display result search
منو
تفسیر آیه 202 و201 سوره اعراف

تفسیر آیه 202 و201 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 342 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 202 و 201

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّیْطَنِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ‏

وَإِخْوَنُهُمْ یَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِ‏ّ ثُمَّ لَا یُقْصِرُونَ‏

ترجمه

همانا کسانى که تقوا پیشه کرده ‏اند، هرگاه وسوسه‏ هاى) شیطانى به آنان نزدیک شود، متوجّه مى‏ شوند (و خدا را یاد مى‏ کنند)، آنگاه بینا مى‏ گردند.
و برادرانشان، (شیطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى‏ کشند و نگه مى‏دارند و هیچ کوتاهى نمى‏ کنند.


کلمه‏ى «مس»، به معناى اصابت و برخورد کردن همراه با لمس نمودن مى‏باشد. «طائف»، به معنى طواف کننده است، گویا وسوسه‏ هاى شیطانى همچون طواف کننده‏اى پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش مى‏کند تا راهى براى نفوذ بیابد.
شاید مراد از توجّه در این آیه، تذکّر به شنوایى و بینایى خداوند است که در پایان آیه‏ى قبل آمده بود، یعنى توجّه مى‏ کنند که خدا کار آنها را مى‏ بیند و حرفشان را مى‏ شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه مى‏ شود. چنانکه امام صادق (ع) درباره‏ى این آیه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مى‏آید، او به یاد خداوند مى‏افتد، متذکّر شده و انجام نمى‏دهد.
در برخى روایات، ذکر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه‏ هاى شیطان توصیه شده است.
وسوسه‏ شیطان، گاهى از دور است، «فوسوس الیه» ، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان، «فى صدور النّاس» ، گاهى با همنشینى، «فهو له قرین» ، گاهى هم از طریق رابطه و تماس. «مسّهم»


پیام ها

1- شیطان، سراغ انسان‏هاى با تقوا و مؤمن هم مى‏رود. «انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم»
2- شیطان‏ها براى انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائف»
(وسوسه‏ هاى نفسانى و شیطانى، مثل میکرب همه جا وجود دارند و دنبال ایمان‏هاى ضعیفند تا در آنها نفوذ کنند.)
3- گاهى ممکن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماس ‏هاى مشکوک براى القاى خط انحرافى قرار گیرند که باید هشیار باشند و در مسیر خواسته‏ هاى دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذکّروا»
4- یاد خدا، به انسان بصیرت مى‏دهد و او را از وسوسه‏ها نگاه مى‏دارد. «تذکّروا، مبصرون»
5 - متّقى، به خدا توجّه کرده و شیطان‏ شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذکّروا»
6- گناهکاران و گرفتاران شیطان، کورند و نجات یافتگان از دام‏هاى ابلیس، بینایند. «مبصرون»
7- اگر جامعه از نظر اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و نظامى، پاک و متّقى باشد، رفت و آمدها و تماس‏ها با شیطان صفتان در آنها کارساز نخواهد بود. «تذکّروا، مبصرون»
8 - اگر تقوا و تذکّر نباشد، شیطان‏ها با انسان برادر مى‏ شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى‏ گردد و انسان را به عمق گمراهى مى‏ کشانند. «اخوانهم یمدّونهف فى الغىّ»
9- راه انحراف، نهایت و حدّ ندارد. «یمدّونهم فى الغىّ»
10- خداوند، صالحان متّقى را تحت ولایت قرار مى‏دهد، چنانکه در آیات قبل خواندیم، «انّ ولىّ اللّه... و هو یتولّى الصالحین» ولى بى‏ تقوایان، گرفتار اُخوّت شیطانى مى‏شوند. «اخوانهم یمدّونهم فى الغىّ»
11- شیطان‏ها، پس از به گمراهى کشاندن انسان‏هایى که برادر آنها شده‏ اند، دست‏بردار نیستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مى‏برند. «فى الغىّ لایقصرون»
12- شیطان صفتان، در مسیر انحراف به کسى رحم نمى‏ کنند و از هیچ کس دست برنمى‏ دارند. «لا یقصرون»



منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:06

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی