display result search
منو
تفسیر آیه 93 سوره بقره

تفسیر آیه 93 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 1 دقیقه مدت قطعه
  • 424 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ 93

وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَقَکُمْ وَ رَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا ءَاتَیْنَکُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُواْ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا وَ أُشْرِبُواْ فِى قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا یَأْمُرُکُمْ بِهِ إِیمَنُکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ‏

ترجمه
و (یاد کنید) آنگاه که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بر فراز شما بالا بردیم (و گفتیم:) دستوراتى که به شما داده ‏ایم، محکم بگیرید و گوش دهید (و عمل کنید. امّا آنان) گفتند: شنیدیم و نافرمانى کردیم، و به سبب کفرشان به (پرستش) گوساله دلباختند. بگو اگر ادّعاى ایمان دارید، (بدانید که) ایمانتان شما را به بد چیزى فرمان مى‏دهد.



آخرین حرف یهودیان این بود که اگر پیامبرى از بنى‏‌اسرائیل نباشد، به او ایمان نمى‏‌آوریم و تنها کتابى را که بر خودمان نازل شده باشد، قبول داریم.
قرآن چند نمونه از دروغ‌هاى آنها را بیان مى‏کند: نمونه اوّل در آیه قبل بود که فرمود: شما اگر در این ادّعا راستگو هستید، پس چرا به موسى پشت کرده و به سراغ گوساله پرستى رفتید؟! نمونه دوّم همین آیه است که مى‏‌فرماید: از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالاى سر شما قرار دادیم و گفتیم: با کمال قدرت قوانین آسمانى تورات را بگیرید و گوش داده و عمل کنید، امّا شما گفتید: ما قوانین را مى‏‌شنویم، ولى عمل نمى‏‌کنیم. حال اگر به قرآن و پیامبر اسلام ایمان نمى‌‏آورید به این بهانه که محمد (ص) از ما نیست و قرآن بر بنى‏‌اسرائیل نازل نشده است، پس چرا با موسى و تورات او آنچنان برخورد کردید؟!
قرآن راز این عدم اعتقاد را چنین بیان مى‌‏کند: آنها به خاطر کفرشان، دلهایشان از علاقه به گوساله سیراب شده و جایى براى تفکّر و ایمان نمانده بود. اگر بنى‌‏اسرائیل در ادّعایشان صادق هستند که هر چه بر ما نازل شود به آن ایمان مى‏‌آوریم، پس این جنایت را که در پرونده‏‌ى آنان هست، چگونه توجیه مى‌‏کنند؟ آیا گوساله پرستى، پیامبرکشى و پیمان‏‌شکنى، جزء ایمان است؟!

پیام ها:
1- میثاق گرفتن، یکى از عوامل و انگیزه ‏هاى عمل است. «اخذنا میثاقکم»
2- حفظ دست‏آوردهاى انقلاب الهى، هر چند به قیمت تهدید باشد، لازم است. «رفعنا فوقکم»
3- انجام احکام و دستورات الهى، نیازمند قدرت، جدّیّت، عشق و تصمیم است و با شوخى و تشریفات، سازگارى ندارد. دیندارى، با ضعف و مسامحه و سازشکارى سازگار نیست. «خذوا ما آتیناکم بقوة»
4- عشق و علاقه‏ مُفرِط، خطرناک است. اگر دل انسان از علاقه به چیزى پر شود، حاضر نمى‏ شود حقایق را بپذیرد. «اشربوا فى قلوبهم العجل»
5 - رفتار، بهترین بیانگر افکار و عقاید انسان است. «بئسما یأمرکم به ایمانکم»
چنانکه گفته‏‌اند: »حبّ الشى‏ء یعمى و یصمّ« دوستدارى چیزى، انسان را کور و کر مى‏ کند. یعنى انسان دیگر حاضر نیست عیب‏‌هاى آنرا ببیند و یا بشنود.

منبع: پایگاه درس‌هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 1:39

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • (فی قلوبهم عجل) به نظر شما معنیش این نمیشه که در قلب آنان عجله نهادیده بود؟؟؟؟؟؟
  • سلام درود بر حضرت مهدی .. ....

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی