display result search
منو
تفسیر آیه 54 سوره اعراف

تفسیر آیه 54 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 643 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 54

إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى‏ عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِى الَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثاً وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعَلَمِینَ‏

ترجمه

همانا پروردگار شما خداوندى است که در شش روز (و دوران) آسمان‏ها و زمین را آفرید و سپس بر عرش (جایگاه قدرت و تدبیر جهان) مستولى شد. او روز را به وسیله‏ى شب که به سرعت آن‏را دنبال مى‏ کند مى‏ پوشاند و خورشید و ماه و ستارگان را (آفرید) که تسلیم فرمان اویند. آگاه باشید که آفرینش و تدبیر تنها از آنِ اوست! خجسته و مبارک است خداوندى که پروردگار جهانیان است.


در آیه‏ قبل، سخن از محو شدن هر چیز و هر کس در قیامت بود، جز خداوند، «ضلّ عنهم...» در اینجا معرّفى پروردگار واقعى است.
«یوم»، غیر از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولى «یوم»، گاهى به معناى روز است و گاهى به معناى شبانه روز و گاهى هم به روزگار و دوره، یوم گفته شده است و در این آیه، معناى اخیر مراد است.
«تبارک» از «برکت»، به معناى بقا و ماندگارى است. «بَرَک»، سینه‏ شتر است، وقتى که شتر سینه ‏اش را بر زمین مى ‏گذارد، نشانه‏ استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتى که پایدار و بادوام باشد و هر موجودى که داراى عمر طولانى یا آثار مستمرّى باشد، برکت گفته شده است. «بِرکه»، نیز جایى است که مدّتى طولانى آب در آن مى‏ماند و ذخیره مى‏ شود.
با توجّه به قرائن موجود در این آیه و آیات دیگر قرآن، منظور از «خلق»، آفرینش نخستین و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانین حاکم بر هستى است که آفریده‏ ها را در مسیر خود هدایت مى‏ کند.
«استوى على العرش»، کنایه از قدرت، سلطه، تدبیر، هدایت و اداره کامل جهان است. در زبان فارسى هم، بر تخت نشاندن یا از تخت نشستن، یعنى بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حکومت را به دست گرفتن. البتّه ممکن است «عرش»، کنایه از جهان ماوراى ماده و «کرسىّ» کنایه از جهان مادّه باشد، چنانکه در آیةالکرسى مى‏ خوانیم: «وسع کرسیّه السموات و الارض».
همان گونه که خداوند خورشید و ماه و ستارگان را براى هدایت و استفاده‏ مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، رسالت و امامت و اهل‏ بیت را نیز در مسیر استفاده و هدایت آنان قرار داد، چنانکه به نقل شیعه و سنّى پیامبر فرمودند: «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل‏بیتى أمان لامّتى»
خداوند گرچه قدرت دارد که همه‏ هستى را در یک لحظه خلق کند، ولى تأنّى و تدریج، سنّت اوست، لذا هستى را در شش دوره آفریده است. چنانکه عجله و شتاب بى ‏دلیل، امرى شیطانى و راه نفوذ و تسلّط اوست. پیامبر فرمودند: «التّأنّى من الرّحمن و العجلة من الشیطان». حضرت على (ع) نیز فرمود: اگر خدا مى‏ خواست آسمان و زمین را در کمتر از یک چشم بهم زدن مى ‏آفرید، ولى ترتیب و مرور را مثالى براى اُمناى خود و حجّتى بر خلقش قرار داد. مولوى مى‏ گوید:
مکر شیطان است تعجیل و شتاب‏ خوى رحمن است صبر و احتساب
با تأنّى گشت موجود از خدا تا به شش روز این زمین و چرخ‏ ها
ورنه قادر بود کز کُن فَیکون‏ صد زمین و چرخ آوردى برون
آدمى را اندک اندک آن همام‏ تا چهل سالش کند مردى تمام
این تأنّى از پى تعلیم توست‏ صبر کن در کار، دیر آى و درست

پیام ها

1- آفریدگار هستى، لایق تدبیر و مدیریّت آن است. «ربّکم اللّه الّذى خلق...»
2- عرش، مرکز مدیریّت و تصمیم‏ گیرى خداوند است. «استوى على العرش»
3- تعقیب دائمى شب و روز، تنها با کروى بودن و حرکت داشتن زمین ممکن است. «یطلبه حثیثاً»
4- هستى، هم نظام دارد و هم تسلیم اراده خداست. «مسخرات بأمره»
5 - هم آفرینش به دست خداست، هم اداره و تدبیر آفریده‏ ها. «له الخلق والامر»
6- خداوند سرچشمه‏ برکات است. «تبارک اللّه»
7- نزول برکات، از ربوبیّت خداوند است. «تبارک اللّه ربّ العالمین»
8 - تمام هستى در حال تکامل و تحت تربیت الهى است. «ربّ العالمین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عاشق قلمبرم حرفهای سیاسی و در قالب طنز به بهترین شکل ممکن میزنه مرسی واقعا عالیه😉
  • کاربر مهمان
    بسیار آموزنده پر از نکات مفید

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی