- 1742
- 1000
- 1000
- 1000
چرا امام زمان(عج) غائب است؟
سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «چرا امام زمان(عج) غائب است؟»، سال 1389
در اطراف بسیاری از مسائلی که واضح و بیدغدغه است، یک ابهامها و سؤالهایی مطرح میشود که زمینه وسوسه شیطان و تشکیک و ایجاد شبهه را فراهم میکند. این است که با توجه به صفآرایی که دشمنان اسلام علیه اسلام تشیع و نظام اسلامی ما کردهاند باید سعی کنیم مسائل اصلی را با تمام وضوح و بدون هیچ ابهامی ارائه بدهیم تا بهخصوص نسل جوان مبتلا به شبههها و شکوک نشوند و اگر شبهههایی القا شود جواب روشن و قانعکنندهای داشته باشند؛ از جمله این سؤال که اصولاً وقتی امام طبق عقاید شیعه امامیه غائب است، وجودش چه فایدهای دارد؟ و چرا ما باید معتقد به امامی باشیم که او را نمیبینیم و با او ارتباطی نداریم؟ این چه نیازی از جامعه را رفع میکند؟
خب همه ما در این زمینهها هیچ شکی نداریم و از ضروریات اعتقادات شیعه امامیه است که وجود مقدس ولیعصر ارواحنافداه در پرده غیبت هستند و این چیزی است که در روایاتی که از خود پیغمبر هم نقل شده، آمده است که امام دوازدهم غیبتی طولانی خواهد داشت. ولی بههرحال شبههای است که ممکن است ذهن بعضی جوانها را مشوب کند. به این شبهه چه جوابی باید داد؟ برای اینکه یک جواب منطقی قابلفهمی داشته باشیم باید برگردیم به اینکه اصلاً امامت در عقاید شیعه چه جایگاهی دارد و وجود امام چه لزومی دارد تا بعد درباره مسائل فرعی آن که غیبت چه نقشی میتواند داشته باشد و چرا امام دوازدهم غائب است بپردازیم و باز مقدمتاً برای اینکه جایگاه امام شناخته بشود، چون امام را بهعنوان جانشین پیغمبر میشناسیم، باید باز برگردیم به اینکه اصلاً وجود پیغمبر در جامعه چه نقش و چه لزومی دارد.
امام، اصطلاحات متعددی دارد؛ یک اصطلاح کلامی است که در عرف شیعههای اثناعشری معروف است و همان مقامی است که دوازده جانشین پیغمبر، دارند. وقتی هم میگوییم مثلاً در اصول دین اصل چهارمش امامت است توضیح میدهیم که یعنی بعد از پیغمبر دوازده نفر، یکی پس از دیگری، جانشین او هستند. این یک اصطلاح امام است.
یک اصطلاح عام لغوی هم هست؛ یعنی پیشوا. به کسی که در هر گروه یا جامعهای پیشوا باشد و دیگران به او اقتدا کنند و از او پیروی کنند «امام» میگویند. حتی در جوامعی که پیشوایان باطل دارند، تعبیر «امام جور» به کار رفته است. در قرآن حتی «ائمه الکفر» نیز به کار رفته است؛ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ.
در اطراف بسیاری از مسائلی که واضح و بیدغدغه است، یک ابهامها و سؤالهایی مطرح میشود که زمینه وسوسه شیطان و تشکیک و ایجاد شبهه را فراهم میکند. این است که با توجه به صفآرایی که دشمنان اسلام علیه اسلام تشیع و نظام اسلامی ما کردهاند باید سعی کنیم مسائل اصلی را با تمام وضوح و بدون هیچ ابهامی ارائه بدهیم تا بهخصوص نسل جوان مبتلا به شبههها و شکوک نشوند و اگر شبهههایی القا شود جواب روشن و قانعکنندهای داشته باشند؛ از جمله این سؤال که اصولاً وقتی امام طبق عقاید شیعه امامیه غائب است، وجودش چه فایدهای دارد؟ و چرا ما باید معتقد به امامی باشیم که او را نمیبینیم و با او ارتباطی نداریم؟ این چه نیازی از جامعه را رفع میکند؟
خب همه ما در این زمینهها هیچ شکی نداریم و از ضروریات اعتقادات شیعه امامیه است که وجود مقدس ولیعصر ارواحنافداه در پرده غیبت هستند و این چیزی است که در روایاتی که از خود پیغمبر هم نقل شده، آمده است که امام دوازدهم غیبتی طولانی خواهد داشت. ولی بههرحال شبههای است که ممکن است ذهن بعضی جوانها را مشوب کند. به این شبهه چه جوابی باید داد؟ برای اینکه یک جواب منطقی قابلفهمی داشته باشیم باید برگردیم به اینکه اصلاً امامت در عقاید شیعه چه جایگاهی دارد و وجود امام چه لزومی دارد تا بعد درباره مسائل فرعی آن که غیبت چه نقشی میتواند داشته باشد و چرا امام دوازدهم غائب است بپردازیم و باز مقدمتاً برای اینکه جایگاه امام شناخته بشود، چون امام را بهعنوان جانشین پیغمبر میشناسیم، باید باز برگردیم به اینکه اصلاً وجود پیغمبر در جامعه چه نقش و چه لزومی دارد.
امام، اصطلاحات متعددی دارد؛ یک اصطلاح کلامی است که در عرف شیعههای اثناعشری معروف است و همان مقامی است که دوازده جانشین پیغمبر، دارند. وقتی هم میگوییم مثلاً در اصول دین اصل چهارمش امامت است توضیح میدهیم که یعنی بعد از پیغمبر دوازده نفر، یکی پس از دیگری، جانشین او هستند. این یک اصطلاح امام است.
یک اصطلاح عام لغوی هم هست؛ یعنی پیشوا. به کسی که در هر گروه یا جامعهای پیشوا باشد و دیگران به او اقتدا کنند و از او پیروی کنند «امام» میگویند. حتی در جوامعی که پیشوایان باطل دارند، تعبیر «امام جور» به کار رفته است. در قرآن حتی «ائمه الکفر» نیز به کار رفته است؛ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ.
کاربر مهمان