- 1119
- 1000
- 1000
- 1000
تربیت تقوا محور، در خانواده، مسجد و مدرسه، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "تربیت تقوا محور، در خانواده، مسجد و مدرسه"، جلسه سوم ، سال 1402
اگر ما با هم قرار بگذاریم که زیبایی و شکوهی که در تقوا هست را ببینیم و لذت ببریم، این بالاترین هدف ارزشمندی است که میتوانیم برای خودمان تعریف کنیم. مفهوم تقوا تا این حد جذاب است. واقعاً اگر تقوا زیبا نباشد و فقط لازم باشد و ضروری باشد، این یک نقص برای دین و خداست که مثلاً خدا یک امر غیر زیبا را ایجاد کرده است که برای ما ضروری است. تقوا از لوازم ایمان است و بیشتر معنای سلبی دارد. پس رسیدن به تقوا لازمه اش این است که ما بدانیم که دارای ارزشهای بالایی هستیم. اگر کسی ارزشهای خودش برایش جای نیفتد، به تقوا نمیرسد. در تربیت هم بدون خدا راه به جایی نمیبریم.
اولین لازمه تقوا ایمان به غیب است. انسان میخواهد قیمت پیدا کند. در تربیت اسلامی روش این است که در هفت سال اول کودک باید سلطان باشد و بداند که قیمتی است و باید به گونهای با او برخورد شود که بیارزش تلقی نشود. ما باید به دنبال خودشکوفایی برویم تا به رشد برسیم. مایه اولیه تقوا، کرامت درونی نفس انسان است. حسادت یکی از مواردی است که تقوا را از بین میبرد. در قرآن کریم داریم که انسان با تقوا حسود نمیشود. کرامت نفس، خیلی انسان را بالا میبرد. تقوا خیلی ظریف است و به سادگی قابل درک نیست. شیطان با یأس انسان را مورد هدف قرار میدهد و اینجا تقوا ارزشمند است. یکی از وجوهی که در دل تقوا نهفته است این است که انسان برسد به اینکه کرامت دارد.
اگر ما با هم قرار بگذاریم که زیبایی و شکوهی که در تقوا هست را ببینیم و لذت ببریم، این بالاترین هدف ارزشمندی است که میتوانیم برای خودمان تعریف کنیم. مفهوم تقوا تا این حد جذاب است. واقعاً اگر تقوا زیبا نباشد و فقط لازم باشد و ضروری باشد، این یک نقص برای دین و خداست که مثلاً خدا یک امر غیر زیبا را ایجاد کرده است که برای ما ضروری است. تقوا از لوازم ایمان است و بیشتر معنای سلبی دارد. پس رسیدن به تقوا لازمه اش این است که ما بدانیم که دارای ارزشهای بالایی هستیم. اگر کسی ارزشهای خودش برایش جای نیفتد، به تقوا نمیرسد. در تربیت هم بدون خدا راه به جایی نمیبریم.
اولین لازمه تقوا ایمان به غیب است. انسان میخواهد قیمت پیدا کند. در تربیت اسلامی روش این است که در هفت سال اول کودک باید سلطان باشد و بداند که قیمتی است و باید به گونهای با او برخورد شود که بیارزش تلقی نشود. ما باید به دنبال خودشکوفایی برویم تا به رشد برسیم. مایه اولیه تقوا، کرامت درونی نفس انسان است. حسادت یکی از مواردی است که تقوا را از بین میبرد. در قرآن کریم داریم که انسان با تقوا حسود نمیشود. کرامت نفس، خیلی انسان را بالا میبرد. تقوا خیلی ظریف است و به سادگی قابل درک نیست. شیطان با یأس انسان را مورد هدف قرار میدهد و اینجا تقوا ارزشمند است. یکی از وجوهی که در دل تقوا نهفته است این است که انسان برسد به اینکه کرامت دارد.
کاربر مهمان