- 895
- 1000
- 1000
- 1000
دنیا محل نرسیدن به آرزوها است
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «دنیا محل نرسیدن به آرزوها است»، سال 1400
یکی از دانشهای مهم مورد نیاز انسان معرفت نفس است. ما اگر خودمان را بشناسیم و خطراتی که در وجود خودمان است را بشناسیم و بدانیم که بالقوه عاشق خداییم و خوبی ها و کمالات در درون ما است راه برای ما هموار خواهد شد.
رسانههای بین المللی در فضای فرهنگی موجود سعی دارند انسان را درباره خودش به اشتباه بیندازند و از انسان تعریف دیگری ارائه کنند. از طرف دیگر انبیاء الهی مأموریتشان این است که گنجینههای عقل انسان را آشکار کنند؛ در واقع پیامبران الهی نمی خواهند چیزی به ما اضافه کنند بلکه میخواهند چیزی که در درون ما است را به ما نشان دهند.
نفس انسان بسیار زیبا و عالی آفریده شده است. ما فقط کافی است خود حقیقی مان باشیم و بفهمیم که حقیقتا چه می خواهیم آنگاه معلوم میشود که نه دنیا طلبیم و نه خود خواه.
شهید مطهری قبل از معرفت دینی و قبل از اینکه وارد مباحث جهان بینی توحیدی شوند از انسان و ایمان سخن گفتند و قبل از اینکه از خدا بگویند از نیاز انسان به ایمان به خدا سخن گفتند تا ما قبل از اینکه بدانیم خدایی هست بدانیم که انسان نیاز به خدا دارد.
شناخت جهان پیرامونی و خدا نیز مهم است. روضهها بخشی از این معرفت است که ما را با اولیاء خدا آشنا و فطرت ما را بیدار می کند همانطور که اصول عقاید به شناخت محیط پیرامونی ما از جمله خدا و اولیاء خدا میپردازد.
علاوه بر شناخت خود و محیط پیرامونی، شناخت مختصات حیات بشر هم مؤثر و مورد نیاز بشر است. قران در آیات فراوانی مختصات زندگی را به ما معرفی کرده است و فرموده من انسان را در جایی قرار دادم که پر از رنج و سختی است و یکی از سنت های الهی هم این است که با سختی ها همیشه آسانی هم همراه است.
از مختصات دنیا این است که عمر کوتاه است، همه نعمت های دنیا را در ابتدا به ما میدهند و بعد به تدریج همه را یکی یکی از ما میگیرند، دنیا محل سوء تفاهم و اختلاف است و دنیا محل امتحان است.
نامه 31 نهج البلاغه اولین جزوه آموزشی نوشته شده در صدر اسلام برای تعلیم دین به جوانان است. امیرالمؤمنین(ع) در این نامه یک دوره دین شناسی و معرفت افزایی برای جوان خودشان و دیگر جوانان بیان کرده اند و 7 خصلت برای انسان دنیا دیده و 14 خصلت برای جوانان بیان میکنند.
حضرت در این نامه به جوان خود میفرمایند «دنیا محل نرسیدن به آرزوها است» و ما در روایات می خوانیم که حتی پیامبر(ص) و اولیاء خدا هم به آرزوهای دنیایی خود نرسیدند برای مثال پیامبر(ص) آرزو داشتند که همه مردم هدایت شوند و به بهشت بروند ولی خداوند فرمود نمیشود و باید امتحان پس بدهند.
دنیا محل امتحان است. مهمترین عامل در مقدرات و آرزوهای ما این است خدا در چه زمینه ای می خواهد از ما امتحان بگیرد زیرا ما باید در این دنیا امتحان شویم و مقدرات ما به گونه ای رقم می خورد که ما در آن عرصه ای که خدا می خواهد امتحان پس بدهیم.
طبع این دنیا این است که انسان را اذیت می کند و ما باید این را به فرزندان خود یاد بدهیم که لذتهای دنیا محدود است و مطابق طبع ما نیست بلکه بهشت مطابق طبع ما است که لذتها نامحدود است.
کسی که درباره دنیا دچار توهم است فکر می کند که در دنیا می شود همه چیز را درست کرد تا رنجی در این دنیا نباشد و همین که برخی از نعمتها به او داده میشود طغیان میکند.
یکی از دانشهای مهم مورد نیاز انسان معرفت نفس است. ما اگر خودمان را بشناسیم و خطراتی که در وجود خودمان است را بشناسیم و بدانیم که بالقوه عاشق خداییم و خوبی ها و کمالات در درون ما است راه برای ما هموار خواهد شد.
رسانههای بین المللی در فضای فرهنگی موجود سعی دارند انسان را درباره خودش به اشتباه بیندازند و از انسان تعریف دیگری ارائه کنند. از طرف دیگر انبیاء الهی مأموریتشان این است که گنجینههای عقل انسان را آشکار کنند؛ در واقع پیامبران الهی نمی خواهند چیزی به ما اضافه کنند بلکه میخواهند چیزی که در درون ما است را به ما نشان دهند.
نفس انسان بسیار زیبا و عالی آفریده شده است. ما فقط کافی است خود حقیقی مان باشیم و بفهمیم که حقیقتا چه می خواهیم آنگاه معلوم میشود که نه دنیا طلبیم و نه خود خواه.
شهید مطهری قبل از معرفت دینی و قبل از اینکه وارد مباحث جهان بینی توحیدی شوند از انسان و ایمان سخن گفتند و قبل از اینکه از خدا بگویند از نیاز انسان به ایمان به خدا سخن گفتند تا ما قبل از اینکه بدانیم خدایی هست بدانیم که انسان نیاز به خدا دارد.
شناخت جهان پیرامونی و خدا نیز مهم است. روضهها بخشی از این معرفت است که ما را با اولیاء خدا آشنا و فطرت ما را بیدار می کند همانطور که اصول عقاید به شناخت محیط پیرامونی ما از جمله خدا و اولیاء خدا میپردازد.
علاوه بر شناخت خود و محیط پیرامونی، شناخت مختصات حیات بشر هم مؤثر و مورد نیاز بشر است. قران در آیات فراوانی مختصات زندگی را به ما معرفی کرده است و فرموده من انسان را در جایی قرار دادم که پر از رنج و سختی است و یکی از سنت های الهی هم این است که با سختی ها همیشه آسانی هم همراه است.
از مختصات دنیا این است که عمر کوتاه است، همه نعمت های دنیا را در ابتدا به ما میدهند و بعد به تدریج همه را یکی یکی از ما میگیرند، دنیا محل سوء تفاهم و اختلاف است و دنیا محل امتحان است.
نامه 31 نهج البلاغه اولین جزوه آموزشی نوشته شده در صدر اسلام برای تعلیم دین به جوانان است. امیرالمؤمنین(ع) در این نامه یک دوره دین شناسی و معرفت افزایی برای جوان خودشان و دیگر جوانان بیان کرده اند و 7 خصلت برای انسان دنیا دیده و 14 خصلت برای جوانان بیان میکنند.
حضرت در این نامه به جوان خود میفرمایند «دنیا محل نرسیدن به آرزوها است» و ما در روایات می خوانیم که حتی پیامبر(ص) و اولیاء خدا هم به آرزوهای دنیایی خود نرسیدند برای مثال پیامبر(ص) آرزو داشتند که همه مردم هدایت شوند و به بهشت بروند ولی خداوند فرمود نمیشود و باید امتحان پس بدهند.
دنیا محل امتحان است. مهمترین عامل در مقدرات و آرزوهای ما این است خدا در چه زمینه ای می خواهد از ما امتحان بگیرد زیرا ما باید در این دنیا امتحان شویم و مقدرات ما به گونه ای رقم می خورد که ما در آن عرصه ای که خدا می خواهد امتحان پس بدهیم.
طبع این دنیا این است که انسان را اذیت می کند و ما باید این را به فرزندان خود یاد بدهیم که لذتهای دنیا محدود است و مطابق طبع ما نیست بلکه بهشت مطابق طبع ما است که لذتها نامحدود است.
کسی که درباره دنیا دچار توهم است فکر می کند که در دنیا می شود همه چیز را درست کرد تا رنجی در این دنیا نباشد و همین که برخی از نعمتها به او داده میشود طغیان میکند.
کاربر مهمان
کاربر مهمان