- 1558
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه هفدهم
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه هفدهم، سال 1401
کماکان همهی آنچه تابحال عرض کردیم ذیل نوع نگاه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. یعنی اینکه شما با چه پیغمبری مواجه هستید، آنوقت نگاه شما به اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چطور میشود، نسبت به یاران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چگونه میشود، نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چطور میشود.
ضمانت اجرایی اقتدا به این اهل بیتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اینقدر بر حبّشان تأکید داشت، و برخی از این آثار محبّت را مطرح کردیم.
بعضی از بحثها، چون همعرض با بقیه هستند، لزوماً خیلی پشت سر هم نیستند، چون همزمان در جامعه اتفاقاتی در حال رخ دادن بود.
الان خیلی روشن است که «شیعه علی علیه السلام» در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یعنی چه. خیلی از کتابهایی که در نقد ما نوشتهاند مثلاً گفتهاند شیعه علی یعنی چه؟ مگر پیغمبر نبود؟
نگاه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دو گروه ایجاد کرد، شیعه علی کسانی بودند که پیغمبر را معصوم مطلق، دارای علم، و آن اوصافی که قبلاً عرض کردیم میدیدند. دیگران هم گروه دوم بودند. اختلاف هم از همینجا شروع شد.
اگر آیات قرآن کریم را نگاه کنید، منافقان، کسانی که برای مکتب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم پول خرج میکنند، کسانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را تجلیل میکنند، اینها را هم تخریب میکنند، توهین میکنند، جسارت میکنند، اینها در آیات قرآن کریم هم هست، چه برسد به روایات و تاریخ. میگویند اینها را در فقر نگه داریم که پشیمان و خسته بشوند و به اینها فشار بیاید خلأ روحی و عاطفی پیدا کنند، اینها اراذلالناس هستند، اینها سطح پایین هستند، ما عرب هستیم، عرب اصیل ما هستیم، اینها عرب درجه دو هستند، اینها غیر عرب هستند، اینها عجم هستند.
هم تخریب، هم توهین، انواع توهین، و هم سختی معیشت، برای اینکه اینها پشیمان بشوند و برگردند. کلاً یکی از بهترین راههایی که مستکبرین میدانند این است که دینداران را با فشار اقتصادی پشیمان کنند، امروز هم این کار را میکنند، اگر به آیات قرآن کریم نگاه کنید این شعار رسمی منافقان است.
ریشه ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه محبّت است، منظور ما این است که فهمیدیم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هادی هستند، مفترض الطاعه هستند، طاعتشان واجب است، آن محبّت کاری میکند که من پای کار بایستم، وگرنه خیلی از چیزها را میدانم ولی عمل نمیکنم.
کماکان همهی آنچه تابحال عرض کردیم ذیل نوع نگاه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. یعنی اینکه شما با چه پیغمبری مواجه هستید، آنوقت نگاه شما به اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چطور میشود، نسبت به یاران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چگونه میشود، نسبت به اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چطور میشود.
ضمانت اجرایی اقتدا به این اهل بیتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم اینقدر بر حبّشان تأکید داشت، و برخی از این آثار محبّت را مطرح کردیم.
بعضی از بحثها، چون همعرض با بقیه هستند، لزوماً خیلی پشت سر هم نیستند، چون همزمان در جامعه اتفاقاتی در حال رخ دادن بود.
الان خیلی روشن است که «شیعه علی علیه السلام» در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یعنی چه. خیلی از کتابهایی که در نقد ما نوشتهاند مثلاً گفتهاند شیعه علی یعنی چه؟ مگر پیغمبر نبود؟
نگاه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دو گروه ایجاد کرد، شیعه علی کسانی بودند که پیغمبر را معصوم مطلق، دارای علم، و آن اوصافی که قبلاً عرض کردیم میدیدند. دیگران هم گروه دوم بودند. اختلاف هم از همینجا شروع شد.
اگر آیات قرآن کریم را نگاه کنید، منافقان، کسانی که برای مکتب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم پول خرج میکنند، کسانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را تجلیل میکنند، اینها را هم تخریب میکنند، توهین میکنند، جسارت میکنند، اینها در آیات قرآن کریم هم هست، چه برسد به روایات و تاریخ. میگویند اینها را در فقر نگه داریم که پشیمان و خسته بشوند و به اینها فشار بیاید خلأ روحی و عاطفی پیدا کنند، اینها اراذلالناس هستند، اینها سطح پایین هستند، ما عرب هستیم، عرب اصیل ما هستیم، اینها عرب درجه دو هستند، اینها غیر عرب هستند، اینها عجم هستند.
هم تخریب، هم توهین، انواع توهین، و هم سختی معیشت، برای اینکه اینها پشیمان بشوند و برگردند. کلاً یکی از بهترین راههایی که مستکبرین میدانند این است که دینداران را با فشار اقتصادی پشیمان کنند، امروز هم این کار را میکنند، اگر به آیات قرآن کریم نگاه کنید این شعار رسمی منافقان است.
ریشه ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه محبّت است، منظور ما این است که فهمیدیم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هادی هستند، مفترض الطاعه هستند، طاعتشان واجب است، آن محبّت کاری میکند که من پای کار بایستم، وگرنه خیلی از چیزها را میدانم ولی عمل نمیکنم.
کاربر مهمان