- 6308
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 121 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 121
در برابر یهود و نصارایى که به سبب لجاجت و سرکشى مورد انتقاد قرار گرفتند، گروهى از آنان مورد تمجید و قدردانى خداوند قرار گرفته اند. آنان کسانى هستند که به کتاب هاى آسمانى مراجعه کرده و نشانه هاى ظهور و بعثت پیامبر اسلام (ص) را در آن دیده و به او ایمان مى آورند.
در تفسیر اطیب البیان آمده است: مراد از «کتاب» در این آیه، قرآن و مخاطب مسلمانانى هستند که در قرائت قرآن، حقّ تلاوت را ادا نموده وبه پیامبر ایمان آورده اند. تفسیر المیزان نیز این معنى را احتمال داده است.
روایتى درباره ى آداب تلاوت قرآن در تفسیر المیزان نقل شده، که هشت نکته را مورد توجّه قرار داده است:
1- ترتیل آیات. 2- تفقّه در آیات. 3- عمل به آیات. 4- امید به وعده ها. 5 - ترس از وعیدها. 6- عبرت از داستان ها. 7- انجام اوامر الهى. 8 - ترک نواهى. در پایان روایت نیز امام صادق (ع) فرمود: حقّ تلاوت تنها حفظ آیات، درس حروف، قرائت و تجوید نیست. و بر اساس روایات، کسانى که حقّ تلاوت قرآن را ادا مى کنند، تنها امامان معصوم مى باشند.
پیام ها
1- رعایت انصاف حتّى در برخورد با مخالفان، لازم است. «الّذین اتیناهم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته»
2- حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا و رعایت نکات تجوید خلاصه نمى شود، بلکه ایمان و عمل نیز لازم است. «یتلونه حقّ تلاوته اؤلئک یؤمنون به»
3- کسى که در انتخاب مکتب دچار انحراف شود، زیانکار واقعى است. «فاؤلئک هم الخاسرون»
در آیاتى که قرآن از بنى اسرائیل انتقاد مى کند، کلماتى همچون کثیر، اکثر و فریق به کار رفته است تا حقّ افراد پاکدل و مؤمن از بین نرود.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در برابر یهود و نصارایى که به سبب لجاجت و سرکشى مورد انتقاد قرار گرفتند، گروهى از آنان مورد تمجید و قدردانى خداوند قرار گرفته اند. آنان کسانى هستند که به کتاب هاى آسمانى مراجعه کرده و نشانه هاى ظهور و بعثت پیامبر اسلام (ص) را در آن دیده و به او ایمان مى آورند.
در تفسیر اطیب البیان آمده است: مراد از «کتاب» در این آیه، قرآن و مخاطب مسلمانانى هستند که در قرائت قرآن، حقّ تلاوت را ادا نموده وبه پیامبر ایمان آورده اند. تفسیر المیزان نیز این معنى را احتمال داده است.
روایتى درباره ى آداب تلاوت قرآن در تفسیر المیزان نقل شده، که هشت نکته را مورد توجّه قرار داده است:
1- ترتیل آیات. 2- تفقّه در آیات. 3- عمل به آیات. 4- امید به وعده ها. 5 - ترس از وعیدها. 6- عبرت از داستان ها. 7- انجام اوامر الهى. 8 - ترک نواهى. در پایان روایت نیز امام صادق (ع) فرمود: حقّ تلاوت تنها حفظ آیات، درس حروف، قرائت و تجوید نیست. و بر اساس روایات، کسانى که حقّ تلاوت قرآن را ادا مى کنند، تنها امامان معصوم مى باشند.
پیام ها
1- رعایت انصاف حتّى در برخورد با مخالفان، لازم است. «الّذین اتیناهم الکتاب یتلونه حقّ تلاوته»
2- حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا و رعایت نکات تجوید خلاصه نمى شود، بلکه ایمان و عمل نیز لازم است. «یتلونه حقّ تلاوته اؤلئک یؤمنون به»
3- کسى که در انتخاب مکتب دچار انحراف شود، زیانکار واقعى است. «فاؤلئک هم الخاسرون»
در آیاتى که قرآن از بنى اسرائیل انتقاد مى کند، کلماتى همچون کثیر، اکثر و فریق به کار رفته است تا حقّ افراد پاکدل و مؤمن از بین نرود.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است