- 2309
- 1000
- 1000
- 1000
امام همه زمانها، ولی همه اعصار
سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی با موضوع "امام همه زمانها، ولی همه اعصار"، سال 1396
حضرت مهدی (عج) وقتی بیایند جامعه جهانی را از این حالت غیر انسانی و وحشیانه به یک جامعه انسانی، اخلاقی، توأم با برادری و برابری و صلح و حق شناسی و توحید تبدیل خواهند کرد. مقوله انتظار و تشکیل حکومت مهدی (عج) یک مقوله صرفاَ شیعی، اسلامی و دینی نیست. مسئله مهدویت در نگاه همه مذاهب و مذهب های مختلف سنی به لحاظ کلامی و فقهی جزء ضروریات دین و مذهب است. یعنی هیچ سُنّی ای وجود ندارد که مسئله مهدی (عج) و آخرالزمان را قبول نداشته باشد. در کتب حدیث عمومی اهل سنت فصلها و باب های مخصوص مسئله مهدویت وجود دارد. نمونهای از این کتابها را میتوانیم نام ببریم. مانند: کتاب المصنف جناب صنعانی، الفتن نعیم حماد، المصنف فی احادیث الآثار ابن شیبی کوفی، جامع صحیح ترمذی، ملاحم ابن نادی اینها کتب کاملاً مشهور و از نظر اهل سنت معتبر هستند. جالب است که اهل سنت در اغلب مواردی که جزئیات و خصوصیات حضرت حجت را ذکر کردهاند، کاملاً نظر بزرگان شیعه را قبول دارند، البته در بعضی خصوصیات تفاوتهایی هست. مثلاً در زمان تولد که شیعه معتقد است حضرت در نیمه ماه شعبان متولد شده است ولی نظر اهل سنت متفاوت است. حضرت مهدی (عج) ظهور خواهند کرد و حضرت عیسی هم در رکاب ایشان رجعت خواهند کرد. از نظر هیچ یک از علوم، عمر طولانی محال نیست. خداوند در قرآن به عمر 950 ساله نوح اشاره میکند و حضرت خضر نبی که هزاران سال عمر دارد. ما هیچ دلیل عقلی نداریم که از یک سنی بیشتر عمر کردن محال است. در مورد مهدی (عج) و حضرت مسیح، اراده خاص الهی است. در کتب الغیبه شیخ طوسی و احتجاج شیخ طبرسی آورده شده که حضرت مهدی (عج) دو غیبت دارد؛ غیبت صغری و غیبت کبری. غیبت صغری دورانی بود که حضرت مهدی (عج) زندگی زیر زمینی داشتند، یعنی تحت تعقیب حاکمیت بنی عباس بودند. بعد یک ظهور موقتی دارند و بعد دوباره غیبت کبری شروع میشود. در این زمان یعنی غیبت کبری، عده ای دچار تردید شده اند و شک دارند که واقعا امامی هست یا نه؟ چون غیبت طولانی شده است و انحرافات بسیاری در جامعه اسلامی پدید آمده است و عده ای مسیر خود را گم کرده اند. ما باید بدانیم که حضرت نیازی به ما ندارند، ولی ما به ایشان نیازمند هستیم تا در مسیر ایشان قرار بگیریم. در زمان حکومت حضرت مهدی یک نقطه ناآباد باقی نخواهد ماند، تمام جهان سرسبز خواهند شد هیچ خرابی در سراسر جهان نخواهد بود مگر این که آباد شود. حکومت ایشان حکومت عدل و داد است و همه جا را عدل و داد فرا می گیرد و ظلم و استکبار زانو می زنند.
حضرت مهدی (عج) وقتی بیایند جامعه جهانی را از این حالت غیر انسانی و وحشیانه به یک جامعه انسانی، اخلاقی، توأم با برادری و برابری و صلح و حق شناسی و توحید تبدیل خواهند کرد. مقوله انتظار و تشکیل حکومت مهدی (عج) یک مقوله صرفاَ شیعی، اسلامی و دینی نیست. مسئله مهدویت در نگاه همه مذاهب و مذهب های مختلف سنی به لحاظ کلامی و فقهی جزء ضروریات دین و مذهب است. یعنی هیچ سُنّی ای وجود ندارد که مسئله مهدی (عج) و آخرالزمان را قبول نداشته باشد. در کتب حدیث عمومی اهل سنت فصلها و باب های مخصوص مسئله مهدویت وجود دارد. نمونهای از این کتابها را میتوانیم نام ببریم. مانند: کتاب المصنف جناب صنعانی، الفتن نعیم حماد، المصنف فی احادیث الآثار ابن شیبی کوفی، جامع صحیح ترمذی، ملاحم ابن نادی اینها کتب کاملاً مشهور و از نظر اهل سنت معتبر هستند. جالب است که اهل سنت در اغلب مواردی که جزئیات و خصوصیات حضرت حجت را ذکر کردهاند، کاملاً نظر بزرگان شیعه را قبول دارند، البته در بعضی خصوصیات تفاوتهایی هست. مثلاً در زمان تولد که شیعه معتقد است حضرت در نیمه ماه شعبان متولد شده است ولی نظر اهل سنت متفاوت است. حضرت مهدی (عج) ظهور خواهند کرد و حضرت عیسی هم در رکاب ایشان رجعت خواهند کرد. از نظر هیچ یک از علوم، عمر طولانی محال نیست. خداوند در قرآن به عمر 950 ساله نوح اشاره میکند و حضرت خضر نبی که هزاران سال عمر دارد. ما هیچ دلیل عقلی نداریم که از یک سنی بیشتر عمر کردن محال است. در مورد مهدی (عج) و حضرت مسیح، اراده خاص الهی است. در کتب الغیبه شیخ طوسی و احتجاج شیخ طبرسی آورده شده که حضرت مهدی (عج) دو غیبت دارد؛ غیبت صغری و غیبت کبری. غیبت صغری دورانی بود که حضرت مهدی (عج) زندگی زیر زمینی داشتند، یعنی تحت تعقیب حاکمیت بنی عباس بودند. بعد یک ظهور موقتی دارند و بعد دوباره غیبت کبری شروع میشود. در این زمان یعنی غیبت کبری، عده ای دچار تردید شده اند و شک دارند که واقعا امامی هست یا نه؟ چون غیبت طولانی شده است و انحرافات بسیاری در جامعه اسلامی پدید آمده است و عده ای مسیر خود را گم کرده اند. ما باید بدانیم که حضرت نیازی به ما ندارند، ولی ما به ایشان نیازمند هستیم تا در مسیر ایشان قرار بگیریم. در زمان حکومت حضرت مهدی یک نقطه ناآباد باقی نخواهد ماند، تمام جهان سرسبز خواهند شد هیچ خرابی در سراسر جهان نخواهد بود مگر این که آباد شود. حکومت ایشان حکومت عدل و داد است و همه جا را عدل و داد فرا می گیرد و ظلم و استکبار زانو می زنند.
تاکنون نظری ثبت نشده است