- 3694
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 133 و 134 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 133 و 134
وَرَبُّکَ الْغَنِىُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ مَا یَشَاءُ کَمَا أَنْشَأَکُم مِن ذُرِیَّةِ قَوْمٍ ءَاخَرِینَ
إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَأَتٍ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ
ترجمه
و پروردگار تو بىنیاز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را مى برد و پس از شما هر که را بخواهد جایگزین مى کند، همان گونه که شما را از نسل قوم دیگرى پدید آورد.
به راستى آنچه وعده داده مى شوید، آمدنى است و شما نمى توانید (خدا را) ناتوان سازید (و از کیفر و عدل او بگریزید).
1- تنها خداوند بى نیاز مطلق است، پس هرگز خود را بىنیاز نبینیم. «ربّک الغنى» در جاى دیگر مى فرماید: «یا أیّها النّاس أنتم الفقراء الىاللّه واللّه هو الغنىّ الحمید»
اى مردم! همه شما نیازمند خدایید و تنها اوست که بى نیاز و ستوده است.
2- گناهکاران، باید در همین دنیا هم بترسند، زیرا محو آنان توسط قدرت الهى بسیار ساده است. «یذهبکم»
3- ریشه ظلم (که در دو آیه قبل آمده بود)، یا نیاز است، یا سنگدلى و هیچ یک از این دو در خدا وجود ندارد. «الغنىّ ذوالرّحمة»
4- شرط مربّى خوب، بىنیازى و عطوفت است. «ربّک الغنىّ ذو الرّحمة»
5 - بقاى اجتماعات بشرى، به مشیّت الهى بستگى دارد. «اِن یشأ یذهبکم»
6- بود و نبود انسان ها، نفع و زیانى براى خداوند ندارد. «الغنىّ... اِن یشأ یذهبکم»
7- خداوند از عبادات ما بى نیاز است، دستورهاى عبادى، عامل رشد خود ماست. «الغنىّ»
8 - رحمت خداوند، فراگیر است، ولى گاهى بشر کار را به جایى مى رساند که خداوند همه را نابود مى کند. «ذوالرّحمة... یذهبکم»
9- وعده هاى الهى قطعى است، نه شوخى. «انّ ما توعدون لآت»
10- مجرم در قیامت نمى تواند با قدرت الهى در افتد. «و ما انتم بمعجزی
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَرَبُّکَ الْغَنِىُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَ یَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِکُمْ مَا یَشَاءُ کَمَا أَنْشَأَکُم مِن ذُرِیَّةِ قَوْمٍ ءَاخَرِینَ
إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَأَتٍ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ
ترجمه
و پروردگار تو بىنیاز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را مى برد و پس از شما هر که را بخواهد جایگزین مى کند، همان گونه که شما را از نسل قوم دیگرى پدید آورد.
به راستى آنچه وعده داده مى شوید، آمدنى است و شما نمى توانید (خدا را) ناتوان سازید (و از کیفر و عدل او بگریزید).
1- تنها خداوند بى نیاز مطلق است، پس هرگز خود را بىنیاز نبینیم. «ربّک الغنى» در جاى دیگر مى فرماید: «یا أیّها النّاس أنتم الفقراء الىاللّه واللّه هو الغنىّ الحمید»
اى مردم! همه شما نیازمند خدایید و تنها اوست که بى نیاز و ستوده است.
2- گناهکاران، باید در همین دنیا هم بترسند، زیرا محو آنان توسط قدرت الهى بسیار ساده است. «یذهبکم»
3- ریشه ظلم (که در دو آیه قبل آمده بود)، یا نیاز است، یا سنگدلى و هیچ یک از این دو در خدا وجود ندارد. «الغنىّ ذوالرّحمة»
4- شرط مربّى خوب، بىنیازى و عطوفت است. «ربّک الغنىّ ذو الرّحمة»
5 - بقاى اجتماعات بشرى، به مشیّت الهى بستگى دارد. «اِن یشأ یذهبکم»
6- بود و نبود انسان ها، نفع و زیانى براى خداوند ندارد. «الغنىّ... اِن یشأ یذهبکم»
7- خداوند از عبادات ما بى نیاز است، دستورهاى عبادى، عامل رشد خود ماست. «الغنىّ»
8 - رحمت خداوند، فراگیر است، ولى گاهى بشر کار را به جایى مى رساند که خداوند همه را نابود مى کند. «ذوالرّحمة... یذهبکم»
9- وعده هاى الهى قطعى است، نه شوخى. «انّ ما توعدون لآت»
10- مجرم در قیامت نمى تواند با قدرت الهى در افتد. «و ما انتم بمعجزی
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است