display result search
منو
تفسیر سوره ی حجرات، جلسه نوزدهم

تفسیر سوره ی حجرات، جلسه نوزدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 40 دقیقه مدت قطعه
  • 73 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تفسیر سوره ی حجرات"، جلسه نوزدهم، سال 1399

خدای متعال از یک اخوتی بین مومنین خبر می دهد و می فرماید اگر روابط مومنین به هم خورد باید این رابطه را اصلاح کنید تا دوباره آن عقد اخوت و روابط اخوت احیا شود. این اخوت علاوه بر این که یک اخوت تشریعی است؛ یعنی خدای متعال اخوت را قرار داده واعتبار فرموده و احکامی هم بر او مترتب کرده است یک اخوت حقیقی و واقعی هم هست، یعنی یک اخوت تکوینی است که بر محور وجود مقدس نبی اکرم شکل گرفته. وقتی روابط مومنین بر محور تعلق و تولی به حضرت و طاعت و تبعیت از حضرت شکل گرفت یک جنس رابطه حقیقی بین آنها برقرار می شود که از او تعبیر به رابطه اخوت شده است که همه اینها از فروع ارتباط با وجود مقدس نبی اکرم است. لذا زیارت مومن، زیارت نبی اکرم است، زیارت خداست. احسان به او احسان به خداست. قطع با او قطع با ولایت الله است. روایاتی که داریم فراوان است. آن تجمعی که حول نبی اکرم پیدا شده که جامعه را از بستر جهنم نجات داده، در اعتصام به حبل الله است، آن هم اعتصام جمعی. امتداد رابطه اخوت با اعتصام به حبل الله شکل می گیرد. باید یک امتی در بین شما باشند که دعوت به خیر کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. این دعوت به خیر و این امر به معروف، یعنی همین که امت را دعوت کنند به تجمع حول امیرالمومنین و دعوت کنند به پذیرش ولایت حضرت که همان ادامه اعتصام به حبل الله است. «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا» یعنی شما با اعتصام جمعی به حبل الله است که روابط تان روابط اخوت می شود، الفت بین قلوب شما برقرار می شود. یک امتی باید باشند که دعوت به این خیر کنند و امر به این معروف کنند.

«أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ»(حجرات/12) از بسیاری از گمان ها بپرهیزید «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم» زیرا دچار به آن ظنی می شوید که گناه است. اگر از خیلی از ظنون و سوء ظن ها اجتناب نکنید دچار به آن ظنی می شوید که گناه است یعنی آنقدر آن گناه عظیم است که شما باید از حاشیه اش هم رد نشوید یک سلسله ظنون اثم هستند برای این که مبتلا به آن ظنون نشوید «اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِنَ الظَّنِّ»

«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی»(حجرات/13) ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم «وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» ما شما را شعبه های مختلف و قبایل گوناگون قرار دادیم «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» کسی نزد خدای متعال گرامی تر است که با تقوا تر باشد و مدار کرامت تقواست «إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» خدای متعال نسبت به خصوصیات و شئون ما علم دارد و خبیر است. مدار فضیلت در جامعه مومنین تقواست. کسی که متقی تر است این در نزد خدای متعال کریم تر است. بنابراین یک روابطی وجود دارد که این روابط برای یک هدف دیگری درست شده اند، برای یک هدف دیگری قرار داده شده اند، این که اقوام مختلف اند، شعوب مختلف اند، این به جهت این نیست که درجات و تفاضل بر مدارش درست کنیم. درجات و شرافت جامعه اجتماعی به سبب تقواست که تقوا معیار کرامت عندالله است. اگر کسی متقی تر بود او در نزد خدا کریم تر است.

نبأ فاسق در امت مدار اخوت را هدف قرار می دهد و می خواهد این روابط اخوت بر محور وجود مقدس نبی اکرم بین مومنین شکل نگیرد و یک خانواده نباشند. یک جنس دیگری از روابط را می خواهند حاکم کنند به تعبیر دیگر می خواهند مردم را از حول امام متفرق کنند و حول خودشان جمع کنند، یعنی نهایتش این است. وقتی روابط حول امام بود روابط بر مدار عبودیت بر مدار صفات حمیده و طبیعتا بر مدار محبت و الفت و اخوت است ولی اگر بر مدار خودشان توانستند جمع کنند روابط می شود بر مدار استکبار بر خدای متعال و صفات رذیله و طبیعتا تبدیل به روابط عداوت می شود.

جامعه اگر از مدار ولی خدا خارج شد و بر مدار فسق و فاسق قرار گرفت روابطش از روابط اخوت و کرامت و بندگی به روابط عداوت و استکبار و صفات رذیله تبدیل می شود و بعد طبیعتا در این جامعه معیار شرافت هم می شود امکاناتی که توانسته فرد جمع بکند. اگر جامعه، جامعه بازار است هر کسی امکاناتی دارد باید تلاش کند بیشترین امکانات را به سمت خودش بکشد. شریفترین آدم آن کسی است که دراین درگیری توانسته بیشترین امکانات را به سمت خودش جمع کند «تَأْکُلُونَ التُّرَاثَ» آن کسی که بیشتر توانسته میراث دیگران را جمع بکند این می شود شریفترین. این جریانی است که شیطان می خواهد شکل بدهد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 40:00

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی