- 295
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه سی و هفتم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه سی و هفتم، سال 1402
در قرن اول (عمدتاً در روزگار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم) «سیر تکوّن عقاید شیعه» هستیم.
با توجّه به اینکه بعضی از جریانها نسبت به نوع بیان و مدل فضیلتگویی نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه سؤالاتی دارند، ما هم عمداً بحث را در اینجا نگه داشتهایم. نگاههای سیاسی و اجتماعی و تمدّنی و امثال اینها، اگر از منابع اصیل اسلامی اخذ نشود، هم هیمنهدار است، هم سعی میکند سنّت را ویرایش کند. از جمله اینکه تلاشِ گسترده میکند از امیرالمؤمنین گفتن، برجسته کردن، سلبی سخن گفتن، جلوگیری کند و اینها را خلاف مبانیِ تمدّنی قلمداد کند، اینها را بر خلاف مسیرِ نظام اسلامی تلقّی کند، و این انحراف خیلی خطرناکی است؛ و چنان اصل میپندارد که میگوید راهی بجز این نیست، و نسبت به دیگران هم رمی به انحراف کند.
ما بجای اینکه با این آقایان سلبی مباحثه کنیم، ایجابی عرض میکنیم که مسئله در تاریخ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین چگونه مطرح میشده است و اگر کسی بخواهد برخلاف این مسیر حرکت کند باید دلیل بیاورد.
الآن که شما در حال تشریف آوردن به اینجا بودید، هزار خبر در این عالم اتفاق افتاده است، مثلاً یک ماشین، آینه بغلِ ماشین دیگری را از جای خود کنده بود، این خبر شما را وادار نمیکند که به همه بگویید. با اینکه این موضوع حداقل برای خودِ صاحب ماشین یک خبر است، ولی برای بقیه خبر نیست.
در جای دیگری یک تصادف، یا درستتر این است که بگویم یک تصادمی هم صورت گرفت، مثلاً آقایی هم آسیب دید. ممکن است این خبر را بگویید. اما این خبر هم اینطور نیست که به همه بگویید. این خبر هم اینقدر اقتدار ندارد.
نستجیربالله، ان شاء الله این اتفاق رخ ندهد، اما اگر یک زلزلهی وحشتناک رخ بدهد، ممکن است انسان این خبر را به خیلیها بگوید. اما آیا این خبر را فردا و پس فردا و روز بعد هم میگویید؟ یا این خبر هم افت میکند؟ مسلّماً خبر افت میکند. چه خبری هست که همیشه سرتیترِ اخبار است؟
بچهای در خانوادهای بزرگ شده است و مثلاً میداند در دو سالگی تصادف کرده است و پدر و مادر او گُم شدهاند، زندگی این بچه بهم میریزد و به دنبال پدر و مادر خود میگردد. این یک خبر بزرگتر است. حال شما خبرها را همینطور ببینید.
در قرن اول (عمدتاً در روزگار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم) «سیر تکوّن عقاید شیعه» هستیم.
با توجّه به اینکه بعضی از جریانها نسبت به نوع بیان و مدل فضیلتگویی نسبت به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه سؤالاتی دارند، ما هم عمداً بحث را در اینجا نگه داشتهایم. نگاههای سیاسی و اجتماعی و تمدّنی و امثال اینها، اگر از منابع اصیل اسلامی اخذ نشود، هم هیمنهدار است، هم سعی میکند سنّت را ویرایش کند. از جمله اینکه تلاشِ گسترده میکند از امیرالمؤمنین گفتن، برجسته کردن، سلبی سخن گفتن، جلوگیری کند و اینها را خلاف مبانیِ تمدّنی قلمداد کند، اینها را بر خلاف مسیرِ نظام اسلامی تلقّی کند، و این انحراف خیلی خطرناکی است؛ و چنان اصل میپندارد که میگوید راهی بجز این نیست، و نسبت به دیگران هم رمی به انحراف کند.
ما بجای اینکه با این آقایان سلبی مباحثه کنیم، ایجابی عرض میکنیم که مسئله در تاریخ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین چگونه مطرح میشده است و اگر کسی بخواهد برخلاف این مسیر حرکت کند باید دلیل بیاورد.
الآن که شما در حال تشریف آوردن به اینجا بودید، هزار خبر در این عالم اتفاق افتاده است، مثلاً یک ماشین، آینه بغلِ ماشین دیگری را از جای خود کنده بود، این خبر شما را وادار نمیکند که به همه بگویید. با اینکه این موضوع حداقل برای خودِ صاحب ماشین یک خبر است، ولی برای بقیه خبر نیست.
در جای دیگری یک تصادف، یا درستتر این است که بگویم یک تصادمی هم صورت گرفت، مثلاً آقایی هم آسیب دید. ممکن است این خبر را بگویید. اما این خبر هم اینطور نیست که به همه بگویید. این خبر هم اینقدر اقتدار ندارد.
نستجیربالله، ان شاء الله این اتفاق رخ ندهد، اما اگر یک زلزلهی وحشتناک رخ بدهد، ممکن است انسان این خبر را به خیلیها بگوید. اما آیا این خبر را فردا و پس فردا و روز بعد هم میگویید؟ یا این خبر هم افت میکند؟ مسلّماً خبر افت میکند. چه خبری هست که همیشه سرتیترِ اخبار است؟
بچهای در خانوادهای بزرگ شده است و مثلاً میداند در دو سالگی تصادف کرده است و پدر و مادر او گُم شدهاند، زندگی این بچه بهم میریزد و به دنبال پدر و مادر خود میگردد. این یک خبر بزرگتر است. حال شما خبرها را همینطور ببینید.
تاکنون نظری ثبت نشده است