display result search
منو
تفسیر آیه 134 و 135 سوره اعراف

تفسیر آیه 134 و 135 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 28 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف- آیه 134 و 135

وَلَمَّا وَقَعَ عَلَیْهِمُ الرِّجْزُ قَالُواْ یَمُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِندَکَ لَئِن کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِى إِسْرَءِیلَ‏
فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى‏ أَجَلٍ هُم بَلِغُوهُ إِذَا هُمْ یَنکُثُونَ‏
ترجمه
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى که نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مى‏کند)، دعا کن که اگر این بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ایمان مى‏آوریم و حتماً بنى‏اسرائیل را (آزاد کرده و) با تو روانه مى‏کنیم.
پس همین که نکبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى که باید به آن مى‏رسیدند برداشتیم، باز هم پیمان خود را مى‏شکستند.



«نَکث»، در اصل به معناى باز کردن ریسمان تابیده شده است، سپس در مورد پیمان‏ شکنى به کار رفته است.
«أجَل» در این آیه، ممکن است مراد مدّتى باشد که حضرت موسى (ع) براى رفع بلا تعیین مى ‏کرد که مثلاً فلان روز یا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند که این کیفر الهى است نه تصادفى.
و یا مراد این باشد که آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسیدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دریا، موقّتاً عذاب برداشته مى‏ شود.
مراد از عهد، یا استجابت دعاى موسى مى‏ باشد و یا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست.


پیام ها

1- نیاز و گرفتارى، غرور انسان را مى‏ شکند. «لمّا وقع علیهم الرجز قالوا...»
آنچه شیران را کند روبه مزاج‏ احتیاج است، احتیاج است، احتیاج
2- کافران نیز از طریق توسّل به اولیاى خدا، نتیجه مى ‏گرفتند. «یا موسى ادع لنا»
3- فرعونیان نیز به وجود خدایى کارساز براى حضرت موسى، ایمان داشتند. «یا موسى ادع لنا ربّک»
4- دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختى ‏ها و بلاها مؤثّر است. «اُدع لنا ربّک»
5 - آزادسازى انسان‏ ها، از رسالت‏ هاى انبیاست. «لنرسلنّ معک بنى‏اسرائیل»
6- برطرف کردن عذاب و قهر الهى، تنها به دست خود اوست. «فلمّا کشفنا»
7- به وعده ‏هاى دیگران، به هنگام اضطرار و ناچارى، چندان تکیه نکنیم. «فلمّا کشفنا... ینکثون»
8 - تجاوزگرى انسان، اغلب در هنگام رفاه و احساس بى‏ نیازى است. «کشفنا... ینکثون» چنان که در جاى دیگر مى ‏خوانیم: «انّ الانسان لیطغى ان رآه استغنى»
9- حوادث تلخ و شیرین در نظام هستى، زمان‏بندى دارد. «الى اجل»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:08

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی