- 4023
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 61 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 61
گرفتن روح در شب و برگرداندن آن در روز یکى از نمونه هاى قاهربودن خدا برانسان است.
مسأله قبض روح، در قرآن هم به خداوند نسبت داده شده «اللّه یتوفّى الانفس»، هم به ملک الموت و هم به فرشتگان. این اختلاف تعبیر شاید به خاطر آن باشد که جان افراد عادى را فرشتگان مى گیرند و جان افراد برجسته را ملک الموت که فرشته برترى است و جان اولیاى خدا را ذات مقدّس او مى گیرد.
و شاید به این دلیل باشد که ابتدا فرشتگان، روح مردم را مى گیرند و سپس تحویل ملک الموت مى دهند و آنگاه ملک الموت (عزرائیل) روح هاى گرفته شده را به خداوند تحویل مى دهد و به همین دلیل گرفتن روح مردم هم کار فرشتگان و هم کار ملک الموت و هم کار خداوند به شمار مى رود.
ممکن است مراد از فرشتگان محافظ، آنان باشند که مراقب و نگهدار انسان از حوادثند، «له معقّبات من بین یدیه و من خلفه یحفظونه من امراللَّه» و ممکن است مراد از حفظه، فرشتگانى باشند که مأمور ثبت و ضبط اعمال انسانند. «رسلنا لدیهم یکتبون»
ایمان به مراقبت فرشتگان از انسان، عامل شکر از خداست، همان گونه که ایمان به ثبت اعمال توسّط فرشتگان عامل حیا و تقواست.
پیام ها
1- خداوند، قدرت و سلطه کامل دارد و اگر ما را آزاد گذاشته، به خاطر مهلتى است که از روى لطف اوست. «و هو القاهر...»
2- تسلّط خدا بر بندگان چنان است که کسى را تاب مقاومت نیست. «و هو القاهر فوق عباده»
3- در دستگاه آفرینش، انواع مراقبت ها وجود دارد. «حفظة»
4- فرستادن فرشتگان محافظ، دائمى است. «یُرسل» (فعل مضارع نشانهى دوام و استمرار است)
5 - هر دسته از فرشتگان، مأموریّت خاصّى دارند. «حفظة - توفّته»
6- براى قبض روح یک نفر چند فرشته حاضر مى شوند. «اذا جاء احدکم الموت توفّته رسلنا»
7- فرشتگان در انجام مأموریّت، سهل انگارى ندارند و معصومند. «لایفرّطون» چنانکه در آیه دیگر آمده است: «لا یَعصون اللّه ما أمرهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
گرفتن روح در شب و برگرداندن آن در روز یکى از نمونه هاى قاهربودن خدا برانسان است.
مسأله قبض روح، در قرآن هم به خداوند نسبت داده شده «اللّه یتوفّى الانفس»، هم به ملک الموت و هم به فرشتگان. این اختلاف تعبیر شاید به خاطر آن باشد که جان افراد عادى را فرشتگان مى گیرند و جان افراد برجسته را ملک الموت که فرشته برترى است و جان اولیاى خدا را ذات مقدّس او مى گیرد.
و شاید به این دلیل باشد که ابتدا فرشتگان، روح مردم را مى گیرند و سپس تحویل ملک الموت مى دهند و آنگاه ملک الموت (عزرائیل) روح هاى گرفته شده را به خداوند تحویل مى دهد و به همین دلیل گرفتن روح مردم هم کار فرشتگان و هم کار ملک الموت و هم کار خداوند به شمار مى رود.
ممکن است مراد از فرشتگان محافظ، آنان باشند که مراقب و نگهدار انسان از حوادثند، «له معقّبات من بین یدیه و من خلفه یحفظونه من امراللَّه» و ممکن است مراد از حفظه، فرشتگانى باشند که مأمور ثبت و ضبط اعمال انسانند. «رسلنا لدیهم یکتبون»
ایمان به مراقبت فرشتگان از انسان، عامل شکر از خداست، همان گونه که ایمان به ثبت اعمال توسّط فرشتگان عامل حیا و تقواست.
پیام ها
1- خداوند، قدرت و سلطه کامل دارد و اگر ما را آزاد گذاشته، به خاطر مهلتى است که از روى لطف اوست. «و هو القاهر...»
2- تسلّط خدا بر بندگان چنان است که کسى را تاب مقاومت نیست. «و هو القاهر فوق عباده»
3- در دستگاه آفرینش، انواع مراقبت ها وجود دارد. «حفظة»
4- فرستادن فرشتگان محافظ، دائمى است. «یُرسل» (فعل مضارع نشانهى دوام و استمرار است)
5 - هر دسته از فرشتگان، مأموریّت خاصّى دارند. «حفظة - توفّته»
6- براى قبض روح یک نفر چند فرشته حاضر مى شوند. «اذا جاء احدکم الموت توفّته رسلنا»
7- فرشتگان در انجام مأموریّت، سهل انگارى ندارند و معصومند. «لایفرّطون» چنانکه در آیه دیگر آمده است: «لا یَعصون اللّه ما أمرهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان