display result search
منو
تفسیر آیه 195 سوره آل عمران

تفسیر آیه 195 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 110 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 195

فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّى لَآ أُضِیعُ عَمَلَ عَمِلٍ مِّنْکُم مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى‏ بَعْضُکُمْ مِن بَعْضٍ فَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِنْ دِیَرِهِمْ وَ أُوذُواْ فِى سَبِیلىِ وَقَتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُکَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ ثَوَاباً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ و اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ‏

ترجمه
پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب کرد (و فرمود:) که من عمل هیچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد یا زن، (گرچه) همه از یکدیگرید، تباه نمى ‏کنم (و بى‏ پاداش نمى‏ گذارم). پس کسانى که هجرت کرده واز خانه ‏هایشان رانده شده و در راه من آزار و اذیّت دیده، جنگیده و کشته شدند، قطعاً من لغزش‏هایشان را مى‏ پوشانم و در باغ‏هایى که نهرها از زیرشان جارى است، واردشان مى‏ کنم. (این) پاداشى است از طرف خدا، و پاداش نیکو تنها نزد خداست.


1- دعاى قلبى، استجابت قطعى دارد. دعایى که همراه با یاد دائمى خدا؛ «یَذکرون» فکر؛ «یتفکّرون» و ستایش خدا باشد، «سبحانک» قطعاً مستجاب مى‏ شود. «فاستجاب لهم ربّهم»
2- دعاى اهل فکر و ذکر، سریعاً مستجاب مى‏ شود. «فاستجاب»
3- استجابت دعا، جلوه ‏اى از ربوبیّت الهى است. «فاستجاب لهم ربّهم»
4- در جهان‏ بینى الهى، هیچ عملى بدون پاداش نیست. «لا اُضیع عمل عاملٍ»
5 - دعائى مستجاب مى‏شود که همراه با عمل و تلاش دعا کننده باشد، گرچه خود دعا نیز نوعى عمل است. «فاستجاب لهم... لااضیع عمل عاملٍ»
6- عمل و عامل هر دو مورد توجّهند. حُسن فعلى و حُسن فاعلى هر دو مدّ نظر هستند. «لا اُضیع عمل عامل»
7- پاداش عمل تنها به مؤمنان داده مى‏ شود، چرا که اعمال کفّار حبط مى‏ گردد. «عمل عامل منکم»
8 - در بینش الهى، مرد و زن در رسیدن به مقام والاى انسانى برابر هستند. «من ذکرٍ او اُنثى»
9- جنس مرد برتر از زن نیست. «من ذکر او اُنثى بعضکم من بعض»
10- در جامعه اسلامى، همه‏ مسلمانان از یکدیگرند. «بعضکم من بعض»
11- تا گناهان و عیوب محو نشود، کسى وارد بهشت نمى‏ شود. «لاکفّرن... لادخلّنهم»
12- هجرت، جهاد، تبعید و متحمّل آزار شدن در راه خدا؛ وسایل عفو خداوند هستند. «هاجروا، اخرجوا من دیارهم و... لاکفّرن عنهم...»
13- علاقه به وطن، یک حقّ پذیرفته شده قرآنى است و گرفتن این حق، ظلم است. «اخرجوا من دیارهم»
14- در پیمودن راه خدا؛ هجرت، تبعید، شکنجه و جهاد و شهادت لازم است. «فى سبیلى»
15- گرچه شهادت بالاترین مرتبه است، ولى مقاومت در برابر آزار و اذیّت‏ هاى دشمن، نیاز به صبر بیشترى دارد، لذا کلمه‏ «فى سبیلى» در کنار «اوذوا» آمده است. آرى، جانبازان معلولین جبهه، بیش از شهدا باید صبر و تحمّل کنند.
16- به خاطر بعضى لغزش ها، افراد را طرد نکنیم. در این آیه، خردمندانى که حتّى از اولیاى خدا و اهل بهشتند، سابقه ‏اى از لغزش دارند، ولى خداوند آنها را مى‏ پوشاند. «لاُکفرنّ»
17- عنایت و توجّه مخصوص خداوند، براى خردمندان مؤمن است. «لااُضیع... لاُکفرنّ... لاُدخلنّ...» همه‏ این فعلها به صیغه متکلم وحده آمده است. به علاوه کلمه‏ «ربّهم» نشانه‏ عنایت خاص خداوند به اولوا الالباب است.
18- در وعده‏ هاى خداوند، ذرّه‏اى شک و تردید نکنید. تمام وعده‏ ها با تأکید بیان شده است. «انّى... لاُکفّرنّ... لاُدخلنّ»
19- هر پاداشى ممکن است با تغییر مکان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش‏ هاى الهى مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن کاسته نمى‏ شود. «جنات تجرى من ...»
20- نهرهاى بهشت، هم از پاى درختان آن جارى است؛ «جنات تجرى من تحتها» و هم از زیر جایگاه مسکونى بهشتیان. «من تحتهم»
21- مغفرت و بهشت، ثوابى عمومى است، ولى آن ثوابى که در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب دیگرى است که فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداریم. «واللّه عنده حسن الثواب»
22- پاداش‏ هاى الهى براى مردم به طور کامل قابل وصف نیست، همین اندازه بدانیم که از هر پاداشى بهتر است. «واللّه عنده حسن الثّواب»
23- پاداش‏ هاى الهى، همراه با انواع کرامت‏ هاست. «واللّه عنده حسن الثواب»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی