display result search
منو
نفسیر آیه 2 سوره انعام

نفسیر آیه 2 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 560 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 2

هُوَ الَّذِى خَلَقَکُم مِن طِینٍ ثُمَّ قَضَى‏ أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ‏

ترجمه

او کسى است که شما را از گل آفرید، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنیا) قرار داد و أجلى معیّن (که مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شک و شبهه مى ‏کنی؟)


در آیه‏ پیش، مسائل آفاقى و خلقت آسمان‏ ها و زمین مطرح شده، اینجا خلقت انسان و حیات محدود او در این دنیا آمده است.
در قرآن، 21 مرتبه از «أجل مسمّى» سخن به میان آمده است.
خداوند براى عمر انسان دو نوع زمان‏بندى قرار داده: یکى حتمى که اگر همه‏ مراقبت‏ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى‏ شود. و دیگرى غیر حتمى که مربوط به کردار خودمان است، مثل چراغى که نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار ده .
در روایات، کارهایى چون صله‏ رحم، صدقه، زکات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب کوتاه شدن عمر دانسته شده است.
امام باقر (ع) در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: یکى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق).
به نقل ابن‏عباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: یکى از تولّد تا مرگ، دیگرى از مرگ تا قیامت. انسان با اعمال خود، گاهى از یکى مى‏ کاهد وبه دیگرى مى‏ افزاید. پس پایان أجل هیچکس قابل تغییر نیست. «ومایُعمَّر مِن مُعَمَّرٍ ولایَنقَصُ مِن عُمُرِه الاّ فى کتاب»


پیام ها

1- مدّت عمر و پایان زندگى، به دست ما نیست.«هو الذى.... قضى اجلاً»
2- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است. «أجل مسمّى عنده»
3- با آنکه آفرینش و پایان کار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شک کنیم؟ «ثم انتم تمترون»

منبع: گایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:08

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام باتشکزفراوان ازشما یه پیشنهاد دارم اگه میشه سخنرانیها رو بگذارید پشت سرهم خودش روشن بشه چون بعضی وقتایادرحال رانندگی یا هرکاری که نمی تونیم هر دقیقه سخنرانی بعدیشو بگذاریم باتشکراازشما
  • کاربر مهمان
    سلام.چرا به ترتیب نیست؟؟

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی