- 1043
- 1000
- 1000
- 1000
احیاء دین در عصر غربت، جلسه اول
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «احیاء دین در عصر غربت»، جلسه اول، سال 1396
موضوع بحث ما احیای دین در عصر غربت دین است. دو سال گذشته که اینجا توفیق داشتیم بحث نفاق را مطرح میکردیم، این بحث نفاق نتایجی دارد که یکی از نتایج آن غریب شدن دین و صاحبان دین است. چند شبی باید راجع به اینکه چگونه اهل بیت علیهم الصّلاة و السّلام و حضرت ربّ الارباب و دین غریب شدند صحبت کنیم و بعد راجع به اینکه چه کردند برای اینکه دین را از غربت در بیاورند؟
ما در عصر خود چه کار کنیم که دین را از غربت در بیاوریم؟ اگر غربت اهل بیت علیهم السّلام خوب تبیین شود ما میبینیم که نسبت به آن زمان وضع ما خیلی خوب است. آن وقت متوجّه میشویم که اهل بیت علیه السّلام چه کردند؟ در چه شرایطی دین را به ما رساندند! ما با کمترین مشکلات امروز احساس میکنیم که نمیشود کار کرد، کار پیش نمیرود. امّا اگر ببینید اهل بیت علیهم الصّلاة و السّلام در چه شرایطی بودند روشن میشود که ما چقدر کم کار هستیم و چقدر میتوانیم برای دین خدا کار کنیم و ما باید دین خدا را به اندازهی خود از غربت بیرون بیاوریم و باید مردم را همراه کنیم.
وقتی قبلاً میگفتیم که منافقین همه جا را گرفتند، یکی از کارهایی که منافقین میکردند تخریب بود. اهل بیت را تخریب کردند.
وقتی دین غریب میشود، وقتی منافقین همه جا را میگیرند که ما دو دهه راجع به منافقین و سران آنها گفتگو کردیم، اصوات آنها موجود است، سبک زندگی مردم را تغییر میدهند. قرآن میفرماید: منافقین منکر را معروف و معروف را منکر میدانند. یعنی چه کار میکنند؟ نمیگویند بسم الله الرّحمن الرّحیم، با هم برویم و فحشا مرتکب شویم! امشب بعد از جلسه برویم شراب بنوشیم و قتلی انجام دهیم و برگردیم! اینطور که کسی قبول نمیکند. نهی از معروف میکنند و امر به منکر میکنند، یعنی یک کاری میکنند که شما در جامعه نتوانید سر خود را بلند کنید و بخواهید کار درست انجام دهید. گاهی نسبت به این عزاداریها طوری هجمه میکنند که شما نتوانید حرف بزنید. بعد هم میگویند هیئتی است. کم این چیزها شنیدید؟! این در طول تاریخ اینطور است، یعنی فرهنگ را عوض میکنند. معروف منکر میشود و منکر هم معروف میشود. کاری میکنند که مردم جرأت نکنند به در خانهی اهل بیت علیهم السّلام بیایند. از چه کسی؟ نه از حکومت!
موضوع بحث ما احیای دین در عصر غربت دین است. دو سال گذشته که اینجا توفیق داشتیم بحث نفاق را مطرح میکردیم، این بحث نفاق نتایجی دارد که یکی از نتایج آن غریب شدن دین و صاحبان دین است. چند شبی باید راجع به اینکه چگونه اهل بیت علیهم الصّلاة و السّلام و حضرت ربّ الارباب و دین غریب شدند صحبت کنیم و بعد راجع به اینکه چه کردند برای اینکه دین را از غربت در بیاورند؟
ما در عصر خود چه کار کنیم که دین را از غربت در بیاوریم؟ اگر غربت اهل بیت علیهم السّلام خوب تبیین شود ما میبینیم که نسبت به آن زمان وضع ما خیلی خوب است. آن وقت متوجّه میشویم که اهل بیت علیه السّلام چه کردند؟ در چه شرایطی دین را به ما رساندند! ما با کمترین مشکلات امروز احساس میکنیم که نمیشود کار کرد، کار پیش نمیرود. امّا اگر ببینید اهل بیت علیهم الصّلاة و السّلام در چه شرایطی بودند روشن میشود که ما چقدر کم کار هستیم و چقدر میتوانیم برای دین خدا کار کنیم و ما باید دین خدا را به اندازهی خود از غربت بیرون بیاوریم و باید مردم را همراه کنیم.
وقتی قبلاً میگفتیم که منافقین همه جا را گرفتند، یکی از کارهایی که منافقین میکردند تخریب بود. اهل بیت را تخریب کردند.
وقتی دین غریب میشود، وقتی منافقین همه جا را میگیرند که ما دو دهه راجع به منافقین و سران آنها گفتگو کردیم، اصوات آنها موجود است، سبک زندگی مردم را تغییر میدهند. قرآن میفرماید: منافقین منکر را معروف و معروف را منکر میدانند. یعنی چه کار میکنند؟ نمیگویند بسم الله الرّحمن الرّحیم، با هم برویم و فحشا مرتکب شویم! امشب بعد از جلسه برویم شراب بنوشیم و قتلی انجام دهیم و برگردیم! اینطور که کسی قبول نمیکند. نهی از معروف میکنند و امر به منکر میکنند، یعنی یک کاری میکنند که شما در جامعه نتوانید سر خود را بلند کنید و بخواهید کار درست انجام دهید. گاهی نسبت به این عزاداریها طوری هجمه میکنند که شما نتوانید حرف بزنید. بعد هم میگویند هیئتی است. کم این چیزها شنیدید؟! این در طول تاریخ اینطور است، یعنی فرهنگ را عوض میکنند. معروف منکر میشود و منکر هم معروف میشود. کاری میکنند که مردم جرأت نکنند به در خانهی اهل بیت علیهم السّلام بیایند. از چه کسی؟ نه از حکومت!
تاکنون نظری ثبت نشده است