display result search
منو
تفسیر آیه 43 سوره اعراف

تفسیر آیه 43 سوره اعراف

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 143 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره اعراف - آیه 43

وَ نَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ وَ قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى هَدَینَا لِهَذَا وَمَا کُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَآ أَنْ هَدَینَا اللَّهُ لَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُ رِبِّنَا بِالْحَقِ‏ّ وَنُودُواْ أَن تِلْکُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏

ترجمه

و هرگونه کینه‏ اى را که در سینه ‏هاى آنان بود برکنده و زدودیم (تا در صفا و صمیمیّت با هم زندگى کنند)، از زیر(قصرهاى)شان نهرها جارى است و مى‏ گویند: خدا را شکر که ما را به این (راه) هدایت کرد و اگر خداوند هدایت مان نمى‏ کرد، ما (به خودى خود) هدایت نمى‏ شدیم. بى ‏شک فرستادگان پروردگارمان به راستى و درستى به سراغ ما آمدند و به آنان (هدایت یافتگان) خطاب مى‏ شود: این همان بهشتى است که به خاطر عملکردتان وارث آن شده‏ اید.


«غِلّ»، به معناى نفوذ مخفیانه است، به کینه و حسدى که مرموزانه در جان انسان نفوذ مى‏ کند نیز غِل گویند.
در آیات قبل خواندیم که دوزخیان همدیگر را لعن و نفرین مى ‏کنند، اینجا مى فرماید: بهشتیان هیچ کینه‏ اى از یکدیگر در دل ندارند و میان همه‏ آنها صلح، صفا و محبّت است و با اینکه در بهشت تفاوت درجات هست، امّا هیچ یک نسبت به دیگرى کینه و کدورت و حسدى نمى ‏ورزد.
نهرهاى بهشتى پر آب است، زیرا خداوند به جاى جریان آب فرمود: نهرها جارى است و پیامبر اکرم فرمودند: نهرهاى بهشتى از زیر مسکن بهشتیان جارى است.
طبق احادیث، هر مؤمن و کافرى در بهشت و دوزخ مکانى دارد، ولى مؤمن، جایگاه بهشتى کافر را به ارث مى ‏برد و کافر جایگاه دوزخى مؤمن را.
از این حدیث استفاده مى‏ شود که درهاى سعادت و شقاوت به روى همه باز است و هیچ کس از ابتدا براى بهشت یا دوزخ خلق نشده است، بلکه انتخاب و عمل او مسیر و سرنوشتش را معیّن مى ‏کند.
پیامبر اکرم در غدیر خم به مردم فرمودند: «معاشر النّاس سلّموا على علىّ بامرة المؤمنین» اى مردم! به علىّ به عنوان امیرالمؤمنین سلام کنید و بگویید: «الحمدللّه الّذى هدنا لهذا...».
امام هادى (ع) فرمود: در روز قیامت، پیامبر و حضرت على و تمام ائمّه علیهم السلام در برابر مردم قرار مى‏ گیرند و در این هنگام شیعیان مى‏ گویند: «الحمدللّه الّذى هدانا لهذا...».


پیام ها
1- کینه‏ زدایى و ایجاد صمیمیّت، به آسانى و بى ‏زحمت نیست. «نزعنا» («نزع»، به معناى کندن با زحمت و تلاش است)
2- زندگى که در آن کینه نباشد، زندگى بهشتى است. «من غلّ»
3- در بهشت، صفاى باطن و ظاهر یک جا جمع است. «نزعنا ما فى صدورهم من غلّ تجرى من تحتهم الانهار»
4- اهل بهشت، به ذکر و ستایش خدا مشغولند. «قالوا الحمدللّه»
5 - بهشتیان، از لطف خدا شاکرند و از هدایت شدنشان مغرور نیستند. «الحمدللّه الّذى هدانا»
6- بهشتیان به اعمال و کارهاى خود متّکى نیستند. «هدانا اللّه»
7- عقل و علم و تلاش به تنهایى کافى نیست، عنایت و امداد الهى نیز براى هدایت لازم است. «لولا ان هدانا اللّه»
8 - انبیا، وسیله‏ هدایتند و هدایت شان همراه با حقّ است. خودشان، حرفشان، عملشان، شیوه ‏ها و وعده‏ هایشان همه حقّ است. «لقد جاءت رسل ربّنا بالحقّ»
9- بهشت در برابر عمل است، نه امید و آرزو. «اورثتموها بما کنتم تعملون» حضرت على (ع) مى‏ فرماید: از کسانى مباش که آخرت را بدون عمل آرزو مى‏ کنند. «لاتکن ممن یرجو الاخرة بغیر العمل»


منبع:ایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:21

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی