display result search
منو
تفسیر آیه 219 سوره بقره

تفسیر آیه 219 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 590 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 219

کلمه «اثم» به گفته ‏ى راغب در مفردات، به کارى گویند که انسان را در انجام کارهاى خیر کُند و سست کند.
سؤال اوّلِ مردم درباره ‏ى حکم خمر و میسر است. کلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچه‏ اى که زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مى ‏کنند، «خمار» مى‏ گویند. از آنجا که شراب، قدرت تشخیص را از عقل گرفته و در واقع آن را مى‏ پوشاند، به آن «خمر» مى ‏گویند.
همچنین کلمه‏ ى «مَیسر» از «یسر» به معناى آسان است. گویا در قمار، طرفین مى‏ خواهند مال همدیگر را به آسانى بربایند.
این آیه در پاسخ پرسش آنها مى‏ فرماید: شرابخوارى و قماربازى، گناهان بزرگى هستند، گرچه ممکن است منافعى داشته باشند. چنانکه عده‏ اى از راه کشت انگور یا شراب فروشى و گروه‏هایى با دایر کردن قمارخانه، ثروتى بدست مى‏ آورند. در کتاب‏ هاى علمى و تربیتى، آثار و عوارض منفى شراب و قمار به تفصیل بازگو شده است.
در اینجا فهرستى از آنچه در تفسیر نمونه در باب زیان‏ هاى شراب وقمار آمده است، مى ‏آوریم:
1- کوتاه شدن عمر.
2- عوارض منفى در کودکان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد.
3- گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات و حوادث رانندگى. از یکى از دانشمندان نقل شده است که اگر دولت‏ ها نیمى از شراب فروشى‏ ها را ببندند، ما نیمى از بیمارستان‏ ها و تیمارستان‏ ها را مى‏ بندیم.
قمار نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى‏ هاى عصبى، سکته‏ هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان که بررسى کنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته ‏اند. در ضمن قمار، در شکوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط کار مفید را از بین مى‏برد. در بعضى از کشورهاى غیر اسلامى نیز در سال‏ هایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام کرده ‏اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام کردند.
سؤال دوّمِ مردم درباره‏ ى انفاق است که مى‏پرسند چه چیزى را انفاق کنند؟ آیه در جواب مى ‏فرماید: «عفو» را! عفو در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممکن است مراد از عفو، همه‏ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق کنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه‏ ى اموالتان را یکجا انفاق نکنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. چنانکه قرآن در جاى دیگر مى‏فرماید: «لن تنالوا البرّ حتّى تنفقوا ممّا تحبّون» به نیکى نم ى‏رسید مگر از آنچه دوست دارید انفاق کنید.
در تفاسیر آمده است که تحریم شراب به صورت تدریجى بوده است. زیرا اعراب، گرفتار شراب بودند و لذا آیات، به تدریج آنها را آماده پذیرش تحریم نمود. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سکراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم نوشابه ‏ى مست کننده و هم رزق نیکو بدست مى‏ آید. یعنى شراب، رزق حسن نیست. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم کبیر و منافع للناس و اِثمهما اکبر» ضرر شراب و قمار براى مردم، بیشتر از منفعت آنهاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُکارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و در خاتمه حرمت دائمى و علنى بیان شد؛ «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند.


پیام ها

1- شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه‏ ى غفلت هستند. لذا در قرآن در کنار هم مطرح شده‏ اند. «الخمر والمیسر»
2- از اندیشه و امنیّت، پاسدارى کنید. با تحریم شراب، از عقل و فکر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم کبیر... و اثمهما اکبر»
3- در برخوردها، انصاف داشته باشید. بدى‏ هاى دیگران را در کنار خوبى‏هاى آنها ببینید. آیه از منافع شراب وقمار چشم نمى‏ پوشد و موضوع را به نحوى مطرح مى ‏کند که قدرت تعقّل و تفکّر در انسان زنده شود. «فیهما اثم کبیر ومنافع للناس واثمهما اکبر»
4- در محرّمات گاهى ممکن است منافعى باشد. «منافع للناس»
5 - در جعل قوانین باید به مسئله اهمّ ومهمّ توجّه کرد. «منافع للناس و اثمهما اکبر»
6- احکام الهى بر اساس مصالح و مفاسد است. «اثمهما اکبر»
7- آشنایى با فلسفه احکام، گامى به سوى پذیرش آن است. «اثمهما اکبر»
8 - گناهان، کبیره و صغیره دارند. «اثمهما اکبر»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:13

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام و خسته نباشید. خیلی ممنون بابت این مطلب مفید و اموزنده که بسیار قابل فهم و جامع بود

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی