display result search
منو
تفسیر آیه 135 سوره بقره

تفسیر آیه 135 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 520 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 135

کلمه «یهود» از «هود» به معناى بازگشت به خدا، گرفته شده است. در مجمع البحرین از امام صادق (ع) نقل شده است که لقب یهود سوره اعراف اقتباس شده است، آنجا که بنى‏‌اسرائیل به خدا گفتند: «انّا هُدنا الیک» و کلمه نصارى نیز از کلام حضرت عیسى (ع) گرفته شده است آنجا که فرمود: «مَن انصارى الى اللّه» امّا کلمه «حنیف» از «حنف» به معناى در راه مستقیم آمدن است، همانگونه که «جنف» به معناى در راه کج قرار گرفتن آمده است.
خواندیم که یهودیان، نصارى را قبول نداشتند و نصارى نیز یهودیان را پوچ مى‏ دانستند و هر یک خیال مى‏ کرد که تنها خودش بر هدایت مى‏ باشد. در حالى که هر دو گروه دچار شکّ گردیده و از راه مستقیم منحرف شده‏ اند و راه حقّ راه ابراهیم (ع) است که هرگز دچار شکّ نگردید.
امام صادق (ع) فرمودند: دین حنیف و حقگرا، همان گرایش به حقّ واسلام است.


پیام ها

1- انحصار طلبى بى‏جا، ممنوع است. یهود و نصارى بدون داشتن دلیل، هرکدام هدایت را تنها در آئین خود مى‏دانند. «کونوا هوداً او نصارى تهتدوا»
2- نام و عنوان مهم نیست، ایمان و عمل اهمیّت دارد. یهودى یا نصرانى یک لقب بیش نیست، آنچه ارزشمند است، توحید و یکتاپرستى است. «بل ملة ابراهیم حنیفاً»
3- به تبلیغات سوء دیگران پاسخ دهید. «قالوا... قل»
4- ابراهیم (ع) هیچگاه از مشرکان نبوده است، در حالى که یهود و نصارى گرفتار شرک شده‏ اند. «وما کان من المشرکین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:04

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن