- 245
- 1000
- 1000
- 1000
کدام حسین؛ کدام کربلا، فصل سوم، جلسه سی و ششم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «کدام حسین؛ کدام کربلا»، فصل سوم، جلسه سی و ششم، سال 1402
عنوانِ بحث فصل سوم از مجموعهی «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟» است و در تکاپوی فهمِ چراییِ حرکتِ حضرت هستیم.
آن چیزی که از مسلّمات است این است که در منطق دین میگویند جایی که یقین داری، از یقین به سمت شک نرو، «لَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»، در جایی که علم نداری خیلی پرسه نزن. از مسلّماتِ رفتارِ حضرت که در این شصت سالِ اخیر خیلی محل بحث و گفتگو بوده است این است که سیّدالشّهداء صلوات الله علیه بیعت نکرد.
در جلسات گذشته عرض کردیم که یزید به این عنوان موضوعیتی که بگویند این یزید است یا این شخص شرابخوار است، این هم از بیچارگیهای تحریفاتی است که بنی امیّه انجام داد. منتها هم نوعِ روی کار آمدنِ یزید، هم فرصتی که آمدنِ یزید میتوانست برای این موضوع ایجاد کند که بشود حرف را به گوش دیگران رساند، و مرحلهی سوم اینکه «اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین با بقیه فرق دارند» فراهم شد.
اولاً بلاتشبیه همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را معرّفی کرد و از قبل تبیین فرمود، با این حال تخلّف شد؛ البته آنجا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حق محض بود و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دُرّ نایاب بود و همهی خیرات و برکات در حضرت جمع بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم حقایق را فرمودند؛
اولاً معاویه هم چند سال قبل از اینکه از دنیا برود شروع کرد به تبیینِ یزید در جامعه. این مسیر مسیرِ خطرناکی بود. او را فرماندهی لشگر کرد، امیرِ حج کرد تا کم کم برای او شایستگی ایجاد کند، البته نه معاویه شایستگی داشت، نه آن کسی که به معاویه در شام مسئولیت داده بود شایستگی داشت، اما اینها سعی میکردند که مسیرِ باطلی را تئوریزه کنند.
ثانیاً یزید فرصت داد تا سیّدالشّهداء صلوات الله علیه بتواند صحبت کند، تا قبل از یزید، مثال کهیر و رنگی شدنِ پوست بخاطرِ مشکلِ کبدی را زدیم. بعضیها که قبول نمیکردند، دین از بین رفت، دین بیچاره شد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: «سَمَلَ جِلْبابُ الدِّینِ» لباس دین را پوساندند و از بین رفت، خودِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فرمود: «عَلَى الاِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»، این موضوع از قبل بود. منتها الآن عریان شد تا بقیه هم بتوانند بفهمند.
عنوانِ بحث فصل سوم از مجموعهی «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟» است و در تکاپوی فهمِ چراییِ حرکتِ حضرت هستیم.
آن چیزی که از مسلّمات است این است که در منطق دین میگویند جایی که یقین داری، از یقین به سمت شک نرو، «لَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»، در جایی که علم نداری خیلی پرسه نزن. از مسلّماتِ رفتارِ حضرت که در این شصت سالِ اخیر خیلی محل بحث و گفتگو بوده است این است که سیّدالشّهداء صلوات الله علیه بیعت نکرد.
در جلسات گذشته عرض کردیم که یزید به این عنوان موضوعیتی که بگویند این یزید است یا این شخص شرابخوار است، این هم از بیچارگیهای تحریفاتی است که بنی امیّه انجام داد. منتها هم نوعِ روی کار آمدنِ یزید، هم فرصتی که آمدنِ یزید میتوانست برای این موضوع ایجاد کند که بشود حرف را به گوش دیگران رساند، و مرحلهی سوم اینکه «اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین با بقیه فرق دارند» فراهم شد.
اولاً بلاتشبیه همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را معرّفی کرد و از قبل تبیین فرمود، با این حال تخلّف شد؛ البته آنجا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حق محض بود و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دُرّ نایاب بود و همهی خیرات و برکات در حضرت جمع بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم حقایق را فرمودند؛
اولاً معاویه هم چند سال قبل از اینکه از دنیا برود شروع کرد به تبیینِ یزید در جامعه. این مسیر مسیرِ خطرناکی بود. او را فرماندهی لشگر کرد، امیرِ حج کرد تا کم کم برای او شایستگی ایجاد کند، البته نه معاویه شایستگی داشت، نه آن کسی که به معاویه در شام مسئولیت داده بود شایستگی داشت، اما اینها سعی میکردند که مسیرِ باطلی را تئوریزه کنند.
ثانیاً یزید فرصت داد تا سیّدالشّهداء صلوات الله علیه بتواند صحبت کند، تا قبل از یزید، مثال کهیر و رنگی شدنِ پوست بخاطرِ مشکلِ کبدی را زدیم. بعضیها که قبول نمیکردند، دین از بین رفت، دین بیچاره شد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمود: «سَمَلَ جِلْبابُ الدِّینِ» لباس دین را پوساندند و از بین رفت، خودِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فرمود: «عَلَى الاِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»، این موضوع از قبل بود. منتها الآن عریان شد تا بقیه هم بتوانند بفهمند.
تاکنون نظری ثبت نشده است