- 3462
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 136 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 136
این آیه به مسلمانان دستور مىدهد که به مخالفان خود بگویند: ما به خدا و همه پیامبران بر حقّ وآنچه از جانب خدا نازل شده است ایمان داریم وخود محورىها و یا تعصّبات نژادى، باعث نمىشود که ما برخى از آنها را بپذیریم و بعضى دیگر را نفى کنیم. ما به همه انبیاى الهى، چه آنهایى که قبل از ابراهیم علیه السلام آمدهاند، همانند آدم، شیث، نوح، هود، صالح و چه آنهایى که بعد از ابراهیم بودند همانند سلیمان، یحیى و زکریا، ایمان داریم و هر پیامبرى که دلیل روشن و معجزه داشته باشد به حکم عقل او را مىپذیریم.
«اسباط» جمع «سبط» به معناى نواده است و مراد از آن دوازده تیره و قبیله بنىاسرائیل مىباشد که از دوازده فرزند یعقوب به وجود آمده ودر میان آنان پیامبرانى وجود داشته است.
جمله «وما اوتى موسى وعیسى» یعنى هرچه به آن دو پیامبر نازل شده قبول داریم، نه هر آنچه نزد شماست و لذا نفرمود: «وما اوتیتم». بنابراین اگر در برابر دعوت شما که مىگویید: «کونوا هوداً او نصارى» و راه نجات را در مسیحى یا یهودى بودن مىدانید، مىایستیم به دلیل وجود انحراف و خرافاتى است که در دین خدا ایجاد کردهاید وگرنه ما تورات و انجیل واقعى را که در آنها بشارت ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله آمده است قبول داریم.
پیام ها
1- ایمان به همه ى انبیا وکتابهاى آسمانى لازم است. «آمنّا باللّه وما انزل...»
کفر به بعضى از انبیا، کفر به همهى آنهاست. مسلمان واقعى کسى است که به تمام انبیاى الهى، ایمان داشته باشد.
2- ما به آنچه بر موسى و عیسى علیهما السلام نازل شده ایمان داریم، نه آنچه امروز به نام تورات وانجیل وجود دارد. «وما اوتى موسى وعیسى»
3- تسلیم عملى، در کنار ایمان قلبى لازم است. «آمنّا باللّه... نحن له مسلمون»
این آیه به مسلمانان دستور مىدهد که به مخالفان خود بگویند: ما به خدا و همه پیامبران بر حقّ وآنچه از جانب خدا نازل شده است ایمان داریم وخود محورىها و یا تعصّبات نژادى، باعث نمىشود که ما برخى از آنها را بپذیریم و بعضى دیگر را نفى کنیم. ما به همه انبیاى الهى، چه آنهایى که قبل از ابراهیم علیه السلام آمدهاند، همانند آدم، شیث، نوح، هود، صالح و چه آنهایى که بعد از ابراهیم بودند همانند سلیمان، یحیى و زکریا، ایمان داریم و هر پیامبرى که دلیل روشن و معجزه داشته باشد به حکم عقل او را مىپذیریم.
«اسباط» جمع «سبط» به معناى نواده است و مراد از آن دوازده تیره و قبیله بنىاسرائیل مىباشد که از دوازده فرزند یعقوب به وجود آمده ودر میان آنان پیامبرانى وجود داشته است.
جمله «وما اوتى موسى وعیسى» یعنى هرچه به آن دو پیامبر نازل شده قبول داریم، نه هر آنچه نزد شماست و لذا نفرمود: «وما اوتیتم». بنابراین اگر در برابر دعوت شما که مىگویید: «کونوا هوداً او نصارى» و راه نجات را در مسیحى یا یهودى بودن مىدانید، مىایستیم به دلیل وجود انحراف و خرافاتى است که در دین خدا ایجاد کردهاید وگرنه ما تورات و انجیل واقعى را که در آنها بشارت ظهور و بعثت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله آمده است قبول داریم.
پیام ها
1- ایمان به همه ى انبیا وکتابهاى آسمانى لازم است. «آمنّا باللّه وما انزل...»
کفر به بعضى از انبیا، کفر به همهى آنهاست. مسلمان واقعى کسى است که به تمام انبیاى الهى، ایمان داشته باشد.
2- ما به آنچه بر موسى و عیسى علیهما السلام نازل شده ایمان داریم، نه آنچه امروز به نام تورات وانجیل وجود دارد. «وما اوتى موسى وعیسى»
3- تسلیم عملى، در کنار ایمان قلبى لازم است. «آمنّا باللّه... نحن له مسلمون»
تاکنون نظری ثبت نشده است