- 4403
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 38 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 38
کلمه «نکال» به معناى امر بازدارنده است. قوانین جزایى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقامجویى. «نکال» به عقوبتى گفته مى شود که مایه عبرت دیگران باشد.
در این آیه ابتدا مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است، ولى در آیه دوّم سوره نور که حکم زنا بیان شده، ابتدا زن زناکار، سپس مرد زناکار یاد شده است، شاید به خاطر آن که در سرقت، نقش مردِ خلافکار بیشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافکار.
از مرحوم سید مرتضى علم الهدى (از علماى هزار سال قبل) پرسیدند: چرا دستى که پانصد مثقال طلا دیه دارد، به خاطر یک چهارم مثقال دزدى، قطع مى شود؟ پاسخ فرمود: «امانت»، قیمت دست را بالا مى برد و «خیانت»، ارزش آن را مى کاهد.
طبق روایات، مقدار قطع دست، چهار انگشت است و باید انگشت شست و کف دست باقى بماند. مقدار مالى هم که به خاطر آن دست دزد قطع مى شود، باید حداقل به قیمت یک چهارم دینار (یک چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم باید در مکان حفاظت شده باشد، نه در مثل کاروانسرا، حمّام، مسجد و اماکن عمومى. سارق نیز باید از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمى شود. همچنین اگر کسى در سالهاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذایى را سرقت کند دستش قطع نمى شود. البتّه در تمام مواردى که دست قطع نمىشود کیفرهاى دیگرى در کار است که تفصیل آن در کتب فقهى آمده است. [
پیامبر اسلام، بدترین نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن رکوع و سجود دانسته اند.
اجراى این احکام، نیاز به حکومت و قدرت و نظام و تشکیلات دارد، پس اسلام، دین حکومت و سیاست است.
اسلام، قبل از بریدن دست، بر اهمیّت و لزوم کار و اداره زندگى فقرا از طریق بیت المال و بستگان نزدیک و قرض الحسنه و تعاون و... تأکید مى کند، ولى با این حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نیست.
سیستم جزایى دنیا، چون تنها به زندان و جریمه مالى تکیه دارد، از مقابله با سرقت عاجز است.
قطع دست، براى مجرم عامل هشدار دائمى و مایه جلوگیرى از لغزش مجدّد او و دیگران است. «فاقطعوا ایدیهما»
پیام ها
1- کیفر زن و مرد دزد یکسان است. «السارق و السارقة»
2- باید امنیّت جامعه را با قاطعیّت حفظ کرد. «فاقطعوا»
3- جریمه و کیفر سنگین، بازدارنده از دزدى است. «نکالا»
4- در قوانین کیفرى اسلام، علاوه بر تنبیه مجرم، عبرت دیگران هم مطرح است. «نکالاً»
5 - در اجراى حدود الهى، نباید تحت تأثیر عواطف قرار گرفت. «فاقطعوا»
6- با اینکه قطع دست از طرف قاضى و حاکم است، امّا خداوند به همه مؤمنین خطاب مى کند، «فاقطعوا ایدیهما» تا آنان زمینهاجراى حدود الهى را فراهم کنند.
7- مالکیّت شخصى و امنیّت اجتماعى به قدرى مهم است که به خاطر آن، باید دست دزد قطع شود. «فاقطعوا»
8 - اعمال قدرت، باید حساب شده باشد. «عزیز حکیم»
9- فرمان قطع دست دزد، جلوه اى از عزّت و قدرت خداوند است. «فاقطعوا... عزیز حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمه «نکال» به معناى امر بازدارنده است. قوانین جزایى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقامجویى. «نکال» به عقوبتى گفته مى شود که مایه عبرت دیگران باشد.
در این آیه ابتدا مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است، ولى در آیه دوّم سوره نور که حکم زنا بیان شده، ابتدا زن زناکار، سپس مرد زناکار یاد شده است، شاید به خاطر آن که در سرقت، نقش مردِ خلافکار بیشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافکار.
از مرحوم سید مرتضى علم الهدى (از علماى هزار سال قبل) پرسیدند: چرا دستى که پانصد مثقال طلا دیه دارد، به خاطر یک چهارم مثقال دزدى، قطع مى شود؟ پاسخ فرمود: «امانت»، قیمت دست را بالا مى برد و «خیانت»، ارزش آن را مى کاهد.
طبق روایات، مقدار قطع دست، چهار انگشت است و باید انگشت شست و کف دست باقى بماند. مقدار مالى هم که به خاطر آن دست دزد قطع مى شود، باید حداقل به قیمت یک چهارم دینار (یک چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم باید در مکان حفاظت شده باشد، نه در مثل کاروانسرا، حمّام، مسجد و اماکن عمومى. سارق نیز باید از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمى شود. همچنین اگر کسى در سالهاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذایى را سرقت کند دستش قطع نمى شود. البتّه در تمام مواردى که دست قطع نمىشود کیفرهاى دیگرى در کار است که تفصیل آن در کتب فقهى آمده است. [
پیامبر اسلام، بدترین نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن رکوع و سجود دانسته اند.
اجراى این احکام، نیاز به حکومت و قدرت و نظام و تشکیلات دارد، پس اسلام، دین حکومت و سیاست است.
اسلام، قبل از بریدن دست، بر اهمیّت و لزوم کار و اداره زندگى فقرا از طریق بیت المال و بستگان نزدیک و قرض الحسنه و تعاون و... تأکید مى کند، ولى با این حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نیست.
سیستم جزایى دنیا، چون تنها به زندان و جریمه مالى تکیه دارد، از مقابله با سرقت عاجز است.
قطع دست، براى مجرم عامل هشدار دائمى و مایه جلوگیرى از لغزش مجدّد او و دیگران است. «فاقطعوا ایدیهما»
پیام ها
1- کیفر زن و مرد دزد یکسان است. «السارق و السارقة»
2- باید امنیّت جامعه را با قاطعیّت حفظ کرد. «فاقطعوا»
3- جریمه و کیفر سنگین، بازدارنده از دزدى است. «نکالا»
4- در قوانین کیفرى اسلام، علاوه بر تنبیه مجرم، عبرت دیگران هم مطرح است. «نکالاً»
5 - در اجراى حدود الهى، نباید تحت تأثیر عواطف قرار گرفت. «فاقطعوا»
6- با اینکه قطع دست از طرف قاضى و حاکم است، امّا خداوند به همه مؤمنین خطاب مى کند، «فاقطعوا ایدیهما» تا آنان زمینهاجراى حدود الهى را فراهم کنند.
7- مالکیّت شخصى و امنیّت اجتماعى به قدرى مهم است که به خاطر آن، باید دست دزد قطع شود. «فاقطعوا»
8 - اعمال قدرت، باید حساب شده باشد. «عزیز حکیم»
9- فرمان قطع دست دزد، جلوه اى از عزّت و قدرت خداوند است. «فاقطعوا... عزیز حکیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است