏اى با انحراف مخلوط نیست. (بکار بردن کلمه‏ى «هُدى» به جاى «هاد»، نشانه‏ آن است که قرآن یکپارچه هدایت است)
10- ارشاد و هدایت باید براساس بصیرت باشد. «بصائر، هُدىً»
11- قرآن، هم کتاب شناخت و بصیرت فکرى است، «بصائر» هم راهنماى ارشاد و حرکت عملى. «هُدى» و نتیجه‏ پیروى از آن، رحمت و برکت در دو جهان است. «و رحمةٌ»
12- گرچه قرآن کتاب هدایت براى عموم است، امّا تنها صاحبان ایمان از این هدایت بهره مى‏ برند و کوردلان که از بصیرت و هدایت الهى دورند، خود را از این رحمت محروم مى‏ کنند. «هدى و رحمةٌ لقومٍ یؤمنون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:50

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی