- 2721
- 1000
- 1000
- 1000
تتفسیر آیه 137 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 137
در صدر اسلام گروهى از اهل کتاب در حضور مسلمانان اظهار ایمان مى کردند و براى القاى شبهه دوباره کافر مى شدند و دلیل کفر خود را نادرستى اسلام قلمداد مى کردند چنانکه قوم یهود ابتدا به موسى ایمان آوردند، سپس گوساله پرست شدند، سپس توبه کرده و خداپرست گشتند، باز بر عیسى (ع) کفر ورزیدند و سپس با کفر خود به پیامبر اسلام، بر کفر خود افزودند.
مشابه این آیه قبلاً نیز گذشت، که چنین کسانى توبه شان پذیرفته نیست و گمراهان واقعى مى باشند. «انّ الّذین کفروا بعد ایمانهم ثمّ ازدادوا کفراً لن تقبل توبتهم و اولئک هم الضالّون»
هر روز به رنگى درآمدن، یا به خاطر عدم تحقیق در پذیرش دین است، یا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل کردن عقیده مؤمنان. در آیه 72 آل عمران نیز از این نقشه پرده برداشته که آنان، طرف صبح ایمان مى آورند و آخر روز کافر مى شوند تا مسلمانان را متزلزل کنند.
از مصادیق بارز این آیه، کسانى همچون «شَبَثبن ربعى» هستند که در تاریخ آورده اند: او در زمان پیامبر مسلمان شد، پس از پیامبر مرتد شد، سپس توبه کرد و یار حضرت على گشت. امّا بعد فرمانده خوارج شد وجنگ نهروان را به راه انداخت. باز توبه کرد ویار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شد واز کسانى بود که به امام حسین (ع) نامه دعوت نوشت، امّا در کوفه با مسلم بى وفایى کرد. در کربلا جزء لشکر یزید شد و به شکرانه قتل امام حسین (ع) مسجدى در کوفه ساخت.
پیام ها
1- خطر ارتداد و بازگشت از دین، هر مؤمنى را تهدید مى کند. «آمنوا ثمّ کفروا»
2- بىثباتى در عقیده، به گمراهى نهایى و عدم آمرزش الهى مى انجامد. «آمنوا ثمّ کفروا... لم یکن لیغفر لهم و لالیهدیهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در صدر اسلام گروهى از اهل کتاب در حضور مسلمانان اظهار ایمان مى کردند و براى القاى شبهه دوباره کافر مى شدند و دلیل کفر خود را نادرستى اسلام قلمداد مى کردند چنانکه قوم یهود ابتدا به موسى ایمان آوردند، سپس گوساله پرست شدند، سپس توبه کرده و خداپرست گشتند، باز بر عیسى (ع) کفر ورزیدند و سپس با کفر خود به پیامبر اسلام، بر کفر خود افزودند.
مشابه این آیه قبلاً نیز گذشت، که چنین کسانى توبه شان پذیرفته نیست و گمراهان واقعى مى باشند. «انّ الّذین کفروا بعد ایمانهم ثمّ ازدادوا کفراً لن تقبل توبتهم و اولئک هم الضالّون»
هر روز به رنگى درآمدن، یا به خاطر عدم تحقیق در پذیرش دین است، یا از روى توطئه و نقشه براى متزلزل کردن عقیده مؤمنان. در آیه 72 آل عمران نیز از این نقشه پرده برداشته که آنان، طرف صبح ایمان مى آورند و آخر روز کافر مى شوند تا مسلمانان را متزلزل کنند.
از مصادیق بارز این آیه، کسانى همچون «شَبَثبن ربعى» هستند که در تاریخ آورده اند: او در زمان پیامبر مسلمان شد، پس از پیامبر مرتد شد، سپس توبه کرد و یار حضرت على گشت. امّا بعد فرمانده خوارج شد وجنگ نهروان را به راه انداخت. باز توبه کرد ویار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شد واز کسانى بود که به امام حسین (ع) نامه دعوت نوشت، امّا در کوفه با مسلم بى وفایى کرد. در کربلا جزء لشکر یزید شد و به شکرانه قتل امام حسین (ع) مسجدى در کوفه ساخت.
پیام ها
1- خطر ارتداد و بازگشت از دین، هر مؤمنى را تهدید مى کند. «آمنوا ثمّ کفروا»
2- بىثباتى در عقیده، به گمراهى نهایى و عدم آمرزش الهى مى انجامد. «آمنوا ثمّ کفروا... لم یکن لیغفر لهم و لالیهدیهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است