display result search
منو
تفسیر آیه 47 سوره انعام

تفسیر آیه 47 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 121 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 47

قُلْ أَرَءَیْتَکُمْ إِنْ أَتَکُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ‏

ترجمه

بگو: چه خواهید کرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى یا آشکارا به سراغ شما آید، آیا جز گروه ستمگران هلاک خواهند شد؟


شاید مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام کار در روز باشد. مثل آیه‏ «أتاها أمرنا لیلاً أونهاراً». شاید مراد از «بغتة»، عذاب‏ هاى بى‏ مقدّمه باشد و مقصود از «جهرة»، عذاب‏ هایى که آثارش از روز اوّل آشکار شود، مثل ابرهاى خطرناک که بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانکه در جاى دیگر مى‏ خوانیم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ریح فیها عذاب ألیم»
سؤال: این آیه مى‏ گوید: تنها ظالمین از عذاب الهى هلاک مى‏ شوند، در آیه ‏اى دیگر «و اتّقوا فتنة لا تصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة» فراگیرى فتنه و شعله‏ هاى عذاب نسبت به همه بیان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم این دو آیه قابل جمع است؟
پاسخ: در تفسیر کبیر فخر رازى و مجمع‏ البیان آمده است: هر فتنه ‏اى هلاک نیست. در حوادث تلخ، آنچه به ظالمان مى‏ رسد هلاکت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مى ‏رسد، آزمایش و رشد است.

پیام ها

1- پیامبر براى بیدارى وجدان‏ ها، مأمور به سؤال و پرسش از آنان است. «قل أرایتکم»
2- از سرکشى خود و مهلت الهى مغرور نشوید، شاید عذاب خدا ناگهانى فرارسد. «بغتة»
3- وقتى عذاب خدا آید، هلاکت قطعى است، نه خودشان و نه دیگران قدرت دفاع ندارند. «عذاب اللَّه - یهلک»
4- کیفرهاى الهى، به خاطر ظلم مردم و عادلانه است. «یهلک... الظالمون»
5 - اعراض از دعوت انبیا، ظلم است. «هم یصدفون - الظالمون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی