display result search
منو
تفسیر آیه 96 سوره اعراف

تفسیر آیه 96 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 20 دقیقه مدت قطعه
  • 517 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 96

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى‏ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ‏

ترجمه

و اگر مردم شهرها و آبادى‏ها ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، قطعاً (درهاى) برکات آسمان وزمین را برآنان مى ‏گشودیم، ولى آنان (آیات ما را) تکذیب کردند، پس ما هم به خاطر عملکردشان آنان را (با قهر خود) گرفتیم.


«برکات» جمع «برکت»، به موهبت‏ هاى ثابت و پایدار گفته مى ‏شود، در مقابل چیزهاى گذرا. در معناى «برکت»، کثرت، خیر و افزایش وجود دارد. برکات، شامل برکت‏هاى مادّى و معنوى مى‏ شود، مثل برکت در عمر، دارایى، علم، کتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است، پس چرا کشورهاى کافر، وضع بهترى دارند و کشورهاى اسلامى با مشکلات فراوانى رو به رو هستند؟
پاسخ: اوّلاً آن کشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشکلات فراوانى دارند.
ثانیاً: اغلب کشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهاى دین اسلام در آنجا حاکم نمى ‏باشد.
به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانکه قرآن مى‏فرماید: «فلمّا نسوا ما ذکّروا به فتحنا علیهم أبواب کلّ شى‏ء» [186] چون تذکّرات الهى را فراموش کردند، درهاى همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشایش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشایش براى خوبان که همراه برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات». ب: رفاه و گشایش براى کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شى‏ء»، زیرا چه بسا نعمت‏ها، ناپایدار و سبب غفلت و غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفّار را وسیله‏ مهلت و پرشدن پیمانه‏ آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهرى نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمت‏ها براى مؤمنین باشد، مایه‏ برکت است، و اگر براى کفّار باشد، ناپایدار و وسیله‏ قهر الهى است.
امام صادق (ع) فرمودند: گاهى بنده ‏اى از خداوند حاجت و تقاضایى دارد و خداوند دعایش را مستجاب مى ‏کند و مقرّر مى‏ شود تا مدّتى دیگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى‏دهد که موجب برآورده نشدن حاجتش مى‏ شود.
از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل ‏اللّه‏ تعالى ‏فرجه) است که به گفته‏ روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر مى‏ شود.


پیام ها

1- ایمان آوردن و متّقى شدن جامعه، کار بسیار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه‏ى کار بسیار سخت و نشدنى است)
2- براى دریافت الطاف و برکات اجتماعى خداوند، ایمان و تقواى فردى کافى نیست، باید اکثریّت جامعه اهل ایمان و تقوا باشند. «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
3- ایمان به تنهایى کافى نیست، بلکه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
4- سرمایه گذارى روى فرهنگ و معنویّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا علیهم برکات»
5 - وعده هاى الهى را جدّى بگیریم. با ایمان و تقوا، نزول برکات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
6- بستن و گشایش، در اختیار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملکرد ماست.
7- ادیان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا علیهم»
8 - انسان به‏ طور غریزى به‏دریافت برکات وخیرات علاقمند است و انبیا از همین تمایلات طبیعى براى اهداف خود استفاده مى ‏کردند. «لفتحنا علیهم برکات»
9- آنچه از برکات دریافت مى‏ کنیم، گوشه ‏اى از برکات الهى است. «برکات» (کلمه‏ «برکات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام برکت‏ ها نمى‏ شود)
10- زمین و آسمان، سرچشمه‏ برکات‏اند. «برکات من السماء و الارض»
11- نقش آسمان در برکت‏‌رسانى، بر نقش زمین مقدّم است. «برکات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمین)
12- ایمان و تقوا سبب نزول برکات مى‏ شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ایمان و تقوا نیست. «آمنوا واتّقوا... برکات»
13- عامل محرومیّت‏ ها و مشکلات، عملکرد خود ماست. «بما کانوا یکسبون»
14- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما کانوا یکسبون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 20:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    ،💯
  • کاربر مهمان
    ‌بسیار عالی و آموزنده بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی